طلا در انتظار فرود موقت

 طلا در انتظار فرود موقت
طلای جهانی در اولین روز فعالیت بازارهای جهانی مجددا با افت قیمت روبه‌رو شد. ضعف طلا همزمان با افت شاخص دلار می‌تواند تا دو سطح حمایتی فلز زرد را پایین تر ببرد. چنانچه خط حمایتی حول قیمت ۱۴۴۰ دلاری نتواند باعث بازگشت قیمت فلز زرد شود، بهای هر اونس از این فلز گرانبها تا مرز ۱۴۲۰ دلاری نزول خواهد کرد. البته سناریوی اول احتمال تحقق بیشتری دارد.

 طلای جهانی در اولین روز فعالیت بازارهای جهانی مجددا با افت قیمت روبه‌رو شد. ضعف طلا همزمان با افت شاخص دلار می‌تواند تا دو سطح حمایتی فلز زرد را پایین تر ببرد. چنانچه خط حمایتی حول قیمت ۱۴۴۰ دلاری نتواند باعث بازگشت قیمت فلز زرد شود، بهای هر اونس از این فلز گرانبها تا مرز ۱۴۲۰ دلاری نزول خواهد کرد. البته سناریوی اول احتمال تحقق بیشتری دارد.

کشمکش‌های میان آمریکا و چین درخصوص توافق تجاری یکی از عوامل مهمی تلقی می‌شود که افت شدید قیمت طلا را دامن زده است. در عین حال اخبار ضد و نقیض در مورد تمایل دو کشور برای دستیابی به توافق تجاری می‌تواند شرایط را دگرگون کند. در حال حاضر با اینکه سیگنالی که از سوی دو ابر قدرت اقتصادی دنیا مخابره می‌شود، اما آینده جنگ تجاری میان چین و ایالات متحده همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در صورتی که طرفین با امضای توافق‌نامه اولیه وارد فاز شوند فرصتی برای فلز گرانبها خواهد بود تا زیان هفته گذشته خود را جبران کند.  اما در غیر این صورت روند احتمالی بیشتر به سناریو دوم نزدیک خواهد بود البته بسته حمایتی قدرتمندی برای طلا محسوب می‌شود و برخورد با این سطح می‌تواند قیمت طلا را از نظر تکنیکال بالا بکشد.  عامل مهم دیگر تصمیم‌گیری فدرال رزرو درنشست آتی تعیین نرخ بهره به شمار می‌رود. در حالتی که بر اساس گفتمان اجلاس پیشین خبری از کاهش نرخ بهره نباشد دو حالت دیگر برای طلا و دلار پیش خواهد آمد. به‌طور معمول کاهش نرخ بهره منجر به افت دلار آمریکا می‌شود و در همین حین فرصت برای افزایش قیمت طلا مهم خواهد بود درصورتی‌که انتخاب کمیته بازار باز آمریکا کاهش مجدد نرخ بهره باشد طلا توانایی بازگشت به مرز روانی ۱۵۰۰ دلاری را با کمی فراز و نشیب خواهد داشت اما چنانچه تصمیم نهایی پیشین مبنی بر پایان روند افت نرخ بهره تحقق یابد شاهد رالی مجدد شاخص دلار و اونس طلا خواهیم بود.

موسسه رتبه‌بندی فیچ ریتینگ گزارش داد: توافق تجاری با آمریکا می‌تواند رشد اقتصادی چین را به بالای۷/ ۵ درصد پیش‌بینی شده برساند. به گزارش سایت طلا به نقل از فارس، موسسه رتبه‌بندی فیچ گزارش داد: امضای فاز نخست توافق تجاری بین چین و آمریکا می‌تواند رشد اقتصادی سال ‌آینده پکن را به بیش از میزان پیش‌بینی شده برساند.  در ماه سپتامبر فیچ گزارش داد که در صورتی که آمریکا تمام تعرفه‌های اعلام شده خود بر واردات کالا از چین را عملی کند رشد اقتصادی چین از ۱/ ۶ درصد امسال به ۷/ ۵ درصد برای سال آینده کاهش خواهد یافت.

در گزارش این موسسه آمده بود: در عین حال کاهش تنش بین دو طرف نیز می‌تواند روند کاهش رشد اقتصادی برای چین را تغییر دهد.در گزارش کنونی فیچ آمده است پیشرفت‌های اخیر چین و آمریکا در حصول فاز نخست توافق تجاری بین دو طرف نشان می‌دهد که تعلیق یا حذف احتمالی تعرفه‌های کنونی بر واردات کالا از چین در آمریکا می‌تواند چشم‌انداز رشد اقتصادی برای چین را صعودی کند. این موسسه تایید کرده است که چشم‌انداز اقتصاد چین برای بلندمدت باثبات خواهد بود که دلیل آن نیز افزایش ورود سرمایه‌های خارجی، عملکرد قوی المان‌های کلان اقتصادی در این کشور و بزرگی اقتصاد چین است. این موسسه همچنین هشدار داده است که رتبه اعتباری چین را افزایش نداده چرا که در ساختار اقتصادی این کشور شاهد آسیب‌پذیری‌های ساختاری بزرگی هستیم که از جمله آنها سرانه درآمدی پایین و استانداردهای دولتی پایین در مقایسه با کشورهای هم‌رده با چین است. یک مقام ارشد آمریکایی هنوز امیدوار است که پکن و واشنگتن بتوانند به توافق نهایی برای حل و فصل اختلافات تجاری دست یابند.رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی آمریکا تاکید کرده است که دستیابی به توافق تجاری موقت با چین تا پایان امسال هنوز امکان پذیر است ولی آمریکا نسبت به اتفاقات هنگ کنگ بی توجه نخواهد بود. این اظهارات به نگرانی‌های مربوط به اقدامات چین در هنگ کنگ و تاثیر آن بر تلاش‌های صورت گرفته برای دستیابی به توافق تجاری با آمریکا افزوده است. جنگ تجاری آمریکا و چین طی ماه‌های اخیر فشار زیادی بر بازارهای بین‌المللی و رشد اقتصادی جهان وارد کرده است. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نیز روز جمعه گفت: به رئیس‌جمهور چین هشدار دادم که سرکوب اعتراضات در هنگ کنگ، تبعات منفی زیانباری بر تلاش‌های مربوط به دستیابی به توافق تجاری خواهد داشت.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۸:۴۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد