بازگشت اونس طلا به روزهای صعودی؟

بازگشت اونس طلا به روزهای صعودی؟
همان طور که از ابتدای هفته میلادی اخیر پیش‌بینی می‌شد، در این هفته بهای جهانی طلا از سطح قیمتی 1370 دلار پایین‌تر نیامد.
همان طور که از ابتدای هفته میلادی اخیر پیش‌بینی می‌شد، در این هفته بهای جهانی طلا از سطح قیمتی 1370 دلار پایین‌تر نیامد. این در حالی بود که در پی آخرین سخنرانی برنانکی رییس فدرال رزرو آمریکا، قیمت این فلز با کاهش مواجه شد و در پایان معاملات دو هفته گذشته بازارهای بین‌المللی، بهای هر اونس طلا به 1354 دلار نیز رسید. نوساناتی که اونس طلا در هفته اخیر از سر گذراند، از انتظارات سرمایه‌گذاران بازارهای بین‌المللی طلا از انتشار آمارهای جدید اقتصادی در آمریکا نشات می‌گرفت. 
در این میان، برخی اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کردند که قیمت جهانی طلا در این هفته با نوسان همراه بوده و بین دامنه 1360 تا 1410 دلار مبادله شود که البته طلا نتوانست جز برای مدت کوتاهی در روزهای آخر هفته، از سطح 1400 دلار عبور کند، اما ریزش چندان زیادی را هم تجربه نکرد. در روزهای ابتدایی هفته گذشته، ادامه خرید طلا از سوی بانک‌های مرکزی جهان و افزایش تقاضای فیزیکی از طرف سرمایه‌گذاران آسیایی، موجبات افزایش نسبی قیمت جهانی طلا را فراهم کرد به نحوی که در شروع به کار بازارهای بین‌المللی، قیمت جهانی طلا با افزایش 48 دلاری نسبت به روز مشابه هفته قبل از آن رو به رو شد.  از طرفی برخی موسسات نظرسنجی نیز معتقدند که قیمت طلا در ادامه سال 2013، نزولی خواهد بود چراکه کاهش قیمت جهانی طلا در ماه‌های اخیر، موجب تمایل کمتر سرمایه‌گذاران بین‌المللی برای خرید آن شده است که این روند با توجه به نوسانات اخیر بهای اونس طلا، احتمالا ادامه خواهد یافت. اما به هر روی از آنجا که مسیری که قیمت جهانی طلا در آن حرکت می‌کند بستگی فراوانی به تصمیم بانک مرکزی آمریکا مبنی بر ادامه یا توقف سیاست‌های انبساطی دارد، هرماه در زمان سخنرانی رییس کل بانک مرکزی این کشور، قیمت ها با نوسان همراه می‌شوند که این روند تقریبا قابل پیش‌بینی نیست؛ اما سطح قیمتی که بازار در حال حاضر نشان می‌دهد بین 1350 و 1400 دلار است که با ثبات به نظر می‌رسد. 
از دیگر سو به اعتقاد برخی سرمایه‌گذاران طلا در بازارهای جهانی، تجزیه و تحلیل‌های تکنیکال نشان می‌دهد که افت شدید قیمت طلا در کوتاه مدت، مقدمه ای برای افزایش چشمگیر آن در بلند مدت خواهد بود چراکه به اعتقاد تحلیلگران، از نظر تکنیکی تغییرات قیمت کوتاه مدت و شاخص قدرت نسبی در چارت‌های روزانه طلا و نقره در سیر نزولی باقی مانده اند که به محدود کردن صعود این فلزات ارزشمند در روزهای آتی کمک خواهد کرد. به هر روی به باور کارشناسان، چشم‌انداز بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا هر چقدر پر رنگ تر شود، علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران به بازار طلا کمتر می‌شود. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۸:۲۱:۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد