بازار آتی یا مسکن؟

بازار آتی یا مسکن؟
وزارت کار آمریکا در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد اقتصاد این کشور در ماه آوریل، 165 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده و نرخ بیکاری این کشور نیز به 5/7 درصد کاهش یافته است. این گزارشی بود که طی هفته گذشته پیش‌بینی‌ها در خصوص نتایج آن توانست مانع از افزایش قیمت جهانی طلا شود.
وزارت کار آمریکا در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد اقتصاد این کشور در ماه آوریل، 165 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده و نرخ بیکاری این کشور نیز به 5/7 درصد کاهش یافته است. این گزارشی بود که طی هفته گذشته پیش‌بینی‌ها در خصوص نتایج آن توانست مانع از افزایش قیمت جهانی طلا شود. از آنجایی که کارشناسان اقتصادی پیش از این اعلام کرده بودند که اقتصاد آمریکا طی ماه آوریل، 145 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده است، انتشار این گزارش موجب شد تا قیمت هر اونس طلا با کاهش رو به رو شود. 
البته با پایین آمدن نرخ بهره در اروپا (به رغم ریزش ارزش یورو در برابر دلار) اونس طلا در پایان معاملات روز جمعه، با اندکی افزایش به 1470 دلار در هر اونس رسید؛ این در حالی بود که تا قبل از اعلام آمار بیکاری آمریکا، در ساعاتی از روز جمعه، قیمت هر اونس طلا به 1485 دلار نیز رسیده بود که با اعلام این آمار مجددا افت کرد. به اعتقاد تحلیلگران بازارهای جهانی، افزایش ارزش دلار و اعتماد سرمایه‌گذاران بین‌المللی نسبت به وضعیت اقتصادی آمریکا تاثیر زیادی بر کاهش قیمت طلا داشته است. انتشار اخبار اقتصادی مثبت که تقاضا برای این فلز گرانبها را محدود می‌کند، موجبات کاهش قیمت اونس طلا را فراهم کرد. از سوی دیگر از آنجایی که قوی‌تر شدن بازار کار، موجب می‌شود تا بانک مرکزی آمریکا به سیاست انبساط پولی خود پایان ‌دهد، برخی سرمایه‌گذاران نگرانند با پایان اجرای این سیاست، تقاضا برای طلا افت کند؛ به همین دلیل، معامله‌گران طلا آمار اشتغال در آمریکا را به دقت دنبال می‌کنند. از طرفی آخرین پیش‌بینی‌ها از قیمت طلا برای روزهای آینده، از افزایش یا کاهش قیمت این فلز، تقریبا به یک میزان است. از سوی دیگر یکی از دلایل افزایش قیمت طلا در هفته‌های گذشته، بالا رفتن تقاضا برای خرید این فلز از سوی کشورهای آسیایی بود اما روز گذشته خبرهایی مبنی بر افت این تقاضا از سوی هند شنیده شد. بانک مرکزی هند در تصمیم جدیدی به منظور محدود کردن واردات بی‌رویه طلا، به بانک‌ها اجازه می‌دهد تنها برای تامین نیاز صادرکنندگان جواهرات، شمش وارد کنند، اما با این حال در حال حاضر اونس طلا در کانال صعودی به سر می‌برد و در صورتی که به 1440 دلار برسد، می‌توان گفت که مجددا سقوط را تجربه کرده است. 
بازارهای داخلی این روزها به پیروی از نوسانات اونس طلا، مسیر خود را مشخص می‌کنند به طوری که طی هفته گذشته قیمت‌ها در بازار سكه در پی افت قیمت طلا، به صورت پلكانی پایین آمد به گونه‌ای كه از هر سكه بهار آزادی حدود 14 هزار تومان كسر شد. البته این روند در روز یكشنبه و دوشنبه به دنبال افزایش قیمت طلا و دلار داخلی و با افزایش حجم معاملات، معکوس شد ولی از روز سه‌شنبه مجددا با کاهش قیمت‌ها رو‌به‌رو شدیم و بازار در مسیر نزولی گام برداشت. همین اتفاق دقیقا در بازار معاملات آتی سکه نیز روی داد و سکه آتی در تمام سررسیدها در طول هفته (به جز یکشنبه و دوشنبه) روند کاهشی را تجربه کرد. بازار نقدی سکه و طلا روز گذشته نیز شاهد کاهش قیمت‌ها نسبت به روزهای پایانی هفته گذشته و البته ساعات اولیه همان روز بود. ريیس اتحادیه طلای تهران معتقد است که بازار طلا و سکه جذابيت خود را از دست داده و ميزان خريد در اين بازارها، با کاهش روبه‌رو است. با توجه به وضعیت فعلی بازار سکه و طلا و انتظار هرچه کوچک تر شدن حباب موجود برای سکه از سوی معامله گران و سرمایه‌گذاران در این بازارها، و همچنین با وجود مسیر فعلی اونس طلا، در صورتی که روند کنونی حفظ شده و قیمت طلای جهانی افرایش محسوسی پیدا نکند، برای روزهای پیش رو، کاهش بیشتر قیمت در بازارهای طلا و سکه متصور است. رييس اتحاديه طلا و جواهر تهران همچنین بر این باور است که هم‌اکنون خريد طلا و سکه جذابيت خود را از دست داده و کسانی که سرمايه اندکی دارند اقدام به خريد طلا و سکه می‌کنند و آنهایی که سرمايه بيشتری دارند به خريد زمين و مسکن روی آورده‌اند. البته وضعیت ارز و نوسانات آن نیز بر قیمت طلا و سکه بی‌تاثیر نیست. 
در حال حاضر، اما روند قیمت دلار در بازار آزاد نیز نزولی است؛ البته روز گذشته به میزان اندكي با افزایش قیمت دلار در بازار مواجه بودیم. از دیگر عوامل اثرگذار بر قیمت ارز در بازار آزاد، صحبت‌های هفته گذشته بهمنی مبنی بر راه‌اندازی سامانه کنترل معاملات سکه و ارز در بانک‌ها بود که به گفته فعالان بازار آتی سکه، همین صحبت‌ها موجب جلوگیری از افزایش قیمت دلار حداقل برای چند روز آینده است. البته بهمنی تاکنون در مورد تزریق سکه به بازار برای از بین بردن حباب سکه اظهار نظری نکرده است، اما در خصوص تغییر نرخ سود سپرده‌های بانکی، روز گذشته دبیرکل بانک مرکزی اعلام کرد که افزایش یا تغییر نرخ سود سپرده‌های بانکی در دستور کار شورای پول و اعتبار نیست و تاکنون بانک مرکزی درخصوص تغییر یا افزایش نرخ سود بانکی به شورای پول و اعتبار دستوري ارائه نکرده است. این در حالی است که بحث افزایش نرخ سود بانکی با توجه به تورم از سوی برخی مسوولان مطرح شد و در گذشته نیز صحبت‌ها پیرامون سرنوشت نرخ سود بانکی بسیار داغ بود؛ اما با توجه به شرایط فعلی به نظر نمی آید به این زودی‌ها تصمیمی در این مورد اتخاذ شود. این همه در حالی است که مسوولان در خصوص تکلیف ارز مرجع و حذف شدن یا نشدن آن هم این روزها اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند. خبر حذف ارز مرجع در اوایل اردیبهشت ماه، موجی از گرانی‌ها را در بازار رقم زد و موجب افزایش نرخ ارز در بازار آزاد نیز شد، اما تاکنون مشخص نشده است که آیا ارز مرجع واردات اقلام اساسی دوباره احیا شده است یا خیر اما به نظر می‌آید فعلا خبری از بازگشت ارز مرجع نیست. از سوی دیگر نگرانی‌ها در خصوص افزایش 50 درصدی نرخ تورم در نتیجه اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها (به گفته رییس کمیسیون اقتصادی مجلس) نیز با اعلام اجرا نشدن این طرح در سال 92، تاحدودی رفع شده است. 
بازار قراردادهای آتی سکه طلا روز گذشته در تمام سررسیدها با افزایش قیمت همراه بود که به گفته سلیمانی از کارگزاران این بازار، دلیل این امر تا حدود زیادی به افزایش قیمت اونس طلا در پایان معاملات روز جمعه بازمی‌گردد. از طرفی خبرهای ضد و نقیضی که دیروز مطرح شد نیز تا حدودی بر نوسانات این بازار اثر گذاشت. از جمله خبرهای مربوط به وضعیت سوریه و حملات اخیر به آن، موضع جدید وزیر دفاع آمریکا در مورد سوریه و همچنین نرخ سود سپرده‌های بانکی که از دیدگاه کارشناسان بازار آتی سکه، تغییر در این نرخ تا مدت‌ها بعید به نظر می‌رسد؛ چراکه احتمالا بانک مرکزی ترجیح خواهد داد که نرخ تورم را کاهش دهد. از سوی دیگر گمانه‌زنی‌ها در خصوص نتایج مذاکرات 25 اردیبهشت با 1+5 نیز در روند معاملات دیروز اثر گذاشت. روز گذشته سکه سررسید اردیبهشت با 41/0 درصد افزایش، سررسید خرداد با افزایش 46/0 درصد و سکه سررسید تیر با افزایش 56/0 درصد به ترتیب در محدوده (پایین‌ترین و بالاترین قیمت) یک میلیون و 350 هزار تا یک میلیون و 358 هزار تومان، سررسید خرداد در محدوده یک میلیون و 380 هزار تا یک میلیون و 389 هزار تومان و سررسید تیر ماه در محدوده یک میلیون و 412 هزار تا یک میلیون و 424 هزار تومان معامله شد. پایین‌ترین قیمت در دو سررسید خرداد و تیر، روز گذشته کمتر از قیمت تسویه روز پنج شنبه بود.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۶:۵:۵۷ قبل از ظهر
نظرات (1)

مریم  ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۲:۴۹:۳۱ بعد از ظهر

بشه تخفیف گرفت و قیمت پایین ترم بده عالی ی خیلی خوشم اومد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد