تورم؛ راه نجات طلا

تورم؛ راه نجات طلا
قیمت طلای جهانی دیروز به‌رغم موضع‌گیری مساعد «برنانکه» در خصوص ادامه اجرای سیاست‌های محرک پولی فدرال رزرو کاهش یافت. نرخ طلای جهانی مدتی بود که به واسطه اعلام آمار امیدوارکننده در خصوص بازار کار آمریکا وارد روند نزولی شده بود. موضع‌گیری نامزد پیشنهادی «باراک اوباما» در خصوص لزوم ادامه اجرای سیاست محرک پولی قیمت طلا را قدری افزایش داد؛ ولی خیلی زود قدرت تاثیرگذاری‌اش تحلیل رفت.
قیمت طلای جهانی دیروز به‌رغم موضع‌گیری مساعد «برنانکه» در خصوص ادامه اجرای سیاست‌های محرک پولی فدرال رزرو کاهش یافت. نرخ طلای جهانی مدتی بود که به واسطه اعلام آمار امیدوارکننده در خصوص بازار کار آمریکا وارد روند نزولی شده بود. موضع‌گیری نامزد پیشنهادی «باراک اوباما» در خصوص لزوم ادامه اجرای سیاست محرک پولی قیمت طلا را قدری افزایش داد؛ ولی خیلی زود قدرت تاثیرگذاری‌اش تحلیل رفت.
 برخی کارشناسان معتقد بودند که سخنرانی دیروز رییس فعلی فدرال رزرو روشن‌کننده تکلیف بازار طلا خواهد بود، ولی گویی بازار تمایلی به واکنش نشان دادن به موضع‌گیری‌های تکراری نداشت و این سخنرانی نیز تکلیف بازار را روشن نکرد. به گزارش «رویترز»، «بن برنانکه» رییس فدرال رزرو آمریکا در سخنرانی دیروز خود تصریح کرد، فدرال رزرو تا زمانی که نسبت به بهبود کامل وضعیت بازار اشتغال اطمینان حاصل کند، به اجرای محرک پولی 85 میلیارد دلاری ادامه خواهد داد.
بر اساس این گزارش «برنانکه» در سخنانی در باشگاه ملی اقتصاددانان آمریکا گفت: گرچه شرایط اقتصادی آمریکا تا حد زیادی بهبود یافته است، ولی وضعیت کنونی هنوز تا آن چیزی که مقامات رسمی انتظار دارند فاصله زیادی دارد.فدرال رزرو آمریکا در شرایط کنونی کاملا متعهد به ادامه اجرای سیاست‌های انبساط پولی است و تا هر زمانی که لازم باشد این سیاست‌ها را ادامه خواهد داد.دوره ریاست «برنانکه» بر فدرال رزرو آمریکا 31 ژانویه 2014 میلادی به پایان خواهد رسید و به احتمال زیاد «جانت یلن» معاون کنونی وی جایگزینش خواهد شد. مواضع «یلن» نیز از حیث لزوم ادامه اجرای سیاست محرک پولی مانند «برنانکه» است و جابه‌جایی ریاست نمی‌تواند عامل ایجاد نگرانی در بازار طلا باشد. با این وجود دیروز صبح بازار طلا آن چنان که انتظار می‌رفت به بشارتی که «برنانکه» برای چندمین بار داد اعتنا نکرد. فدرال رزرو از سال 2008 تاکنون نرخ بهره بانکی را نزدیک به صفر نگه داشته و بیش از 3 هزار و 900 میلیارد دلار نقدینگی به اقتصاد آمریکا تزریق کرده است. اما بازار طلا میزان تورمی بودن سیاست‌های پولی آمریکا را کافی نمی‌بیند و انتظار بیشتری دارد. سرمایه‌گذاران بین‌المللی منتظر برگزاری آخرین نشست فدرال رزرو آمریکا در سال 2013 میلادی و روشن شدن تکلیف برنامه محرک پولی 85 میلیارد دلاری هستند. آخرین نشست فدرال رزرو آمریکا در سال 2013 میلادی روزهای 17 و 18 دسامبر(26 و 27 آذر) برگزار خواهد شد. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که قیمت طلا برای افزایش در شرایط کنونی با چالش‌ها و مشکلات زیادی روبه‌رو است و کمتر عاملی می‌تواند در شرایط کنونی موجب افزایش قیمت طلا شود. «ویکتور تیان پیریا» کارشناس ارشد اقتصادی موسسه «ای ان زد» تاکید کرد، تنها عاملی که در شرایط کنونی می‌تواند تاحدی موجب افزایش قیمت طلا شود انتشار آمارهای مربوط به بیکاران آمریکایی است. این گزارش اوایل دسامبر(هفته دوم آذر) منتشر خواهد شد. «کیتکو نیوز» با یکی از کارشناسان اقتصادی خود در خصوص روند نزولی طلا در این روزها و عدم واکنش آن به سخنان «برنانکه» مصاحبه‌ای انجام داد. کارشناس «کیتکو نیوز» اظهار کرد که نجات طلا مستلزم افزایش محرک پولی است. وی در خصوص تورمی که این افزایش ممکن است به وجود آورد تصریح کرد که در حال حاضر مساله پیش روی ما تورم نیست و حداقل تا 12 ماه آینده نیز تورم مساله ساز نخواهد شد. عصر ديروز گزارش ميزان خرده‌فروشي در آمريكا منتشر شد. اين گزارش نشان مي‌دهد رشد خرده‌فروشي براي ماه اكتبر 4دهم درصد بوده‌است. اين گزارش كه در سه ماه اخير بي‌سابقه بوده‌است، افت مجدد طلا را موجب شد.
به هر حال بازار طلا این روزها در شرایط خوبی به سر نمی‌برد و از نظر عمده کارشناسان اقتصادی سیاست‌های پولی آمریکا در سال آینده، مهم‌ترین عاملی است که تکلیف بازار این فلز گرانبها را مشخص خواهد کرد.
واکنش متفاوت یورو
به‌رغم طلا که از سخنان «برنانکه» در خصوص ادامه سیاست‌های تورمی آمریکا تاثیری را که انتظار می‌رفت، نپذیرفت، نرخ‌ برابری یورو نسبت به دلار به شدت از رویداد ذکر شده متاثر شد. نرخ برابری یورو به دلار در بازار جهانی دیروز به مقدار5 هزارم کاهش یافت. کارشناسان علت این امر را اظهارات رییس فعلی «فدرال رزرو» در خصوص ادامه سیاست‌های فوق انبساطی آمریکا عنوان کردند.
تقویت دلار در داخل
 با وجود تضعیف دلار در بازار جهانی، دلار بازار داخلی به مقدار اندکی افزایش یافت تا فاصله مطمئن‌تری از سطح 3 هزار تومان بگیرد. این فاصله‌گیری موجب شد برخی از کارشناسان بر اثر داشتن سطح مقاومتی 3 هزار تومانی برای دلار تاکید کنند. آنان می‌گویند افت قیمت دلار به زیر 3 هزار تومان برای طولانی مدت و به‌راحتی صورت نخواهد پذیرفت.
این در حالی است که گروه دیگری از تحلیلگران وضعیت را برای افت تدریجی قیمت دلار به زیر 3 هزارتومان مساعد می‌دانند و کاهش نرخ دلار در ماه‌هایی که دولت جدید روی کار آمده است دلیلی بر این مدعا عنوان کرده‌اند.
سکه به افت ادامه داد
در بازار داخلی دیروز افت قیمت سکه به دنبال ثبات نسبی قیمت طلای جهانی نیز جلب توجه ‌کرد. نیم سکه دیروز در بازار داخلی با ثبت افت 15 هزار تومانی روی قیمت 470 هزار تومان متوقف شد. این روزها در بازار داخلی بحران طلای جهانی، افزایش نوسانات سکه را موجب شده است و نگرانی سرمایه‌گذاران بازار طلا را افزایش داده است. به هر حال با توجه به همسویی تغییرات قیمت طلای داخلی و جهانی سرمایه‌گذاران داخلی نیز به آخرین نشست بانک مرکزی آمریکا و آمار ماه آینده این کشور نظر دارند تا تکلیف سرمایه‌هایشان قدری روشن شود، گرچه برای سرمایه‌گذاران داخلی اخبار ژنو بیش از فدرال رزرو اهمیت دارد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳۰ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۸:۳۶:۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد