توقیف طلای قاچاق در هند افزایش یافت

توقیف طلای قاچاق در هند افزایش یافت
توقیف طلای قاچاق در هند به دنبال محدودیتهای وضع شده برای واردات این فلز گرانبها طی سه ماهه اول سال میلادی جاری 365 درصد افزایش یافت.
توقیف طلای قاچاق در هند به دنبال محدودیتهای وضع شده برای واردات این فلز گرانبها طی سه ماهه اول سال میلادی جاری 365 درصد افزایش یافت.
هند که بزرگترین خریدار طلای جهان است، مالیات بر واردات این فلز گرانبها را به منظور محدود کردن خرید بی‌رویه طلا امسال دو برابر افزایش داده و تدابیر محدودکننده دیگری برای خرید طلا وضع کرده تا کسری حساب جاری عظیم این کشور را کنترل کند.
طلا محبوبیت شدیدی در هند دارد و خرید آن در زمان برگزاری جشنواره‌های مذهبی و فصل برگزاری جشنهای عروسی افزایش پیدا می‌کند.
روزنامه بیزنس استاندارد به نقل از یک مقام آگاه دولتی نوشت: در فاصله آوریل تا ژوئن سال مالی جاری میزان طلای قاچاق توقیف شده در این کشور 365 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت.
به گفته این مقام آگاه، در سه ماهه اول سال جاری میزان طلای قاچاق توقیف شده از نظر ارزش به اندازه 60 درصد کل طلای توقیف شده در سال گذشته بود.
بسیاری از مردم هند به‌ویژه در مناطق روستایی که دسترسی به بانکهای اندکی وجود دارد، طلا را به منظور حفظ پس اندازشان در برابر تورم بالا خریداری می‌کنند.
میزان واردات طلای هند پس از اینکه دولت اقدام به محدود کردن خرید این فلز کرد، از 162 تن در مه به 31 تن در ژوئن کاهش یافت. دولت هند میزان مالیات بر واردات طلا را به هشت درصد افزایش داده تا واردات این فلز را محدود کند اما مقامات هندی هشدار داده اند طلا ممکن است اکنون به جای واردات رسمی، به شکل قاچاق وارد شود.
طلا دومین واردات بزرگ هند پس از نفت است و بزرگترین عامل افزایش کسری حساب جاری این کشور شناخته شده است که در سال مالی گذشته به 4.8 درصد تولید ناخالص داخلی رسید.
بر اساس برآوردهای انجام شده، با وجود افزایش کنترل در گمرک، تنها پنج تا 10 درصد از طلای قاچاق شده توسط مقامات هندی توقیف می‌شود. طی ماههای اخیر مسافرانی دستگیر شده اند که تلاش می‌کردند با پنهان کردن طلا در لباس یا قطعات تلویزیون، آن را به این کشور قاچاق کنند.
بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، پی.چیدامبارام، وزیر دارایی هند ماه گذشته از مردم این کشور درخواست کرد در برابر وسوسه خرید طلا مقاومت کنند اما کاهش شدید قیمتهای بین المللی در سال جاری، علاقه مردم این کشور به خرید را افزایش داده و مقابله با خرید را برای دولت دشوارتر کرده است. 
منبع خبر: ایسنا
  ۶ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۸:۵:۲۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد