عراق زیر توافق پیش فروش نفت زد

عراق زیر توافق پیش فروش نفت زد
عراق به دلیل افزایش قیمتهای نفت، تصمیم گرفت نخستین قرارداد پیش فروش نفت خام خود که هدفش تقویت فاینانش این کشور بود را متوقف کند.

عراق به دلیل افزایش قیمتهای نفت، تصمیم گرفت نخستین قرارداد پیش فروش نفت خام خود که هدفش تقویت فاینانش این کشور بود را متوقف کند.

احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق به کانال بی بی سی عربی گفت: هنگامی که این توافق را برای نخستین بار در تاریخ عراق اعلام کردیم، نگرانیهایی داشتیم که قیمت نفت به بالای ۴۰ دلار در هر بشکه افزایش پیدا نمی کند.

نفت برنت اخیر در بالای مرز ۶۰ دلار در هر بشکه معامله می شود.

عبدالجبار در خصوص وضعیت قرارداد پیش فروش نفت، گفت: با شروع امسال و ثبات اقتصادی ناشی از قیمتهای بالاتر نفت، تصمیم گرفتیم این گزینه را معلق کنیم.

شرکت بازرگانی نفت دولتی ژنهوا اویل چین با رقابتی ترین پیشنهای که در مزایده شرکت نفتی دولتی سومو برای خرید نفت خام به مدت پنج سال ارایه کرد، برنده این قرارداد شد. این مزایده شرکتهای نفتی بین المللی، شرکتهای بازرگانی و پالایشگاههای نفت چینی و هندی را جلب کرده بود.

در نامه سومو به مشتریان عراق که توسط رویترز مشاهده شد، آمده بود: این کشور به دنبال پیش فروش نفت از ژانویه سال ۲۰۲۱ تا دسامبر سال ۲۰۲۵ است که با محموله های نفت بصره پرداخت می شود.

بر اساس گزارش رویترز، تحت این توافق پیش پرداخت، برنده مزایده باید به سومو حدود ۲.۵ میلیارد دلار در قبال دریافت ۴۸ میلیون بشکه نفت در فاصله اول ژوییه سال ۲۰۲۱ تا ۳۰ ژوئن سال ۲۰۲۲ پرداخت می کرد. علاوه بر وجه مالی، این قرارداد از این نظر بی سابقه بود که برنده آن اجازه داشت نفت عراق را به هر مقصدی که می خواهد ببرد. معمولا نفت خاورمیانه با شرایط سخت گیرانه ای فروخته می شود تا مانع از فروش مجدد نفت این منطقه توسط معامله گران و پالایشگاهها به مناطق دیگر شود.

منبع خبر: خبرگزاری ایسنا
  ۴ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳:۳۲ قبل از ظهر
برچسب ها:
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد