تقويت نشانه‌های بازگشت بازار بورس

تقويت نشانه‌های بازگشت بازار بورس
بازار داد‌و‌ستد سهام روز گذشته در حالي با افت 505 واحدي شاخص مواجه شد كه شاهد بروز نشانه‌هایي از تمایل بازار برای بازگشت قيمت‌ها و پايان اصلاح قيمت‌ها بود؛ به طوري كه معاملات سنگيني در نمادهاي مختلف براي جمع‌آوري صف‌هاي فروش صورت گرفت و در نهايت بيشتر صف‌هاي فروش متعادل شدند.
بازار داد‌و‌ستد سهام روز گذشته در حالي با افت 505 واحدي شاخص مواجه شد كه شاهد بروز نشانه‌هایي از تمایل بازار برای بازگشت قيمت‌ها و پايان اصلاح قيمت‌ها بود؛ به طوري كه معاملات سنگيني در نمادهاي مختلف براي جمع‌آوري صف‌هاي فروش صورت گرفت و در نهايت بيشتر صف‌هاي فروش متعادل شدند.
دیروز در آغاز معاملات بازار سهام معامله‌گران شاهد تشکیل صف‌های فروش برای بيشتر نمادهای مورد اقبال بازار از جمله پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها بودند که این صف فروش انگیزه معامله‌گران را همچنان در سطح پایین نگاه داشت. اما در حالي كه دکتر پورابراهیمی نماینده مجلس از تصمیم مجلس برای بازنگری در موضوع عوارض 26درصدی صادرات پالایشگاه‌ها خبر داده بود ، با آغاز مذاکرات مجلس شورای اسلامی دکتر لاریجانی، ريیس مجلس شورای اسلامی در سخنانی تغییر تصمیم مجلس را اعلام كرد.
بر اين اساس پالایشگاه‌هایی که خوراک نفت خام و میعانات گازی را به نسبت سهم صادرات فرآورده‌های خود به قیمت مذکور در قانون هدفمندکردن یارانه‌ها (95 درصد قیمت فوب خلیج فارس) خریداری و بهای آن را به صورت ارز و از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به حساب‌های مورد تایید خزانه‌داری کل کشور واریز می‌کنند،‌ مشمول مفاد جزء یک بند «ح» ماده 84 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران نمی‌باشند. به اين ترتيب، این پالایشگاه‌ها از پرداخت سهم صندوق توسعه ملی که در قانون بودجه سال جاری 26 درصد تعیین شده بود، معاف شدند و این سهم را پرداخت نخواهند کرد. این اعلام ريیس مجلس موجب شد تا بازار با حرکت معامله‌گران برای جمع‌آوری صف‌های فروش پالایشگاه‌ها مواجه شود و صف فروش پالایشگاه بندرعباس با خرید 30میلیون سهم جمع‌آوری شد. متعاقب این شرایط نماد پالایشگاه بندر عباس برای اعلام تعدیل سال 91 متوقف شدکه براساس شنیده‌ها شرکت 730ریال سود اعلام کرده است. در بازار دیروز سازمان خصوصی سازی اقدام به عرضه بلوک 34درصدی پالایشگاه شیراز کرد و به‌رغم آنکه قیمت پایه عرضه 25هزار و 613ریال نسبت به قیمت حداقل آگهی فاصله خیلی زیادی داشت، هلدینگ نفت و گاز پارسیان اقدام به خرید این بلوک کرد تا نخستین «پتروکمپلکس» ایران از ترکیب مدیریت پالایشگاه شیراز و پتروشیمی شیراز تشکیل شود، این امر موجب خواهد شد سود هر دو شرکت در آینده افزایش یابد. در همین حال انتظار می رود پارسان با خرید پتروشیمی تبریز ترکیب مشابه‌ دیگری را به وجود آورد تا جایگاه هلدینگ نفت و گاز پارسیان از دیگر رقبا بالاتر رود. در حال حاضر در صحنه صنعت پتروشیمی کشور هلدینگ پارسیان مالک 8/37 درصد ظرفیت تولید آمونیاک، 4/48 درصد ظرفیت تولید اوره، 25درصد ظرفیت متانول و 7/1 درصد ظرفیت تولید پلی اتیلن و اتیلن کشور را در اختیار دارد. در همین حال دیروز در گروه پتروشیمی، پتروشیمی اراک با افزایش سود تقسیمی خود از هزار و 600ریال به 2هزار و 800ریال موجب توقف نماد سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی (وبانک)شد.
در همین حال دیروز شایعاتی در مورد نرخ خوراک گاز مطرح شد که چندان قابل اتکا نیست. دیروز در گروه پتروشیمی با موافقت اعضای هیات واگذاری قیمت واگذاری 40 درصد سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس(هلدینگ) بابت طرح توزیع سهام عدالت تعیین شد. به گزارش روابط عمومی سازمان خصوصی‌سازی؛ در جلسه هیات واگذاری قیمت 40 درصد سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس(هلدینگ) از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت مادر تخصصي ملی صنایع پتروشیمی بابت طرح توزیع سهام عدالت مورد تصویب قرار گرفت و با تخصیص سهام ترجیحی به کارکنان شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس هلدینگ (تا سقف 5 درصد منهای یک سهم) به کلیه کارکنان شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ موافقت شد. همچنین قیمت پایه و شرایط واگذاری 08/87 درصد سهام شرکت حمل‌ونقل‌ بین‌المللی خلیج فارس از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران از طریق بورس به صورت نقد و اقساط به تصویب رسید و اعضا رای به عرضه 5 درصد سهام شرکت پالایش نفت کرمانشاه
به منظور کشف قیمت در فرابورس دادند. در بازار دیروز همچنین معامله‌گران در تحولات مهم شاهد تصمیم مجلس برای مخالفت با عوارض صادراتی محصولات خام بودند که این امر می تواند برای صنایع بورسی خبر مناسبی باشد.در تحولات سیاسی نیز دیروز انتظار برای اعلام نظر شورای نگهبان برای اعلام اسامی کاندیداها مورد توجه بود.
در گروه بانکی دیروز مجامع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت پست بانک با حضور بیش از 92 درصد سهامداران در سالن ایوان شمس تالار حرکت رسمیت یافت.
هیات رییسه مجمع تقسیم 201 ریال سود نقدی به ازای هر سهم از محل سود محقق شده سال مالی 89 را به تصویب رساند. همچنین هیات رییسه مجمع تقسیم 70 ریال سود نقدی به ازای هر سهم از محل سود محقق شده سال مالی 90 را تصويب كرد. در گروه مخابرات، معاون مالی شرکت مخابرات ایران از پیشنهاد افزایش سرمایه 171 میلیارد تومانی همراه اول خبر داد و گفت: با افزایش سرمایه، ارزش سهام شرکت بیشتر خواهد شد. کمال بیگدلی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از پیشنهاد افزایش سرمایه 171 میلیارد تومانی همراه اول خبر داد و گفت: طرح توجیهی آن در حال آماده شدن است. معاون مالی شرکت مخابرات ایران افزود: این افزایش سرمایه از محل اندوخته احتیاطی است و با افزایش سرمایه ارزش سهام شرکت بیشتر خواهد شد. وی گفت: براساس ماده 161 قانون تجارت، افزایش سرمایه باید توسط بازرس قانونی و حسابرس بررسی و نتیجه اعلام شود. در گروه فلزی دیروز انتشار شایعاتی در مورد افزایش سرمایه از محل افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی منتشر شد که هنوز مسوولان بورس خبری نهایی در مورد موافقت یا عدم موافقت با این تصمیم اعلام نکرده‌اند. مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «ایسنا»، از افزایش 60 درصدی سرمایه این شرکت اصل چهل و چهاری خبر داد و گفت: سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه شرکت ذوب آهن اصفهان را صادر کرده و بعد از آماده کردن گزارش توجیهی و گزارش حسابرس، نسبت به افزایش سرمایه اقدام می کند.
مجتبي فريدوني افزود: به این ترتیب اقدامات اجرایی افزایش سرمایه آماده بوده و قرار است افزایش سرمایه 60 درصدی این شرکت تا شهریور‌ماه و از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها اعمال شود. فریدونی ادامه داد: البته ممکن است میزان افزایش سرمایه شرکت افزایش پیدا کند، زیرا ذوب آهن دارایی‌هایی دارد که هنوز تجدید ارزیابی نشده است.
در گروه سیمانی دیروز موضوع افزایش قیمت سیمان موجب تشکیل صف‌های خرید در برخی از نمادهای عمده این گروه از جمله سیمان تهران، سیمان فارس و خوزستان و چند شرکت دیگر شد. سیمان صوفیان نیز دیروز به‌رغم آنکه برای دومین بار در چند هفته اخیر مشمول ضوابط رفع گره‌های معاملاتی شد نتوانست به تعادل برسد و همچنان با صف خرید به کار خود پایان داد. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی اما همراه با نشانه‌هایي از بازگشت بود که در آن شاخص 505واحد افت کرد و به 42هزار و 795واحد رسید. ارزش معاملات دیروز نیز به 165میلیارد تومان رسید که 5/35 درصد آن را معامله 5/63میلیون سهم هلدینگ خلیج فارس تشکیل داد. از 217نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ، 110نماد با کاهش قیمت و 100نماد با رشد ارزش همراه شدند و ساير نمادها بدون تغيير قيمت بودند. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۷:۵:۵۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد