سرمایه‌گذاری در طلا ارزشمند است یا نه؟

سرمایه‌گذاری در طلا ارزشمند است یا نه؟
نوریل روبینی استاد اقتصاد دانشگاه نیویورک که بحران مالی سال 2008 را پیش‌بینی کرده بود، نیز به ابراز عقیده خود در خصوص افت قیمت طلا پرداخته است.
نوریل روبینی استاد اقتصاد دانشگاه نیویورک که بحران مالی سال 2008 را پیش‌بینی کرده بود، نیز به ابراز عقیده خود در خصوص افت قیمت طلا پرداخته است. او البته سرمایه‌گذاری در طلا را تنها در زمان به خطر افتادن ارزش سایر دارایی‌ها ارزشمند می‌داند. او می‌گوید طلا ارزش ذاتی ندارد. در مقابل، نویسنده ای دیگر نظرات او را قبول ندانسته و افکار او را نقد می‌کند. وی دلایل خود را درباره اینکه چرا فکر می‌کند حباب قیمت طلا می‌ترکد و قیمت آن به هزار دلار در هر اونس؛ یعنی ۵۰ درصد قیمت ۱۹۰۰ دلاری اونس در سال ۲۰۱۱ می‌رسد، ارائه کرد.به گزارش بنکر روبینی می‌گوید که طلا هیچ ارزش ذاتی ندارد و تنها به عنوان مانعی در برابر ترس و وحشت غیرمنطقی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
به گفته روبینی اگرچه طلا در زمان بحران جدی اقتصادی و مالی می‌تواند به عنوان یک تکیه گاه مطرح شود، اما هنوز هم یک سرمایه‌گذاری دون و ناچیز است. در اوج بحران مالی جهانی در سال 2008 و 2009 هم قیمت طلا چند بار به‌شدت سقوط کرد.
به گفته روبینی، طلا بهترین عملکرد خود را زمانی دارد که خطر تورم وجود دارد. این در حالی است که تلاش‌های گسترده‌ای به وسیله بانک‌های مرکزی سراسر جهان در جریان است تا تورم مهار شود. اگر تورم در سطح جهانی بیشتر سقوط کند جذابیت طلا هم برای سرمایه‌گذاری کمتر می‌شود. همچنین این خطر وجود دارد که کشورها برای کاهش بدهی‌هایشان ذخایر طلایشان را بفروشند. روبینی می‌گوید: برخی افراد متعصب عقیده دارند بازگشت به استاندارد طلا اجتناب‌ناپذیر است، اما با نبود هرگونه توطئه، سقوط تورم و ناتوانی از استفاده از طلا به عنوان یک ارز، این استدلال نمی‌تواند پایدار باشد.
نظرات این استاد اقتصاد با واکنش ریکاردز نویسنده کتاب جنگ‌های ارزی مواجه شد. ریکاردز از امکان به وجود آمدن بحران بعدی جهانی صحبت می‌کند و نظرات روبینی را رد می‌کند. وی می‌گوید: اگر روبینی فکر می‌کند بحران تمام شده، اگر او فکر می‌کند که رکود به پایان رسیده و خطرات مالی و جغرافیای سیاسی جدی برای اقتصاد جهانی به وجود نمی‌آید پس در سیاره زمین زندگی نمی‌کند. ریکاردز می‌گوید: اقتصاد در وضعیت بسیار بدی قرار دارد. تورم به‌اندازه کافی بد است، اما بدتر از آن از دست دادن اعتماد به پول کاغذی است و اگر بانک مرکزی آمریکا به چاپ پول ادامه دهد، از دست دادن گسترده اعتماد اجتناب‌ناپذیر است و به مانند کاتالیزوری عمل خواهد کرد که قیمت طلا را به سطح بی‌سابقه‌ای می‌رساند. در حالی که روبینی می‌گوید طلا یک دارایی است و بازده درآمدی ندارد ریکاردز اعتقاد دارد طلا پول است و مشکل این جا است که مردم این فلز را به جای اینکه یک ارز ببینند کالا می‌دانند. ریکاردز استدلال می‌کند در صورت سقوط یک ارز، سرمایه‌گذاری‌ها می‌توانند بی‌ارزش شوند در حالی که طلا همچنان قوی باقی خواهد ماند. به اعتقاد وی اگر استاندارد طلا برگردد، ارزش این فلز زرد رنگ براساس نحوه عرضه جهانی پول به شکل شناور کنونی به حدود 7 هزار دلار براي هر اونس می‌رسد. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۵ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۷:۱۷:۵۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد