بازگشت طلا به روزهای خوش؟

بازگشت طلا به روزهای خوش؟
این روزها پیش‌بینی‌ها از صعود بهای طلا در سال جدید میلادی، افزایش یافته است. این در شرایطی است که افزایش فروش سکه طلا در بازارهای آمریکا و استرالیا، در کنار رشد تقاضای طلا در بازار چین، تاثیر زیادی بر افزایش قیمت این فلز زرد در روزهای نخست ژانویه داشته است. روز گذشته قیمت جهانی طلا نسبت به 31 دسامبر که به مرز 1181 دلار رسیده بود، بیش از 65 دلار افزایش داشت.
این روزها پیش‌بینی‌ها از صعود بهای طلا در سال جدید میلادی، افزایش یافته است. این در شرایطی است که افزایش فروش سکه طلا در بازارهای آمریکا و استرالیا، در کنار رشد تقاضای طلا در بازار چین، تاثیر زیادی بر افزایش قیمت این فلز زرد در روزهای نخست ژانویه داشته است. روز گذشته قیمت جهانی طلا نسبت به 31 دسامبر که به مرز 1181 دلار رسیده بود، بیش از 65 دلار افزایش داشت.
اظهارنظر کارشناسان اقتصادی پیرامون روند تحولات قیمت طلا - به شکل افزایش نسبی - در روزهای آینده، در حالی است که قیمت این فلز طی سال گذشته با افت حدود 30 درصدی روبه‌رو شده که این میزان کاهش از سال 1981 میلادی بی سابقه بوده است. برخی دیگر از کارشناسان بازار طلا که به افزایش بهای این فلز در سال 2014 امیدوارند، دلیل این مساله را افزایش تقاضا و تمایل سرمایه گذاران برای خرید طلا می دانند که موجب برقراری ثبات در بازارهای جهانی خواهد شد. این گروه بر این باورند که هرچند افزایش قیمت طلا چندان چشمگیر و فزاینده نخواهد بود، ولی عملکرد قیمت طلا برای امسال بهتر از سال گذشته پیش‌بینی می شود. به باور این دسته از کارشناسان بازار طلا، قیمت این فلز، امسال بین 1100 تا 1450 دلار در نوسان خواهد بود ولی میانگین قیمت طلا به بیش از 1270 دلار خواهد رسید.
در سوی دیگر قضیه، مساله مهم واردات هند مطرح است. دولت هند با سیاست‌های محدودکننده فراوان در سال 2013 میلادی که در زمینه کاهش واردات طلا اتخاذ کرد، تاثیر منفی زیادی بر قیمت جهانی طلا گذاشت. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، اتخاذ سیاست‌های محدود‌کننده در زمینه واردات طلا نه تنها تقاضای طلا در بازار هند را کاهش نداده بلکه موجب رشد فزاینده قاچاق شده است. حالا وزیر بازرگانی و صنعت هند از تجدیدنظر این کشور در سیاست‌های مربوط به واردات طلا با همکاری بانک مرکزی این کشور در سال 2014 میلادی خبر داده است. به باور کسانی که امید به افزایش بهای فلز زرد دارند، بالا رفتن تقاضای هند به صعود بهای طلا کمک شایان توجهی خواهد کرد.
از دیگر سو، یکی دیگر از دلایل معتقدان به بالا رفتن بهای اونس طلا در سال میلادی جدید این است که اگر رشد اقتصادی آمریکا با افزایش روبه‌رو شود، وضعیت بازار کار نیز بهبود خواهد یافت که این مساله موجب افزایش نرخ بهره شده و تاثیر منفی زیادی بر سود شرکت‌های بزرگ آمریکایی و در نتیجه شاخص سهام بورس وال‌استریت خواهد داشت و این عامل می تواند تاثیر زیادی بر افزایش مجدد قیمت طلا داشته باشد. عامل دیگر در افزایش بهای طلا در سال 2014 کاهش احتمالی عرضه است. این در حالی است که برخی تحلیلگران تکنیکال معتقدند که قیمت طلا در صورت شکستن سطح مقاومتی 1245 دلاری به زودی به 1250 دلار خواهد رسید و می تواند در کوتاه مدت به 1263 دلار در هر اونس افزایش یابد.
در سوی دیگر قضیه، کسانی هستند که معتقدند طلا در سال 2014 با کاهش بیشتر قیمت روبه رو خواهد شد. این گروه از سرمایه گذاران طلا معتقدند که نگرانی نسبت به فروش ذخایر طلای بانک‌های مرکزی کشورهای اروپایی، بهبود شاخص سهام و کاهش تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان هندی تاثیر منفی زیادی بر قیمت طلا در سال 2013 داشته است. از طرفی به باور این گروه نگرانی‌هایی که از متوقف شدن محرک پولی 85 میلیارد دلاری فدرال رزرو آمریکا هنوز به قوت خود باقی است و در ماه‌های پیش رو باز هم بانک مرکزی آمریکا - به دلیل بهبود شرایط اقتصادی - از میزان خرید اوراق قرضه خواهد کاست، به این ترتیب طلا روزهای خوشی را در چشم‌انداز یک ساله پیش روی خود ندارد. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای مشاهده و اطلاع از آخرین نرخ ارز غیر مرجع در مرکز مبادلات ارز به صفحه نرخ ارز مبادله ای مراجع نمایید.
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلای جهانی به صفحه  نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.  
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۷ دی ۱۳۹۲ ساعت ۷:۴۳:۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد