خوش‌یمنی سال 2014 برای فلز گرانبها

خوش‌یمنی سال 2014 برای فلز گرانبها
طلا سال جدید میلادی را با افزایش قیمت شروع کرد و روی بیشترین نرخ در دو هفته اخیر ایستاد. این افزایش، امیدهایی را در سرمایه‌گذاری روی این فلز گرانبها به وجود آورد. کارشناسان اقتصادی علت عمده تقویت طلا را افزایش تقاضای فیزیکی و کاهش شاخص بورس‌های بین‌المللی عنوان کردند. قیمت سکه به‌رغم افزایش بهای طلای جهانی در بازار داخل پایین آمد؛ اما کاهش قیمت در بازار داخل به سکه محدود نشد. نرخ دلار که دی‌ماه را با افزایش قیمت شروع کرده بود، به کانال دو هزار تومان بازگشت.
سال جدید میلادی برای طلا خوش یمن بود و قیمت طلا در مقایسه با آخرین روز سال 2013، بیش از یک درصد افزایش یافت، در بازار داخلی، حرکت صعودی دلار متوقف شد و قیمت دلار بار دیگر به پایین‌تر از سطح سه هزار تومان بازگشت. پیش‌بینی‌ها در خصوص مسیر طلا در سال جدید میلادی خوش‌بینانه‌تر نسبت به قبل است. در بازار داخلی نیز رئیس‌کل بانک مركزي از تداوم کاهش نرخ ارز در روزهای آتی خبر داد.
تحلیلگران بازار علت عمده رشد قیمت طلا را افزایش تقاضای فیزیکی و کاهش شاخص سهام در بورس بین‌المللی عنوان کرده‌اند. کارشناسان معتقدند که طلا در سال جدید میلادی عملکرد بهتری از خود نشان خواهد داد و هفته‌های جاری را زمان مناسبی برای خرید این فلز گرانبها می‌دانند، اما بازار داخلی از تقویت اونس به گونه‌ای معکوس تاثیر پذیرفت. قیمت انواع سکه در بازار تهران، روزهای پایانی هفته گذشته را با کاهش قیمت پشت سر گذاشت. روند نزولی قیمت‌ها به سکه محدود نشد. قیمت دلار آمریکا که در هفته اول دی ماه وارد روندی افزایشی شده بود و طی چند روز به شدت بالا رفت، دوباره پایین آمد و زیر 3 هزار تومان قرار گرفت. علت این امر، به‌طور عمده، تضعیف قدرت تاثیرگذاری عواملی عنوان می‌شود که تقویت این ارز پراهمیت را موجب شده بود. به عنوان مثال، افزایش تقاضا که به‌دلیل سفرهای خارج از کشور در ماه ژانویه رخ داده بود، متوقف شده است و این موضوع که تقویت دلار را موجب شده بود، دیگر قدرت تاثیرگذاری ندارد.
تقویت فلز زرد رنگ در شروع سال جدید
قیمت هر اونس طلای جهانی در روزهای پایانی هفته گذشته افزایش یافت. فلز زرد رنگ در روز پنجشنبه وارد روندی صعودی شد و روز جمعه نیز مسیر خود را ادامه داد. در نتیجه این امر طلا به بالاترین قیمت خود در دو هفته اخیر رسید. بنا به گزارشی از خبرگزاری «رویترز» علت تقویت طلا در روزهای اخیر افزایش تقاضای فیزیکی و کاهش شاخص سهام در بورس‌های بین‌المللی بوده است. طلا در سال گذشته بدترین عملکرد 3 دهه اخیر را از خود نشان داد. برخی از کارشناسان اقتصادی معتقد بودند که طلا در سال 2014، افت‌های شدیدی را که در سال 2013 تجربه کرده بود متحمل نمی‌شود و حرکت قیمتی آن متعادل‌تر خواهد بود. بر این اساس، عده‌ای از تحلیلگران بازار عنوان کردند که روزهای نخست سال 2014، میلادی بهترین زمان برای خرید طلا است. آنها معتقد هستند که احتمال زیادی وجود دارد که قیمت طلا امسال افزایش یابد، در نتیجه به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کنند که در 3 ماه آینده به خرید این فلز زردرنگ اقدام کنند. نتایج آخرین جلسه فدرال رزرو در سال 2013 حالتی بینابینی داشت و شامل اخبار خوب و بد برای بازار طلا بود. بانک مرکزی آمریکا از بسته محرک پولی
 10 میلیارد دلار کاست، ولی در عوض اعلام کرد که در حال حاضر تصمیمی برای تغییر نرخ بهره ندارد. بازار طلا که از مدت‌ها پیش نسبت به کاهش یا قطع بسته محرک پولی نگران بود، در نتیجه نشست فدرال رزرو افت قیمت نسبتا شدیدی را متحمل شد و خبری مبنی بر عدم تغییر نرخ بهره را نادیده گرفت. در حال حاضر، کارشناسان اقتصادی بر این باورند که عدم تغییر نرخ بهره کمک زیادی به افزایش قیمت طلا در سال جاری خواهد کرد. پیش‌بینی‌های مثبت نسبت به آینده طلا با تقویت روزهای اخیر آن دوباره قوت گرفته است. «کامرز بانک» آلمان پیش‌بینی کرده که میانگین قیمت طلا در سال آینده به 1300 دلار خواهد رسید. بانک «مریل لینچ» آمریکا این رقم را 1294 دلار و موسسه مالی «ای ان زد» استرالیا نیز قیمت طلا را 1269 دلار پیش‌بینی کرده اند. 
به هر روی، اونس با قیمت 1203 دلار با سال 2013 خداحافظی کرد و بدترین سال 3 دهه اخیر خود را پشت سر گذاشت. فلز گرانبها سال 2014 را به گونه‌ای امیدوارکننده شروع کرد و مقدار قابل‌توجهی افزایش قیمت را تجربه کرد. این امر کارشناسان اقتصادی را متقاعد کرد که امکان درخشش مجدد طلا در سال جاری وجود دارد و ماه‌های جاری را زمان مناسبی برای خرید طلا می‌دانند. 
افزایش قیمت طلای جهانی به گونه‌ای معکوس بازار سکه را تحت تاثیر قرار داد. قیمت انواع سکه به‌رغم تقویت اونس قدری پایین آمد. سکه‌های طرح جدید و طرح قدیم که به‌دلیل کاهش تقاضا در بازار هم قیمت شده بودند، دوباره از یکدیگر فاصله گرفتند. تحلیلگران بازار بر این باورند که بازار سکه در حال حاضر بیشتر نسبت به متغیرهای داخلی حساس است. کاهش تقاضا و رواج بی‌اطمینانی نسبت به طلا در بازار تهران موجب کاهش تقاضای فیزیکی سکه شده و در نتیجه قیمت این کالا قدری پایین آمده است. کارشناسان احتمال زیادی برای درخشش مجدد طلا در سال 2014 و بازگشت آن به سبد‌های سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی قائل هستند، اما معلوم نیست که آیا این امر در بازار داخل نیز رخ خواهد داد یا خیر. به هر روی به‌دلیل گسترش روابط اقتصادی ایران، بعید به نظر می‌رسد که سکه نسبت به افزایش ارزش اونس بی‌تفاوت بماند و به احتمال زیاد، درصورت ادامه تقویت اونس با آن همراه خواهد شد.
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای مشاهده و اطلاع از آخرین نرخ ارز غیر مرجع در مرکز مبادلات ارز به صفحه نرخ ارز مبادله ای مراجع نمایید.
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلای جهانی به صفحه  نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.  
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۴ دی ۱۳۹۲ ساعت ۷:۵۳:۳۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد