فلز زرد در کف قیمتی سه هفته گذشته / سایه اظهارات پاول بر فلزات گرانبها

فلز زرد در کف قیمتی سه هفته گذشته / سایه اظهارات پاول بر فلزات گرانبها
در روزهایی که ممکن است یکی از مهمترین روزهای معاملاتی سال باشد، قیمت طلا و نقره در معاملات ظهر روز سه شنبه در ایالات متحده کاهش یافت و سود قابل توجهی را که در ساعت‌های آغازین معاملات به دست آورده بود، از دست داد چرا که جروم پاول رییس فدرال رزرو با پیشنهاد سیاست‌های پولی انقباضی، منجر به واکنش شدید بازار شد.

پاول در سخنان روز گذشته خود تاکید کرد که سیاست‌گذاری برای کنترل تورم و بهبود زنجیره تامین ضروری است. این صحبت‌های پول منجر شد که کاهش شاخص دلار آمریکا جبران شود و همین امر تبدیل به عاملی نزولی برای فلزات گرانبها شد. همچنین قیمت نفت خام به پایین‌ترین سطح سه ماه گذشته خود رسید و به قیمت ۶۵.۶۵ دلار در هر بشکه معامله شد که این نیز عامل دیگری برای روند نزولی بازار فلزات گرانبهاست. بر این اساس روز گذشته هر اونس طلای آتی فوریه با ۱۳.۹۰ دلار کاهش به قیمت ۱۷۷۱.۵۰ دلار در هر اونس و نقره آتی مارس در بازار کومکس نیویورک با ۰.۰۸۲ دلار کاهش به قیمت ۲۲.۷۷ دلار در هر اونس معامله شد.
معامله‌گران و سرمایه‌گذاران اظهارات پاول و جنت یلن را به ویژه پس از وحشت شیوع اومیکرون به دقت مورد ارزیابی قرار دادند. پاول در سخنان خود اعلام کرد که برنامه خرید ماهانه اوراق قرضه فدرال رزرو آمریکا باید زودتر کاهش یابد، چرا که به نظر می‌رسد رییس فدرال رزرو بیشتر نگران اختلالات زنجیره تامین ناشی از شیوع سویه جدید ویروس کروناست که نگرانی‌های جدیدی را درباره اقتصادهای بزرگ ایجاد می‌کند. پاول همچنین اشاره کرد که اگر سویه‌های جدید کرونا به پیشرفت خود ادامه دهند، برنامه‌های محرک پولی جدید تاثیر مثبت محدودی بر روی اقتصادها باقی خواهند گذاشت. نظرات او در مواجهه با بسیاری از ناظران بازار همسوست که بر این باورند که فدرال رزرو می‌تواند مجبور شود از کاهش برنامه خرید اوراق قرضه خود که اخیرا اعلام شده بود عقب نشینی کند.
بازارهای سهام ایالات متحده به دلیل اظهارات پاول شدیدا فرو ریخت. به یاد داشته باشید، در ده‌ها سال گذشته، اثرگذاری سیاست‌های تسهیل پولی بر رشد بازارهای سهام ایالات متحده آمریکا بیش از عوامل بنیادی بوده‌است و این بازار به شدت تحت تاثیر سیاست‌های فدرال رزرو قرار دارد.
آنچه که امروز معامله‌گران فلزات گرانبها را نگران می‌کند سیاست‌های پولی انقباضی ایالات متحده برای کنترل تورم است؛ به طور تاریخی تورم عاملی برای است که عاملی برای صعود فلزات گرانبها محسوب می‌شود، تحت تاثیر قرار داده است. بازار اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده روز گذشته شاهد کاهش بازدهی بود که نشانگر آن است که معامله‌گران بر این باورند که می‌توان تورم را زودتر از آنچه که پیش‌بینی می‌شد، تحت کنترل درآورد.
بازارهای جهانی سهام روز گذشته روند ترکیبی اما عمدتا رو به کاهشی داشتند. ریسک گریزی معامله‌گران در روز سه شنبه شدیدتر بود چرا که هنوز ناشناخته‌های عمده‌ای در رابطه با اومیکرون سویه جدید ویروس کرونا وجود دارد از جمله اینکه واکسن‌های فعلی تا چه اندازه می‌توانند با گسترش شیوع آن مبارزه کنند. رگرنرون یکی از شرکت‌های دارویی اخیرا اعلام کرد که واکسن آن بر روی سویه اومیکرون کمتر موثر است و مدرنا هم اعلام کرده که جهش‌های فراوان اومیکرون بیانگر آن است که نیاز به واکسن‌های جدید داریم.
در اخبار دیگر روز گذشته، شاخص قیمت مصرف کننده منطقه یورو در ماه نوامبر با افزایش ۴.۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به بالاترین میزان در سی سال اخیر رسید. همزمان قیمت انرژی هم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷.۴ درصد افزایش یافته است.
در بازارهای کلیدی خارجی، قیمت نفت خام نیمکس به شدت کاهش یافت و به کمترین سطح سه ماه گذشته خود رسید. شاخص دلار آمریکا اما روند افزایشی به ثبت رساند. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری ایالات متحده با کاهش نسبت به روز گذشته در محدوده ۱.۴۴۳ درصدی رسید.
از دیدگاه تکنیکال، قیمت‌های آتی طلای فوریه به کمترین سطح خود در سه هفته گذشته رسید و در نمودارهای میله‌ای روزانه روند نزولی به ثبت رساند. روند صعودی معاملات مزیت کلی کوتاه مدت خود را از دست داده است. روند صعودی دو ماهه در نمودارهای میله‌ای روزانه متوقف شده است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ۱۸۴۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی و پایین‌ترین سطح قیمت معاملات ماه نوامبر یعنی ۱۷۶۱ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا ۱۷۸۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۸۰۰ دلار در هر اونس است. سطح حمایتی نخست طلا ۱۷۶۱ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم ۱۷۵۰ دلار در هر اونس عنوان شده است.
قیمت معاملات آتی نقره مارس روز گذشته به پایین‌ترین سطح شش هفته گذشته خود رسید. روند نزولی معاملات از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. قیمت‌ها بار دیگر در نمودارهای میله‌ای روزانه از روند نزولی برخوردارند. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت ۲۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی و کمترین سطح قیمت معاملات ماه سپتامبر یعنی ۲۱.۴۶ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در بالاترین سطح قیمت معاملات هفته جاری یعنی ۲۳.۴۶ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین سطح قیمت معاملات جمعه گذشته یعنی ۲۳.۷۷ دلار در هر اونس مشاهده شده است در حالی که سطح حمایتی نخست نقره بر روی ۲۲.۵۰ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم بر روی ۲۲.۴۰ دلار در هر اونس قرار گرفته است.

منبع خبر: اقتصاد آنلاین
  ۱۱ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۹:۹:۴۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد