رشد شاخص سهام با سیگنال‌های جهانی

 رشد شاخص سهام با سیگنال‌های جهانی
 بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته توانست بعد از دو روز ضعف شرایط مثبتی را تجربه کند.

 بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته توانست بعد از دو روز ضعف شرایط مثبتی را تجربه کند.

در بازار دیروز بازگشایی بازارهای جهانی و کاهش دو روزه قیمت‌ها انگیزه‌ای برای خرید معامله‌گران شد. در صحنه بازار جهانی بهای نفت برنت در کانال ۶۸دلار قرار گرفت و بهای سه فلز مس، روی و سرب نیز به ترتیب ۷هزار و ۱۰۰دلار، ۳هزار و۴۱۵دلار و ۲هزار و ۶۰۳ دلار رقم خورد که انگیزه‌ را برای معامله‌گران فراهم آورد. در این شرایط و با توجه به پایداری قیمت دلار در ورای مرز ۴هزار و ۵۰۰تومان اکثر نمادهای صادراتی دیروز با رشد قیمت مواجه شدند. با رشد قیمت نماد معاملاتی شرکت‌های هلدینگ خلیج فارس، پتروشیمی جم، ملی مس ایران، پتروشیمی خارک، سرمایه‌گذاری غدیر و پتروشیمی پردیس دیروز شاخص کل با رشد ۴۰۸واحدی معادل ۴/ ۰درصد مواجه شد تا در پایان معاملات به ۹۸هزار و ۶۲۸ واحد برسد. شاخص کل هموزن نیز دیروز با رشد ۲۳واحدی به رقم ۱۷هزار و ۳۶۵واحد رسید.

در شروع معاملات دیروز با معامله ۱۰۰هزار سهم نماد تازه‌وارد شیر و گوشت شهرکرد این نماد برای شفاف‌سازی متوقف شد.همین مساله بار دیگر مشکلات قانون جدید توقف نمادها را آشکار ساخت چرا‌که شرکتی که تنها ۴روز از ورودش به بازار گذشته است، عملا مطلبی برای شفاف‌سازی نخواهد داشت. در همین حال دیروز عدم توقف نماد بورس انرژی بعد از رشد اخیر سوال‌برانگیز شده و شائبه اجرای سلیقه‌ای قانون جدید را ایجاد کرده است. در همین مورد رئیس اداره نظارت بر ناشران فرابورسی در برابر این سوال‌ که با این وجود چرا نماد بورس انرژی (انرژی ۳ که در بازار پایه ب فرابورس حاضر است) و از ۱۳ دی تا امروز با رشد خیره‌کننده ۱۷۲ درصدی قیمت سهام ( از ۴۸۷ به ۱۳۲۶ تومان) مواجه شده ولی بسته نشده، به بورس پرس توضیح داد: با توجه به اجرای اصلاح دستور‌العمل‌ها و تفویض اختیارات به بورس‌ها، در این مورد مدیران فرابورس بهتر در جریان هستند اما سازمان بورس هم موضوع را پیگیری کرده است. جعفروند آذر افزود: در این رابطه مدیران فرابورس به وجود مشکل فنی و مربوط به زیرساخت‌های بازار پایه اشاره کرده‌اند ولی با توجه به لزوم اجرای دستورالعمل‌ها برای همه شرکت‌ها، تابلو‌ها و بازارها، باید در صورت نادرست بودن رویه، اصلاح شود یا اگر قرار است همین روال باشد، با اطلاع‌رسانی، فعالان بازار در جریان قرار گیرند.  به گفته وی در این مورد اقداماتی در جریان است و به محض نهایی شدن، از سوی مدیران فرابورس اعلام می‌شود. در گروه پتروشیمی دیروز اعلام خبرهای اولیه در مورد افزایش تقریبا ۱۰۰درصدی نرخ اوره کشاورزی موجب رشد قیمت سه نماد پتروشیمی کرمانشاه، خراسان و پردیس شد.

در گروه کانی غیر‌فلزی نسوز ایران سود هر سهام خود برای سال مالی جاری را ۳۷درصد افزایش داد.  نسوزایران اعلام کرد به‌دلیل افزایش فروش شرکت در سه ماه سوم سال۹۶ نسبت به بودجه پیش‌بینی شده و همچنین برآورد عملکرد ماه‌های آینده بر مبنای اطلاعات عملکردی، رشد سود خالص نسبت به پیش‌بینی سال مالی منتهی به اسفند ۹۶ برابر ۳۷درصد خواهد بود. این افزایش عمدتا ناشی از بهبود جذب سفارش‌ها و افزایش تولید و فروش آجرها، کاهش بهای تمام شده، ترکیب مناسب جذب سفارش‌ها با ارزش افزوده بالاتر و مدیریت کاهش مصرف انرژی است که منجر به افزایش سود خالص هر سهم از مبلغ ۴۴۲ ریال به مبلغ ۶۰۷ ریال خواهد شد.

در گروه انفورماتیک شرکت تجارت الکترونیک پارسیان نیز اعلام کرد: افزایش سرمایه ۳۳ درصدی (از ۲/ ۲۷۳ به ۳/ ۳۶۴ میلیارد تومان) هیچ گونه تاثیری بر پیش‌بینی سود خالص سال مالی جاری نخواهد داشت.  در این گروه همچنین‌ «های‌وب» در گزارشی از تحقق ۲۸۶ریال سود در دوره ۹ ماهه خبر داد.  بر این اساس، شرکت داده گستر عصر نوین که از ۲۲ آذر سال جاری با توقف نماد روبه‌رو است، در دوره ۹ ماه منتهی به آذر به ازای هر سهم ۲۸۶ ریال سود محقق کرده است.  «های‌وب» در سال مالی جاری افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی را به ثبت رسانده که با لحاظ سرمایه جدید ۴۰۰میلیارد تومانی نسبت به مدت مشابه سال قبل در سود هر سهم ۸۱ درصد رشد داشته است. همچنین بر اساس عملکرد ۹ ماهه، پیش‌بینی فعلی سال مالی جاری را ۶۷درصد پوشش داده است.شرکت به‌پرداخت ملت نیز در دوره ۹ ماه منتهی به آذر به ازای هر سهم ۱۷۴۷ ریال سود محقق کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱۵ درصد رشد داشته است. «پرداخت» براساس عملکرد ۹ماهه، پیش‌بینی فعلی سال مالی جاری را ۶۵ درصد پوشش داده است. در گروه سیمانی شرکت سیمان آرتا اردبیل درخصوص تعدیل سنواتی سال مالی منتهی به پایان آذر ماه ۹۷، اقدام به افشای اطلاعات با اهمیت کرد. شرکت سیمان آرتا اردبیل با سرمایه ثبت شده ۲۴۰ میلیارد ریال در نامه‌ای درخصوص تعدیل سنواتی شفاف‌سازی کرد. «ساربیل» اعلام کرده است تعدیل سنواتی با موضوع کاهش ارزش سرمایه‌گذاری و ذخیره مالیات عملکرد به مبلغ ۳۶ میلیارد و ۴۴۰ میلیون ریال است. درصد تعدیل سنواتی نسبت به سود انباشته ابتدای دوره ۳۴ درصد اعلام شده است.

 این شرکت دلیل تعدیل، شرح آن و تصریح انطباق با استانداردهای حسابداری را به این شرح اعلام کرده است: باتوجه به زیان‌ده بودن شرکت صنایع سیمان کیاسر وشمول ماده ۱۴۱قانون تجارت به مبلغ ۲۷ میلیارد و ۲۴۱ میلیون ریال معادل قیمت تمام شده سرمایه‌گذاری درسهام شرکت مزبور که سنوات گذشته به‌عنوان بند شرطی حسابرس و بازرس قانونی عنوان شده بود. همچنین بابت رسیدگی و صدور برگ قطعی مالیات عملکرد سال مالی ۱۳۹۵توسط اداره امور مالیاتی شهرستان نمین و تعیین مبلغی معادل ۹ میلیارد و ۱۹۹ میلیون ریال بیش از مالیات ابرازی سال مذکور به‌عنوان تعدیلات سنواتی در سال جاری انعکاس یافته است. در گروه غذایی دیروز قند هگمتان بعد از تقسیم سود ۵۰۰ریالی در مجمع اقدام به تعدیل سود کرد و پیش‌بینی سود هر سهم را از ۵۰۱ریال به ۵۹۶ریال افزایش داد. انتظار می‌رود این نماد امروز بازگشایی شود.  این شرکت در ماه گذشته چهار هزار و ۷۳۰ میلیارد و ۸۱۱‌میلیون‌ریال انواع محصول را به فروش رساند. مبلغ فروش «جم» در ۱۰‌ماهه امسال نیز ۴۲ هزار و ۲۲۷ میلیارد و ۵۱۲ میلیون ریال اعلام شده است. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت)در بورس به ۲۲۹میلیارد‌تومان و در فرابورس به ۱۴۱میلیارد تومان بالغ شد.
 

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۷:۳۷ قبل از ظهر
برچسب ها:
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد