پیش‌فروش سکه، مالیات ارزش افزوده نخواهد داشت

 پیش‌فروش سکه، مالیات ارزش افزوده نخواهد داشت
مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی با بیان اینکه اخذ مالیات ارزش افزوده در زمان تحویل سکه برای پیش‌فروش به اشتباه در سایت بانک ملی درج شده، اظهار کرد: این جمله به اشتباه در سامانه آورده شده و قرار بر این بوده است که این مشکل اصلاح شود و قبلا نیز این مساله به بانک مرکزی اعلام شده بود. به گزارش بورس نیوز، رحیمی اعلام کرد اگر قرار باشد از پیش‌فروش‌های کنونی سکه رقمی به‌عنوان مالیات اخذ شود، بانک مرکزی آن را از جانب خود پرداخت خواهد کرد. مسعود رحیمی از پیگیری این موضوع و رفع این مشکل از طریق بخش به گفته او اداری بانک مرکزی برای تصحیح آن خبر داد و گفت: «بنابر آنچه اطلاع دارم و مطابق آنچه پیش از این توافق شده قرار نیست از مردم برای پیش‌فروش سکه مبلغی به‌عنوان مالیات ارزش افزوده اخذ شود.»

این مقام مسوول در مورد تکلیف افرادی که قبل از تصحیح این مشکل در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند، نیز گفت: عبارت اخذ مالیات ارزش افزوده در وبسایت بانک ملی ایران یک اشتباه است و در روز نخست پیش‌فروش سکه نیز عنوان شد که قرار بر این نیست رقمی با عنوان مالیات ارزش افزوده از مردم اخذ شود.وی ادامه داد: موضوع پرداخت یا عدم پرداخت مالیات ارزش افزوده قرار است در مجلس شورای اسلامی رسیدگی شود و ما پیگیر این هستیم که لایحه مالیات ارزش افزوده در مجلس یا به‌طور کامل منتفی شود یا اینکه مقدار آن کاهش و از ۹ درصد به ۳ درصد تقلیل یابد. رحیمی در پایان خاطرنشان کرد: در صورت عدم تصویب لایحه فوق و در شرایطی که قرار شود مالیات از خریداران سکه در مرحله پیش‌فروش اخذ شود، به‌طور حتم بانک مرکزی این مبلغ را به‌عنوان مالیات ارزش افزوده از جانب خود پرداخت خواهد کرد و ارتباطی به خریداران نخواهد داشت.

با آغاز سال جدید، برخی گمانه‌زنی‌ها نسبت به اخذ مالیات ارزش افزوده در زمان تحویل سکه پیش‌فروش و در عین حال عدم اصلاح این موضوع در وبسایت بانک ملی ایران به‌عنوان عامل پیش‌فروش سکه از سوی بانک مرکزی به شائبه‌های بسیار برای معامله‌گران بازار نقدی سکه و همچنین بازار آتی سکه بورس کالا منجر شده بود.  عده‌ای از معامله‌گران انتظار دارند، افزایش قیمت کنونی سکه در بازار آزاد منجر به افزایش استقبال متقاضیان از پیش‌فروش سکه شود. براساس گزارش ها، از ۲۸ بهمن تا انتهای سال ۹۶ حدود ۸۲۰ هزار قطعه سکه در واحدهای بانک ملی ایران پیش‌فروش شده است. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، در این مدت حدود ۲۲۸ هزار قطعه سکه تمام بهار آزادی به‌صورت ۶ ماهه و حدود ۵۹۲ هزار قطعه سکه تمام بهار آزادی به‌صورت یکساله پیش‌فروش شده است. این تعداد سکه را ۱۶هزار و ۹۸۹ نفر خریداری کرده‌اند.

همچنین در حراج‌های بانک کارگشایی، تا کنون بیش از ۴۰۰ هزار قطعه سکه به فروش رفته است. حراج سکه در این بانک همچنان ادامه خواهد داشت. حراج بانک کارگشایی در روز گذشته صورت نگرفت، اتفاقی که مورد توجه برخی خبرگزاری‌ها نیز قرار گرفت. روز گذشته، «ایسنا» نوشت، در حالی حراج سکه در آستانه نوروز متوقف شد و قرار بود شرایط ادامه آن بعد از تعطیلات اعلام شود که بانک مرکزی تاکنون هیچ دستوری در این رابطه نداشته است. بر این اساس حراج سکه که در روزهای زوج برگزار می‌شد، برای روز چهارشنبه نیز متوقف بود. با این حال، براساس آخرین خبرها، از روز شنبه حراج سکه از سر گرفته خواهد شد. خبری که شاید بتواند کمی از میزان قیمت‌ها در بازار بکاهد. به گزارش خبرگزاری فارس، دبیر کل بانک مرکزی از آغاز حراج سکه در بانک کارگشایی از روز شنبه ۱۸ فروردین‌ماه خبر داد. وی تاکید کرد: حراج سکه تا پایان سال ۹۶ انجام شد و عدم حراج در روزهای اولیه سال به معنای توقف حراج سکه نبود.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۹:۴۲:۵ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد