بازارها در انتظار انتخابات

بازارها در انتظار انتخابات
واکنش طلا به روزهایی که به سوم نوامبر یعنی روز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نزدیک می‌شدیم، ورود به روندی صعودی بوده است. طلا در سه روز معاملاتی گذشته، که روزهای منتهی به روز انتخابات بود، بیش از ۶/ ۱ درصد افزایش قیمت داشت.

واکنش طلا به روزهایی که به سوم نوامبر یعنی روز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نزدیک می‌شدیم، ورود به روندی صعودی بوده است. طلا در سه روز معاملاتی گذشته، که روزهای منتهی به روز انتخابات بود، بیش از ۶/ ۱ درصد افزایش قیمت داشت. در حالی که ارزش اونس تا میانه کانال ۱۸۰۰ دلاری نیز افت کرده بود، توانست طی سه روز گذشته مجددا به قیمت ۱۹۰۰ دلاری بازگردد. دو عامل مهم سبب شد تا طلا روندی صعودی داشته باشد؛ عامل اول همان‌طور که بیان شد مربوط به نگرانی بازارها درباره نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بود.
بازارها در انتظار انتخابات

در حالی که بسیاری از تحلیلگران انتخابات امسال را بسیار حساس عنوان کرده‌اند و جو بایدن توانسته است نسبت به رقیب خود پیشی بگیرد، اما نتایج این انتخابات و اتفاقات بعد از آن هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

عامل دیگری که این روزها سبب شده است تا تقاضا برای پناهگاه‌های امن سرمایه افزایش پیدا کند، وضع محدودیت‌های جدید در برخی از کشورهای اروپایی به‌دلیل افزایش تعداد مبتلایان به کرونا بوده است. با وضع این محدودیت‌ها مجددا چشم‌انداز اقتصادی دچار خلل خواهد شد و همین موضوع سبب شده است تا سرمایه‌گذاران مجددا به سمت دارایی‌های امن حرکت کنند. به‌طور کلی هم سرمایه‎‌گذاران و هم تحلیلگران در انتظار نتیجه انتخابات هستند تا پس از اعلام نتایج بتوانند مواضع شفاف‌تری درباره چشم‌انداز بازارها ترسیم کنند.
آخرین تلاش‌های دو نامزد

با توجه به برگزاری انتخابات آمریکا بسیاری از سرمایه‌گذاران در بازارهای مختلف حاضر به اتخاذ موقعیت‌های قوی نیستند و بسیاری از آنها در حقیقت در انتظارند تا ببینند نتایج انتخابات چه خواهد شد. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور کنونی آمریکا و رقیب دموکراتش جو بایدن، در حال آخرین تلاش‌های خود به ویژه در ایالت‌های محل مناقشه هستند. البته پیش‌بینی می‌شود پس از برگزاری انتخابات کار کمپین دو نامزد تمام نشود و این کمپین‌ها وارد فاز مبارزات پس از انتخابات نیز شوند.

با توجه به اینکه دونالد ترامپ بارها درباره احتمال به مناقشه کشیده شدن انتخابات در صورت پیروزی جو بایدن سخن به میان آورده است، احتمال دارد روند انتخابات امسال بیش از حد معمول به درازا کشیده شود.
کدام نامزد به سود اونس است؟

با اینکه از نظر تحلیلگران بازار طلا، فارغ از برنده انتخابات طلا احتمالا روندی صعودی خواهد داشت، اما گروهی از این تحلیلگران بر این باورند که پیروزی بایدن نامزد دموکرات، سبب افزایش بیشتر قیمت اونس در بازارهای جهانی خواهد شد.

 دلیل اصلی این استدلال هم احتمال اجرای بسته‌های حمایتی بزرگ‌تر توسط جو بایدن خواهد بود. در صورت تصویب این بسته‌ها تقاضای طلا که همواره به‌عنوان پوشش‌دهنده ریسک سرمایه‌گذاران در شرایط تورمی و کاهش ارزش پول شناخته می‌شود افزایش خواهد یافت.

همچنین تحلیلگران عنوان کرده‌اند در صورتی که هم بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری به پیروزی برسد و هم دموکرات‌ها بتوانند اکثریت مجلس سنا را در اختیار بگیرند، در آن صورت موانع کمی در برابر خواست حزب دموکرات یعنی تصویب بسته‌های حمایتی در ابعاد بزرگ وجود خواهد داشت و در این حالت طلا می‌تواند به فکر فتح قله‌های جدید قیمتی باشد.

از سوی دیگر کارشناسان بر این باورند که حتی در صورت پیروزی ترامپ نیز طلا احتمالا روندی صعودی خواهد داشت و تفاوت این سناریو با پیروزی بایدن در این است که رشد ارزش طلا در صورت پیروزی ترامپ توسط نیروهای دیگر در بازه میان‌مدت محدود خواهد شد.

 از سوی دیگر این سناریو نیز مطرح است که در صورتی که دلار در نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری تقویت شود، این عامل نیز می‌تواند مانعی برای افزایش قیمت طلا باشد. به‌طور کلی می‌توان نتیجه گرفت نه‌تنها سرمایه‌گذاران بلکه حتی تحلیلگران نیز در انتظار مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا هستند تا مواضع شفاف‌تری برای چشم‌انداز بازارها را بتوانند ترسیم کنند.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۴ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۹:۱۲:۹ قبل از ظهر
برچسب ها:
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد