حلقه ازدواج در ایران در کدام دست است؟ تاریخچه حلقه ازدواج | زر

حلقه ازدواج در ایران در کدام دست است؟ تاریخچه حلقه ازدواج | زر
آیا تا کنون به تاریخچه حلقه ازدواج در تاریخ و ایران فکر کرده اید؟ حلقه ازدواج در ایران در کدام دست است؟ حلقه ازدواج در ایران در دست چپ انداخته می شود.

مهمترین مشخصه یک زوج متأهل در دست داشتن حلقه ازدواج است، اماحلقه ازدواج در ایران در کدام دست است؟ یکی از مرسومات ازدواج قبل از انجام مراسم عقد یا ازدواج هم خرید حلقه ازدواج است، انتخاب حلقه ازدواج زنانه و مردانه باتوجه‌به طراحی حلقه‌ها و با سلیقه عروس و داماد صورت می‌گیرد به همین بهانه نگاهی به سنت خرید و استفاده از حلقه خواهیم داشت، اینکه این سنت از کجا آغاز شده است و چرا هنوز هم پابرجا است.

حلقه ازدواج در کدام دست است؟

حلقه ازدواج در ایران در کدام دست است؟

حلقه ازدواج در کدام دست است؟ برای درک ایده‌ها و پدیده‌های فرهنگی هر جامعه ناگزیر به مراجعه به فرهنگ عمومی و محاوره‌ای‌ترین گفت‌وگوهای روزمره هستیم. عقاید شفاهی نشان می‌دهد که افراد یک جامعه چه رویکرد سمبلیکی به استفاده از حلقه‌ی ازدواج دارند و چرا آن را در انگشت یا دست خاصی استفاده می‌کنند.

حلقه ازدواج در ایران در کدام دست است؟

انگشت حلقه ازدواج کدام است؟ چرا برخی افراد حلقه را به شکل نامتداول به کار می‌گیرند؟

در یک بیان رایج و در جواب این سوال که حلقه ازدواج در کدام دست است؟ باید گفت حلقه‌ ازدواج متعلق به انگشت چهارم دست چپ است بااین‌حال برخی افراد ممکن است به دلیل چپ‌دست بودن و سنگین یا بزرگ بودن حلقه ازدواج، ترجیح بدهند که این حلقه در انگشت دیگری قرار بگیرد.

در برخی موارد، استفاده مداوم از حلقه برای افراد یک ضرورت تلقی نمی‌شود و بسته به مشغله‌ی روزمره ممکن است مشاهده کنید که برخی حلقه‌ی ازدواج خود را به دست ندارند. اگر نمی‌توانید از حلقه‌ی خود به‌راحتی و مداوم استفاده کنید و دست شما درگیر شست‌وشو و دردسرهای روزمره است، یک راه ساده این است که حلقه را به کمک یک زنجیر، به گردن خود داشته باشید.

حلقه ازدواج طلا در دست

برای زوج‌های عاشق، به همراه داشتن مدام حلقه‌ی ازدواج اهمیت زیادی دارد و می‌تواند نوعی حس دلگرمی و تعهد را ایجاد کند و برای آنها مخصوصا آقای داماد خیلی مهم هست که حلقه ازدواج در کدام دست است. ایده‌ی آویز کردن حلقه ازدواج می‌تواند در مواردی که استفاده مداوم بر روی دست باعث تخریب و آلوده شدن انگشتر می‌شود، بسیار رمانتیک و زیبا جلوه کند.

حلقه ازدواج مرد در کدام دست است؟

در عرف عمومی مردانه، حلقه ازدواج در کدام دست است؟ در فرهنگ ایرانی، آقایان نیز حلقه‌ی خود را بر انگشت چهارم دست چپ قرار می‌دهند و طیف متفاوتی از طراحی‌ها را می‌توان در مورد این حلقه‌ها مشاهده کرد. یک رینگ پهن با فرم هندسی یا خطوط موازی، می‌تواند ایده‌ای اسپورت در طراحی حلقه‌ی مردانه محسوب شود و فرمی ازدواجی نیز به آن ببخشد.

حلقه ازدواج مردانه در دست

بااین‌حال شما می‌توانید در سراسر دنیا، انگشت حلقه‌ی مردان را مزین به انگشترهایی با فرم و سبک‌های بسیار خاص و متنوع ببینید. نگین‌های درشت و پرکار، انگشترهایی ظریف و ساده با رنگ طلایی، پلاتین و نقره، همگی می‌توانند در زمره اکسسوری‌های مربوط به ازدواج آقایان قرار بگیرند.

بااین‌حال شما باید بدانید که استفاده دائمی از حلقه ازدواج در فرهنگ ایرانی همچنان در بسیاری از مناطق رایج نیست و بعضاً بسته به بافت فرهنگی، برای آقایان حلقه‌ی ازدواج تهیه نمی‌شود و این موضوع صرفاً منحصر به عروس خانوم باقی می‌ماند. بااین‌حال به‌عنوان یک آقا می‌توانید پوشیدن حلقه‌ی خود را به‌عنوان نشانی از تعهد و عشق، ازجمله ایده‌های تکمیلی اکسسوری شخصی خود نشان داده و از این طریق قلب فرد موردعلاقه‌ی خود را تحت تاثیر قرار دهید.

حلقه ازدواج زن در کدام دست است؟

تا اینجای مقاله به بررسی این که حلقه ازدواج در ایران در کدام دست است پرداختیم اما در این مورد بهتر است بدانید که در برخی مناطق، بخصوص فرهنگ‌های سرزمین اروپا، حلقه‌ی ازدواج زنانه، لزوما در دست چپ قرار نمی‌گیرد. این موضوع بعضاً می‌تواند ریشه در برخی عقاید مذهبی و فرهنگی داشته باشد بااین‌حال، حلقه اغلب به دلیل ویژگی‌های آناتومیکی و طراحی خاص خود بازگوکننده‌ی ماهیت است.

حلقه ازدواج زنانه در دست

حلقه‌های ازدواج زنانه می‌توانند به‌صورت دوتکه طراحی شوند و یا به‌عنوان حلقه و پشت حلقه شاهد حضور دو حلقه‌ی ظریف بر روی یک انگشت باشیم. حلقه ازدواج زنانه را همچنین می‌توان به کمک فرم رینگی و کاربرد برلیان سفید در طراحی آن شناسایی کرد.

انگشتر ازدواج در کدام دست است و چرا؟ بررسی فرهنگ چین باستان

در فرهنگ چینی توصیف خاصی در مورد این که حلقه ازدواج در کدام دست است موضوع جالب و ایده خاصی وجود دارد. آن‌ها انگشت چهارم هر دست را نشانه‌ای از تعهد و ارتباط پایان‌ناپذیر عاشق و معشوق یا جفت می‌دانند. به‌این‌ترتیب هر یک از دیگر انگشت‌ها نماد یکی از کهن‌الگوها یا اعضای خاص خانواده است که همگی برحسب تقدیر و عرف عادی زندگی، مسیر خود را از ما جدا خواهند کرد.

انگشت ازدواج - نظریه چینی

آن‌ها به زندگی خصوصی خود خواهند پرداخت و برای ایجاد کلونی جدید و تولد فرزندان جدید، از ما جدا خواهند شد. اما فردی که به‌عنوان جفت خود انتخاب می‌کنیم، تا زمانی که در تعهد با ما باشد، برنامه‌ای برای جدایی و فراموشی نخواهد داشت و این درست مانند ویژگی‌های آناتومیکی انگشت چهارم دست چپ است.

آن‌ها دودست خود را روبه‌روی یکدیگر قرار می‌دهند به شکلی که بند وسط انگشت وسط به یکدیگر بچسبد. سپس نوک دیگر انگشت‌ها را به نوک انگشت دست روبه‌رو می‌چسبانند. جدا کردن نوک هر یک از انگشت‌ها از دیگری می‌تواند صورت بگیرد اما جدا کردن انگشت چهارم دست‌ها کار ساده‌ای نخواهد بود.

فردی که با او متعهد می‌شویم و پیوند ازدواج را برقرار می‌کنیم، نقشی پررنگ در ذهن و فکر و روح ما ایجاد خواهد کرد و مسیر زندگی او به‌راحتی از ما جدا نخواهد شد و حتی پس از جدایی نیز، این تصویر بسیار پررنگ و زنده تا مدت‌ها باقی خواهد ماند.

خلق‌وخوی ما به‌تدریج شبیه معشوق ما خواهد شد و این پیوند قوی، سازنده‌ی بخش مهمی از سرنوشت ماست. در ادامه مقاله حلقه ازدواج در کدام دست است به بررسی پیشینه‌های فرهنگی حلقه‌ی ازدواج  و دستی که حامل این حلقه است خواهیم پرداخت.

نگاهی به ریشه تاریخی حلقه ازدواج

پس از گفتن نکات اولیه در این مقاله و بررسی این که حلقه ازدواج در کدام دست است بد نیست نگاهی به تاریخچه و ریشه تاریخی حلقه ازدواج نیز بپردازیم. در تمام ادیان و سنت‌های الهی و فرهنگ و رسوم در کشورهای مختلف استفاده از حلقه ازدواج در زمان عقد مشترک است از طرفی خرید طلا و جواهر برای عروس و داماد یک رسم است که در سنن مختلف دارای تفاوت‌هایی است، اما حلقه ازدواج را می‌توان در تمام سنن و آیین‌ها مشاهده کرد.

طبق شواهد باستانی استفاده از حلقه ازدواج به ماقبل تاریخ بازمی‌گردد، اولین حلقه‌های باستانی در واقع تکه‌هایی از گیاهان یا گل‌ها بودند که در ابتدای مراسم عقد به مچ دست عروس بسته می‌شد تا طبق عقاید باستانی روح او از ازدواج فرار نکند، بعد از پایان مراسم تکه‌ای از این گیاه را به انگشت عروس می‌بستند که نشان از ازدواج کردن او بوده است. برای اینکه ماندگاری این حلقه بیشتر شود کم کم تغییرات آن از گیاه به چرم، استخوان، عاج و نهایتاً حلقه‌هایی از فلزات گران‌بها شکل گرفت. طبق مطالعات مصریان باستان اولین کسانی بودند که از حلقه ازدواج استفاده کرده‌اند.

تاریخچه حلقه ازدواج


در مصر باستان حلقه دایره‌ای شکل نمادی از عشق بی‌پایان بود، ضمن اینکه دایره به معنای دروازه‌ای برای ورود به دنیای ابدیت در مصر باستان تلقی می‌شود، این به آن معنا است که عشق و تعهد زن و مرد بی‌پایان و تا دنیای دیگر ادامه خواهد داشت. به همین دلیل استفاده از حلقه‌های چرم میان عوام و حلقه‌های طلا و نقره در میان اشراف کاملاً رایج بود.

انگشت حلقه کدام است؟

در این قسمت مقاله به یک تحقیق باستانی می پردازیم که در جواب این سوال که حلقه ازدواج در کدام دست است مشخص شده است که رومیان کسانی بودند که استفاده از حلقه را در انگشت انگشتر یا حلقه به کار بردند، آنها معتقد بودند که یک رگ مستقیماً از این انگشت به قلب می‌رود و همین امر باعث شد که تا به امروز این انگشت (انگشت چهارم دست چپ) را با عنوان انگشت حلقه شناخته شود و همین طورکه می دانید حلقه ازدواج در ایران نیز در انگشت حلقه استفاده می شود.

نکته مهم: برای اینکه بدانید تاریخچه حلقه ازدواج از چه زمانی است؟می‌توانید مقاله زیر را بخوانید

نگاهی به مدل حلقه ازدواج در دوره‌های مختلف تاریخی

حلقه‌های ازدواج در تمام دوران تاریخ دچار تغییر و تحولات بسیاری شده‌اند، در قرون‌وسطی روی حلقه ازدواج مردانه عکس زن و روی حلقه ازدواج زنانه عکس مرد حکاکی می‌شد، با رسمی شدن دین مسیحیت این چهره‌ها نشان کفر معرفی شدند و به‌جای آن از نماد صلیب یا چهره عیسی مسیح به‌عنوان نماد برکت در حلقه‌های ازدواج استفاده شد.

 حکاکی عکس بر روی حلقه ازدواج


ایرلندی‌ها سعی کردند که یک پیام رمزی را روی حلقه‌های ازدواج حک کنند، کم کم این پیام خصوصی به‌جای روی حلقه به داخل حلقه‌ها راه یافت و از دیده‌ها پنهان شد و به‌عنوان رمزی میان زن و شوهر باقی ماند. این سنت این روزها بسیار ترند است و در خرید حلقه ازدواج می‌توانید پیام یا عبارت موردنظر خود را جهت حکاکی در داخل حلقه به فروشنده سفارش دهید.

اولین حلقه مزین به الماس متعلق به قرن 15 میلادی و در ایتالیا کشف شده است، روی حلقه‌های کشف شده عبارت " دو اراده، دو قلب و دو احساس در یک ازدواج درخشان مثل الماس" حک شده است. درواقع استفاده از الماس در حلقه‌های ازدواج به دلیل استحکام بسیار بالای این سنگ جواهر و نشان از استحکام و ابدی بودن پیوند زناشویی است.

اولین حلقه ازدواج الماس


استفاده از حلقه‌های مزین به الماس به‌عنوان حلقه ازدواج زنانه در دهه 1940 میلادی شکل گرفت، ضمن اینکه استخراج معادن الماس در قاره افریقا و استفاده از دستگاه‌های برش الماس به اشکال مختلف باعث شد که الماس با قیمت مقرون به‌صرفه‌تری نسبت به گذشته‌های دور در اختیاران دوستداران جواهر قرار گیرد.
الماس هنوز هم یکی از مهم‌ترین سنگ‌های جواهر در ساخت حلقه ازدواج زنانه و مردانه در دنیا محسوب می‌شود در میان اشراف و سلبریتی‌ها می‌توان حلقه‌های ازدواج جواهر با سنگ‌های بسیار بزرگ و ارزشمند را مشاهده کرد، معروف‌ترین حلقه ازدواج مزین به الماس حلقه ازدواج الیزابت تیلور است که سنگ الماسی به وزن 29.5 قیراط روی آن سوار شده است.

حلقه ازدواج الیزابت تیلور

حلقه ازدواج مردانه
طبق مشاهدات باستانی استفاده از حلقه ازدواج برای مردان نیز رایج بوده است، با این حال استفاده مردان از حلقه در امریکا قدمت خیلی طولانی ندارد، گفته می‌شود که استفاده مردان از حلقه ازدواج در جنگ جهانی دوم رواج بیشتری پیدا کرد، در واقع سربازان در میدان جنگ در زمان دور بودن از همسرانشان با دست کردن حلقه ازدواج دلتنگی خود و وفاداری به همسرشان را نشان می‌دادند. با پایان یافتن جنگ جهانی استفاده از حلقه‌های مردانه در میان مردان محبوبیت بیشتری پیدا کرد و استفاده از
حلقه‌های ازدواج مردانه به شکل امروزی رواج یافت.

راهنمای انتخاب حلقه ازدواج

حال که با پیشینه تاریخی حلقه ازدواج آشنا شدیم نوبت به انتخاب آن می‌رسد، همان‌طور که گفتیم انتخاب مدل حلقه ازدواج یکی از چالش‌برانگیزترین رسومات در مراسم ازدواج محسوب می‌شود. در این بخش شما را با انواع مدل حلقه‌های ازدواج آشنا می‌کنیم.

مدل حلقه ست ازدواج


1. حلقه‌های ست ازدواج

در سال‌های اخیر استفاده از حلقه ازدواج ست بسیار محبوب شده است، این حلقه‌ها با طراحی کاملاً یکسان یا در نهایت مشابه برای زن و مرد ساخته می‌شوند، به همین دلیل طراحی این مدل حلقه‌های ازدواج اکثراً به شکل اسپرت بوده و طراحی ساده‌ای دارند. گاهی اوقات برای افزایش زیبایی و ظرافت از نگین‌های جواهر به‌صورت تک تخمه یا ردیفی از سنگ‌های جواهر روی حلقه‌ها استفاده می‌شود. باید در نظر داشته باشید که هرچه تعداد سنگ جواهر روی حلقه‌ها بیشتر باشد ارزش قیمتی آن نیز بیشتر خواهد بود.

2. حلقه‌های ازدواج نگین‌دار

گزینه دیگری که زوج‌های جوان در انتخاب حلقه پیش رو دارند استفاده از حلقه‌های ازدواج با طراحی زنانه و مردانه است، حلقه‌های ازدواج زنانه معمولاً بسیار ظریف‌تر از حلقه‌های مردانه طراحی می‌شوند، همچنین هیچ قانونی برای استفاده از نگین‌های جواهر خاص یا تک‌رنگ برای حلقه‌ها وجود ندارد، بنابراین شما می‌توانید حلقه ازدواج خود را با سنگ جواهر دلخواهتان سفارش دهید.
حلقه ازدواج مردانه معمولاً طراحی کلاسیک دارد، بزرگ‌تر و پهن‌تر از حلقه‌های زنانه طراحی می‌شوند و استفاده از رنگ‌هایی چون برلیان یا یاقوت کبود در آنها مرسوم‌تر است.

3. حلقه ازدواج بدون سنگ جواهر

قرار نیست که حتماً حلقه ازدواج شما همراه با سنگ جواهر باشد، می‌توان از حلقه‌های بدون نگین هم به‌عنوان حلقه ازدواج استفاده کرد. این حلقه‌ها معمولاً به شکل تراش‌خورده یا ساده طراحی می‌شوند، ازآنجایی‌که جواهری در ساخت آنها استفاده نشده است قیمت مقرون به مرفه‌تری دارند و نگهداری از آنها ساده‌تر است.

انتخاب رینگ طلا به‌عنوان حلقه ازدواج

بسیاری از زوج‌های جوان با ایده‌های مینیمالیستی سعی می‌کنند حلقه‌هایی با طراحی ساده انتخاب کنند، ضمن اینکه استفاده از این حلقه‌ها به شکل روزمره نیز اشکالی نداشته و نیاز به مراقبت خاصی ندارند، گاهی تاریخ ازدواج یا اسم زوجین داخل این رنگ‌های ساده حکاکی می‌شود و آن را کمی خاص‌تر می‌کند. درهرصورت استفاده از این شکل حلقه ازدواج در میان زوج‌های جوان بسیار رایج است.

انتخاب رنگ حلقه طلا

یکی دیگر از چالش‌های پیش روی زوج‌های جوان در زمان خرید حلقه انتخاب رنگ آن است، در حال حاضر طلا با رنگ‌های طلایی، سفید و رزگلد در بازار وجود دارد، اما اینکه حلقه ازدواج شما چه رنگی باشد به دو موضوع بستگی دارد اول هارمونی رنگ طلا با سنگ جواهری که انتخاب می‌کنید و نکته مهم بعدی انتخاب رنگ طلا باتوجه به تناژ رنگی پوست دست شما است. 

معمولاً طلاهای زرد روی پوست سفید و گندمی نمای بیشتری دارند و افراد سبزه بهتر است از طلای سفید استفاده کنند، رنگ رزگلد یک رنگ کاملاً منحصربه‌فرد است که می‌تواند یک انتخاب متفاوت برای افراد باشد. درهرصورت باید بدانید که قانونی برای انتخاب رنگ طلا وجود ندارد و بیشتر یک امر سلیقه‌ای است.

کلام آخر
یک نکته مهم را هرگز فراموش نکنید و آن این است که حلقه ازدواج نشان تعهد و عشق شما در زندگی است، بنابراین ارزش این را دارد که زمانی را برای انتخاب مدل حلقه ازدواج و یا خرید حلقه ازدواج منحصربه‌فرد و زیبا صرف کنید، شما باید در تمام طول عمر خود این حلقه را در دست داشته باشید پس سعی کنید محصولی را انتخاب کنید که از نظر طراحی، ارزش و زیبایی شما را برای یک عمر راضی نگه دارد.

در یک جمع‌بندی می‌توان گفت که این موضوع که حلقه‌ ازدواج در کدام دست استبسته به پیشینه‌ی فرهنگی شما دارد و چنانچه قصد دارید با فردی از فرهنگی کاملا متفاوت ازدواج کنید، ممکن است با عقاید و ایده‌های متفاوتی نیز روبه‌رو شوید. به طور مثال در برخی فرهنگ‌ها، دست چپ به‌عنوان وجه منفی، انتخاب ناپاکی و عدم اعتماد شناخته می‌شود.

برخی از زنان در این نوع بافت فرهنگی، حتی اجازه نمی‌دهند که دست چپ در جریان آشپزی چندان مداخله داشته باشد و این وسواس خاص را به شکل بیمارگونه‌ای به کار می‌گیرند. بااین‌حال شما مجبور نیستید که این ایده‌های فرهنگی را اجرا کنید و در اینجا صرفاً به‌عنوان اطلاعات عمومی یادآور می‌شود.

چنانچه به سمت بافت فرهنگی هند برویم نیز با چنین مواردی ممکن است روبه‌رو شویم. آن‌ها در گذشته عموما انگشتر ازدواج را در دست راست خود به کار می‌برند بااین‌حال امروزه این عرف شکسته شده و بسته به‌راحتی و سلیقه‌ی افراد می‌تواند در هر دودست مورداستفاده قرار بگیرد.

منبع خبر: اختصاصی سایت زر
  ۱۵ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۲:۳۵:۴ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد