روزهای خطرناک طلای جهانی

روزهای خطرناک طلای جهانی
«قیمت‌ها بیش از این خواهد ریخت؟» این سوالی است که در یکی دو هفته اخیر به سبب ریزش‌های ادامه‌دار در بازار ارز و سکه، بین مردم پیچیده است.
«قیمت‌ها بیش از این خواهد ریخت؟» این سوالی است که در یکی دو هفته اخیر به سبب ریزش‌های ادامه‌دار در بازار ارز و سکه، بین مردم پیچیده است. آنچه که نمودارهای ماهانه و سالانه اونس جهانی طلا نشان می‌دهد، خط سربه‌زیری است که گویا فعلا رمق و انگیزه چندانی برای صعود ندارد و بازار طلای تهران را نیز به دنبال خود می‌کشاند. طی یک ماه اخیر اونس فلز زرد 120 دلار از قیمت خود را از دست‌داده و در این مدت از بهای سکه تمام بهار آزادی در بازار نقدی، نزدیک به 100 هزار تومان کاسته شده است. در همین حال قیمت دلار بازار آزاد نیز بیش از 60 تومان کاهش یافته است.  
بازار جهانی طلا روزهای خطرناکی را می‌گذراند. سرمایه‌گذاران طلا در بازارهای بین‌المللی به جمعه آینده امیدوارند که قرار است آمار نرخ بیکاری آمریکا اعلام شود. روند فعلی این بازار با اخبار خوش اقتصادی که طی چند روز گذشته اعلام شد و احتمال کاهش محرک‌های پولی را افزایش داد، به طور نگران‌کننده‌ای ریزشی شده است و اگر آمار روز جمعه مثبت باشد، به این وضعیت دامن خواهد زد. پیرامون ارزش طلا، اغلب پیش‌بینی‌ها همچنان از کاهش آن در آینده نزدیک و در سال 2014 خبر می‌دهند. در همین راستا تازه‌ترین تحلیل تکنیکال رویترز نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا به زودی به کمتر از 1213 دلار در هر اونس کاهش خواهد یافت. این پیش‌بینی البته روز گذشته محقق شد.
همچنین این گزارش حاکی است که در صورت افت قیمت طلا به کمتر از 1213 دلار، احتمال کاهش بیشتر قیمت آن به زیر 1188 دلار نیز وجود خواهد داشت. هرچند که ارقام پیش‌بینی شده برای طلا با هم متفاوت اند، اما همگی از سقوط اونس این فلز حکایت دارند. به طور مثال برخی کارشناسان اقتصادی آمریکا، رشد نرخ سود بانکی، تقویت ارزش دلار و نا‌اطمینانی‌ها به کاهش محرک پولی آمریکا را – از آنجا که تردید سرمایه‌گذاران نسبت به خرید طلا را دوچندان کرده است - سه دلیل سقوط قیمت طلا به 1100 دلار در سال 2014 می‌دانند. بعضی دیگر از تحلیلگران بازار طلا بر این باورند که عدم افزایش قیمت طلا به بیش از 1226 دلار، نشانگر ادامه روند نزولی تقاضا در بازارهای جهانی است و سطح مقاومتی بعدی برای طلا 1195 دلار خواهد بود. 
اوضاع برای دلار هم چندان مناسب به نظر نمی‌رسد و پیش‌بینی‌ها حاکی است که ارزش این ارز مهم در آینده نزدیک چندان بالا نخواهد رفت. دلار هنوز نتوانسته به سطح روانی 3000 تومان و نقطه تعادلی خود بازگردد. روز گذشته البته این ارز کمی افزایش قیمت را به نسبت سه‌شنبه تجربه کرد که این مساله در نتیجه بالا رفتن تقاضا و اصلاح قیمت صورت گرفت. برخی معامله‌گران بازار ارز بر این باورند که دولت اجازه نخواهد داد که بهای دلار بیش از اینها کاهش یابد و در مقابل برخی دیگر معتقدند که اگر نرخ ارز بالا باشد همزمان با افزایش درآمدهای دولت، هزینه‌های دولت نیز افزایش خواهد یافت و منطقی به نظر نمی‌رسد که دولت به دنبال افزایش نرخ ارز باشد. به هر ترتیب از آنجا که جو خوش بینی به آینده اقتصادی کشور همچنان مثبت است، فعلا در بین معامله‌گران، آینده صعودی برای دلار پیش‌بینی نمی‌شود.  
سررسیدهای جاری سکه بورس کالا هم به دنبال روند جهانی طلا و کاهش بهای دلار، همچنان در مسیر نزولی هستند. در چنین شرایطی تغییر در برخی قوانین این بازار از جمله کاهش وجه تضمین اولیه هم نتوانسته معامله گران را به دادوستد در این بازار تشویق کند. همان‌طور که نمودار حجم قراردادهای معامله شده سررسیدهای جاری این بازار نشان می‌دهد، در اکثر روزهای معاملاتی، حجم قراردادهای معامله شده بین 1000 تا 5000 قرارداد بوده است که حاکی از افت شدید دادوستدها است. 
ریزش‌های روز گذشته بازار نقدی و آتی سکه چندان زیاد نبود؛ این در حالی بود که در این روز بهای طلا در بازار جهانی (تا لحظه تنظیم این گزارش) به 1212 دلار هم رسید هر چند دوباره تا حدی بالا رفت. کاهش قیمت سکه نقدی در بیشترین میزان به شش هزار تومان رسید و این رقم برای سکه‌های آتی در حدود پنج هزار تومان بود.
در ساعات پایانی بازار روز گذشته سکه آتی، نوسانات قیمتی در محدوده مثبت هم صورت گرفت. در این زمان، سکه نقدی با قیمت‌های روز سه‌شنبه برابری می‌کرد که این مساله به دنبال تغییر مسیر محدود اونس طلا روی داد.
با توجه به اینکه پارامتر افزایشی خاصی در هفته جاری انتظار بازار ارز و طلا را نمی‌کشد، چشم‌ها به روز جمعه و انتشار آمارهای جدید اقتصادی از آمریکا دوخته شده تا در نهایت مشخص شود که آیا سرمایه‌گذاران بازار جهانی طلا، برای مدتی با فلز زرد خداحافظی خواهند کرد و یا آمار منفی از ایجاد شغل در آمریکا، این فلز گرانبها را نجات خواهد داد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۴ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۸:۲۱:۲۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد