بیم و امید سرمایه‌گذاران در بازار جهانی طلا

بیم و امید سرمایه‌گذاران در بازار جهانی طلا
در عصر روز جمعه، قیمت هر اونس طلای جهانی پس از چندین روز افت پی در پی افزایش یافت و برای یک روز، روند قیمت طلا را صعودی کرد. قیمت طلا مدتی است که به واسطه نگرانی از عملی شدن سیاست‌های پولی جدید آمریکا، که طبق آن رویکرد فوق انبساطی بانک مرکزی این کشور، قرار است در آن تعدیل یا حتی معکوس شود، مسیر نزولی را پیش گرفته است.
در عصر روز جمعه، قیمت هر اونس طلای جهانی پس از چندین روز افت پی در پی افزایش یافت و برای یک روز، روند قیمت طلا را صعودی کرد. قیمت طلا مدتی است که به واسطه نگرانی از عملی شدن سیاست‌های پولی جدید آمریکا، که طبق آن رویکرد فوق انبساطی بانک مرکزی این کشور، قرار است در آن تعدیل یا حتی معکوس شود، مسیر نزولی را پیش گرفته است.
 نگرانی از افت قیمت طلا در حدی بود که بسیاری از سرمایه‌گذاران شروع به خالی کردن سبدهای سرمایه‌گذاریشان از این فلز زرد رنگ کرده بودند؛ اما عصر روز جمعه قیمت طلا افزایش یافت و تا صبح دیروز نیز روی همان رقم یعنی 1252 دلار باقی ماند. برخی از کارشناسان افزایش اخیر قیمت طلا را با رشد تقاضای طلای چین مرتبط می‌دانند. آنها معتقدند به دنبال افزایش تقاضای شمش، سکه و جواهرات طلایی در بازار چین قیمت جهانی طلا در آخرین ساعات مبادلات روز جمعه با افزایش روبه‌رو شد. به گزارش «بلومبرگ» واردات طلای چین از کشور هنگ کنگ در ماه گذشته میلادی؛ یعنی اکتبر به مرز 130 تن هم رسید. بنا به این گزارش واردات طلای چین، در شروع سال 2013 نسبت به زمان مشابه سال قبل دوبرابر شده است، اما سوال پیش رو این است که آیا چین به تنهایی قادر خواهد بود طلا را نجات دهد؟ عمده کارشناسان در پاسخ این سوال با یکدیگر موافقند و می‌گویند چین به تنهایی قادر به نجات طلا نخواهد بود. افت قیمت طلا که اخیرا بازار این فلز گرانبها را از نگرانی سرشار کرده است، پس از 12 سال رشد متوالی قیمت طلا، حادث شده است. این در حالی است که قیمت طلا از ابتدای امسال تاکنون بیش از 25 درصد کاهش داشته است. بر اساس گزارش «بلومبرگ» قیمت طلا چند روز پیش تحت‌تاثیر بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا و نگرانی‌ها از متوقف شدن محرک پولی فدرال رزرو به شدت کاهش یافت و به پایین‌ترین حد خود در چهار ماه اخیر رسید. 
نظر سنجی اخیر «کیتکو نیوز» از کارشناسان اقتصادی خود نیز هیچ اطلاعی از آینده طلا به مخاطبان نداد و نتایجی کاملا پنجاه پنجاه ارائه کرد. از 34 کارشناس ارشد اقتصادی مد نظر «کیتکو نیوز» تنها 20 نفر در نظرسنجی اخیر شرکت کرده‌اند. از این تعداد نیز 7 نفر به افزایش قیمت طلا در هفته جاری رای داده‌اند و 7 نفر نیز بر این باورند که قیمت طلا طی روزهای آتی کاهش خواهد یافت. شش کارشناس ارشد اقتصادی نیز پیش‌بینی کردند که قیمت طلا در این مدت تغییر چندانی نخواهد داشت. «کن موریسون» کارشناس ارشد اقتصادی تاکید کرد: به نظر من قیمت طلا در هفته جاری بین 1265 تا 1275 دلار در نوسان خواهد بود. رشد تقاضا در کوتاه مدت عامل مهمی برای افزایش قیمت طلا در هفته آینده خواهد بود. بحث‌های جدید درخصوص بودجه سال آینده آمریکا و همچنین سقف بدهی‌های این کشور از 13 دسامبر مجددا آغاز خواهد شد و این مساله بار دیگر به مهم‌ترین موضوع رسانه‌های خبری جهان تبدیل خواهد شد. ادامه نگرانی‌ها نسبت به متوقف شدن محرک پولی فدرال رزرو آمریکا نیز تاثیر زیادی بر روند تحولات قیمت طلا خواهد داشت. آخرین نشست فدرال رزرو قرار است روزهای 17 و 18 دسامبر معادل با 14 و 15 آذر ماه خورشیدی برگزار شود. این نشست احتمالا تکلیف آینده بازار طلا را تا حدی روشن خواهد کرد.
مهم‌ترین اخبار هفته
در این هفته علاوه بر نشست سیاست‌گذاری در چندین بانک مرکزی از جمله اروپا، انگلیس و استرالیا شاهد داده‌های اقتصادي بسیار مهمی خواهیم بود که در راس این داده‌ها، انتشار شمار استخدامیان بخش غیر‌کشاورزی و نرخ بیکاری در آمریکا خواهد بود این داده‌ها جهت ارزیابی سیاست‌های مالی فدرال رزرو و تصمیمات آتی این نهاد بسیار مهم خواهد بود. این آمار ساعت 5 بعد از ظهر جمعه به وقت تهران منتشر خواهد شد.
سکه بسته‌بندی
در حالی که بازار سکه تهران روزهای پر نوسان و نا‌مطمئنی را پشت سر می‌گذارد، دبیرکل بانک مرکزی از عرضه زود هنگام سکه بسته‌بندی به بازار خبر داد. بر این اساس قرار است که سکه‌ها در بسته‌بندی‌های متحدالشکل و تا حدی زیباتر به بازار عرضه شوند. چنانچه این طرح عملی شود، سکه‌های جدیدی که به بازار می‌آیند همه به یک شکل خواهند بود و صرافی‌ها هنگام خرید سکه از مردم نمی توانند به خاطر قبول نداشتن بسته‌بندی سکه از آن قیمتی کسر کنند، زیرا همه سکه‌ها یک شکل و قابل‌انتقال خواهند بود. این سکه‌ها که طراحی بسته‌بندی آن دو سال به طول انجامیده از جنس «پلی استر» است. این بسته‌بندی‌ها توسط شرکت‌های ساخت پلیمر در داخل انجام شده است. قالب بسته‌بندی سکه‌ها 74 در 44 میلیمتر در قطع کارت‌های بانکی و رنگ آن شفاف است. مشخصات کامل آن و آرم بانک مرکزی در بسته‌بندی درج شده است. به گفته مسوولان، این سکه‌های جدید توسط بانک کارگشایی عرضه خواهد شد. هدف از عرضه این سکه‌ها به گفته مسوولان، مبارزه با رواج سکه‌های تقلبی است.
اخبار تاثیرگذار بر بازار
این روزها عده زیادی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که بازار ایران در حال حرکت به سمتی است که عملکرد خود را بیشتر با متغیرهای واقعی تنظیم می‌کند. کارشناسان مزبور از این امر به عنوان نشانه‌ای مثبت یاد می‌کنند و انتظار دارند که بهبود عملکرد بازار داخلی از این رهگذر محقق شود. با این وجود اخیرا اخباری منتشر شده است که می‌تواند خوش‌بینی را در بازار داخلی افزایش داده و بیشتر شدن انگیزه سرمایه‌گذاران را موجب شود. «ایرنا» گزارش داد که یک بانک خصوصی ایرانی در تاجیکستان رفع تحریم شد. این خبر به منزله علامت‌های مثبت نقل‌و‌انتقالات بانکی بین‌المللی در روابط خارجی ایران است. در این روزها نشانه‌هایی مانند رفع تحریم بانک‌های ایرانی فعال در خارج، نشانی مثبت برای تغییر شرایط قلمداد می‌شود. در صورت ادامه این روند و تسهیل نقل‌و‌انتقالات بانکی، احتمال پیشرفت صادرات و واردات وجود خواهد داشت. به‌علاوه در شرایط کنونی که فرا رسیدن عید نوروز، نیاز بیشتر به واردات کالا به ایران را طلب می‌کند، تسهیل نقل‌و‌انتقالات بانکی مشوق مناسبی برای واردکنندگان و فعالان اقتصادی خواهد بود. 
از اخبار دیگری که در خصوص تسهیل نقل‌و‌انتقالات بانکی می‌تواند امیدوارکننده باشد، اظهارات اخیر وزیر اقتصاد ترکیه است. وی گفت: به دنبال کاهش تحریم‌های ایران، نه تنها «هالک بانک» (بانک خلق)؛ بلکه تمام بانک‌های ترکیه قادر خواهند بود، با ایران مبادله داشته باشند. بر اساس توافق ایران و غرب در ژنو هفته گذشته، برخی از تحریم‌های ایران کاهش می‌یابد. به گزارش «رویترز» بانک دولتی «هالک بانک»، یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های ترکیه است که به مبادلات بانکی با ایران ادامه می‌دهد، این بانک یکی از معدود `بانک‌هایی بوده است که مبادلات ارزی بین بانکی با بانک مرکزی ایران را انجام می‌داده است. 
«ظفر کاگلایان» در ادامه افزود: به علت فشار آمریکا، بانک‌های خصوصی قادر به انجام مبادلات با ایران نبودند. اکنون که این مشکل برطرف شده است، نه تنها‌هالک بانک، بلکه تمام بانک‌های ترکیه می‌توانند مبادلات مالی با ایران را انجام دهند. اظهارت وزیر اقتصاد ترکیه، نخستین تایید رسمی مقامات این کشور در مورد چگونگی تاثیر توافق هسته‌ای ایران و غرب بر بانک‌های ترکیه است. ادامه رفع تحریم‌ها، وارد‌کنندگان کالا را که مدتی فعالیت خود را کم کرده بودند، مجددا امیدوار کرد که به این عرصه بازگردند و با گسترش روابط ایران پیشرفت اقتصاد ایران را موجب شوند و اما خبر امیدوار‌کننده سوم، به شروع مجدد تجارت طلای ایران و ترکیه مربوط می‌شود. سفیر ایران در ترکیه گفت در پی توافق هسته‌ای ژنو و کاهش تحریم‌ها، مطمئنا تجارت طلا بین ایران و ترکیه از سرگرفته خواهد شد. البته وی تاکید کرد: سطح تجارت طلا بین دو کشور کمتر از سال گذشته خواهد بود. به گفته وی، در سال میلادی گذشته به دلیل مشکلات مربوط به انتقال ارز، صادرات طلای ترکیه به ایران افزایش قابل‌توجهی یافته بود. بیگدلی در ادامه گفت: «من فکر نمی‌کنم در وضعیتی قرار داشته باشیم که مجبورمان کند به اندازه گذشته مبادلات طلا با ترکیه داشته باشیم.» با وجود این خبر شروع تجارت طلا بین ایران و ترکیه برای بازار داخلی به نشانه‌ای مثبت تعبیر می‌شود و افزایش خوش‌بینی فعالان اقتصادی را موجب خواهد شد.
سکه به‌دنبال طلا
در بازار داخلی نیز روند نوسان قیمت محدود است. بازار سکه پس از چند روز پیروی از نرخ دلار بازار آزاد بار دیگر حرکت خود را با قیمت اونس جهانی هماهنگ کرد.
 افت قیمت طلا در هفته‌های اخیر بازار داخل را با شدت بیشتری متاثر کرده بود. قیمت سکه طرح جدید، با افت شدیدی که متحمل شد، ذخیره‌کنندگان خود را به بازار کشاند و این افزایش عرضه، کاهش بیشتر قیمت سکه را موجب شد. صبح دیروز تحت‌تاثیر انتشار اخبار رشد قیمت طلای جهانی قیمت سکه و طلای 18 عیار افزایش یافت، اما این افزایش قیمت طلا به هیچ وجه نگرانی‌های سرمایه‌گذاران بازار طلا را خاتمه نداد؛ زیرا این از نگاه آنان روند صعودی بازار قابل‌داوم نیست. در بازار ارز نیز قیمت دلار و ارزهای اروپایی کاهش یافت. 
هر چند که کاهش دلار در مقایسه با قیمت ارزهای اروپایی جزئی تر بود. نکته مهم در خصوص نرخ دلار اظهارنظر جدید سخنگوی دولت بود.
محمد باقر نوبخت چندی پیش از غیر‌واقعی بودن قیمت دلار در بازار غیر‌رسمی سخن گفته بود.او روز گذشته در این خصوص توضیح بیشتری داد. به گفته وی از نظر دولت عامل تعیین قیمت در بازار غیر‌رسمی عرضه و تقاضا است و دولت به‌دنبال این است که حرکت قیمت رسمی برای ارز را با قیمت بازار هماهنگ کند. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۰ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۴۷:۵۳ قبل از ظهر
نظرات (2)

سارا  ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۳:۲۹:۱۹ بعد از ظهر

مات داخل این کار سند بلاست هست که فقط با دستگا های ویژه جواهر سازی قابلیت ساخت داره

سروش  ۲ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۷:۵۰:۶ قبل از ظهر

مات وسطش واقعا زیباست . خیلی زیباست این حلقه ست

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد