امسال رکورد توليد طلا شکسته مي شود

امسال رکورد توليد طلا شکسته مي شود
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال برای نخستین بار تولید شمش طلا در کشور به رکورد ۶ تن می‌رسد که این، دستاورد ارزشمندی محسوب می‌شود.

جعفر سرقيني افزود: برنامه پيش بيني شده براي امسال، استحصال 7 تن طلا بود، اما انتظار مي رود توليد 6 تن را به دست آوريم.
وي يادآور شد: توليد طلا با برنامه ريزي‌هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت ساليانه روند رو به رشد خواهد داشت که دستاورد اين بخش در حوزه معادن است و موضوع طلاي همراه مس و يا لجن طلا موضوعي جداگانه است.
سرقيني افزود: معدن طلاي زرشوران گنجينه ارزشمندي براي کشور محسوب مي شود که تا پايان امسال توان توليد يک تن و تا سال آينده توان توليد سه تن را خواهد داشت که در واقع برابر با ظرفيت اين واحد است.
وي افزود: شمار معادن طلاي کشور رو به فزوني گذاشته و براي سال 97 فعال سازي معادن کوچک پيش بيني شده است و با توجه به ارزش اقتصادي اين فلز، استخراج از معادن کوچک هم توجيه اقتصادي دارد.
سرقيني اضافه کرد: اکنون معدن طلاي ساريگوني در استان کرستان از ذخاير خوبي برخوردار است و بهره بردار قزاق آن به مدت هفت سال استخراج آن را بر عهده دارد.
معدن طلاي ساريگوني قروه با 18 تن ذخيره براي مدت هفت سال توسط يک شرکت قزاقستاني مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
حدود 50 درصد از ذخيره قطعي طلاي شناخته شده در کردستان مربوط به شهرستان قروه و معدن طلاي داشکسن است. قروه در 90 کيلومتري شرق سنندج واقع شده است.
بررسي ها نشان مي دهد استان آذربايجان غربي را مي توان به عنوان استان طلايي کشور معرفي کرد و درحقيقت آذربايجان غربي روي کمربند طلازايي جهان قرار دارد که از اروپا آغاز شده و از ترکيه به ايران و سپس پاکستان مي‌رسد.
برپايه گزارش‌هاي موجود ذخاير طلاي جهان بالغ بر صد هزار تن است که از اين رقم 47 هزار تن آن قطعي بوده و مي‌توان گفت نيم درصد ذخاير قطعي جهاني اين فلز در استان آذربايجان غربي واقع است.
آمارهاي منتشر شده، حاکي است توليد سالانه طلاي ايران به رقم پنج تن رسيده و انتظار مي رود تا پايان برنامه ششم توسعه ( 1400 - 1396 ) به رقم 10 تن برسد.

منبع خبر: خبرگزاری صدا و سیما
  ۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۳:۳۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد