اصول انتقال به تجارت الکترونیک

اصول انتقال به تجارت الکترونیک
یکی از مهمترین اصل ها برای انتقال به تجارت الکترونیک، شناخت فرصتها و بهره‌برداری از موقعیتها است .

اصول انتقال به تجارت الکترونیک

یکی از مهمترین اصل ها برای انتقال به تجارت الکترونیک، شناخت فرصتها و بهره‌برداری از موقعیتها است برای مثال فناوری اینترنت فرصتهای جدیدی به شرح زیر فراهم کرده است:

1) اطلاعات از هر نقطه جهان (البته به شرط اتصال به اینترنت) قابل دسترسی است.

2)مردم بدون توجه به مکان با هم تماس می گیرند.

(3چون تقریباً مکانها حذف شده است بازار فروش کالا در مقیاسی جهانی قابل دسترسی است.

(4چون تقریباً اطلاعات اکثر شرکتها و نوع خدمات آنها بر روی اینترنت موجود است، شرکتها می توانند بهترین آنها را برای خرید یا فروش لوازم مورد نیاز یا کالاها پیدا کنند.

(5چون به وسیله اینترنت می توان به نوع سلیقه مشتری پی برد، شرکتها قادر به ارائه کالاها مطابق نیاز مشتری در سطح جهانی می شوند.

(6با استفاده از یکپارچه‌سازی خدمات می‌توان با تنوع و سهولت کمتری خدمات را در اختیار مشتریان قرار داد؛ ضمن اینکه می‌توان خدمات جدیدی تعریف و ارائه نمود.

روشهای اصلی برای اجرای تجارت الکترونیک و انتقال از تجارت معمولی به تجارت الکترونیک تقریباً به شرح ذیل می باشد:

(1توسعه محصولات از طریق ارائه محصولات قابل رقابت، استفاده از تخیل و ذهنیات، ابتکار، علاقه‌های بشری و احساسات هیجان‌انگیز (بابا چرا اینجوری نیگاه می کنید خوب باید یک چیزای جذاب داشته باشید که توی وب تبلیغشو بکنید و تازه مشتری رو واسه خریدش تحریک کنی.

(2ساخت سریع یک مدل نمونه و عرضه آن با استفاده از فناوریهای پیشرفته WEB (بالاخره کار باید از یک جائی شروع بشه، توی وب ساختن یا باید اونقدر مشاورهای قوی داشته باشید که وب سایتتون در بهترین حالت طراحی بشه -که تازه اونم باز نیازمند تغییر خواهد بود-، یا اینکه یک شروع ساده داشته باشید. تجربه نشون داده هر چه وب سایت شما بلند پروازنه‌تر باشه به همون نسبت میزان پشیمون شدن شما یا عدم اجرای اون زیادتره)

(3آزمایش سریع فکر در دنیای واقعی (فکرها چیزهای قشنگیند اما تا بهشون عمل نشه تقریباً به مفت نمی ارزند، منتها هر فکری هم که اجرا شد باید سریع نتیجه‌ش بررسی بشه و ببینیم اثری داشته یا نه(.

(4تکرار بازسازیها و اقدامات جدید از ابتدا (گاهی لازمه که از اول همه چیز رو مرور و بازسازی کنیم و کارهای جدیدی انجام بدیم، یادمون باشه اینجا محیط تجارت الکترونیکه، هر یک قدم که اشتباه بریم و تصحیحش نکنیم ممکنه زیانهای بزرگی برامون داشته باشه.

خیلی خوبه که در ابتدای کارمون شرکتهایی رو پیدا کنیم که در پیاده‌سازی اصول تجارت الکترونیک موفق بودند و از اونها ایده و الهام بگیریم. گاهی تقلید همراه با تغییر چیز خوبیه.

من با یکی از دوستام که حرف می زدم چند تا ایده خوب بهم داد که می‌تونه برای انتقال به تجارت الکترونیک مورد استفاده قرار بگیره. جهانی فکر کنید و پشت میز خود عمل کنید راستش ایده شرکتهای کاملا مجازی کمی غیر قابل اجراست. درسته که با استفاده از اینترنت اطلاعات، کالاها و مردم از هر نقطه جهان قابل دسترس هستند اما تنها چیزی که به طور واقعی در سراسر جهان قابل دسترسه همون اطلاعاته و دسترسی به مردم و کالاها تابع شرایط جغرافیاییه. برای حمل و تحویل کالاها شما تابع شرایط منطقه‌ای و جغرافیایی هستید و هنوز دیدارهای انسانی نقش مهم و تعیین کننده‌ای دارن.

با استفاده از اینترنت می تونیم در هر جای از دنیا کارکنان خودمون رو آموزش بدیم، ضمن اینکه می‌تونیم برای ارتباطات B2B (تاجر با تاجر یا business to business) بین ارائه‌کننده‌های کالا و خدمات، تولید کننده و مشتریها نیز از اینترنت استفاده کنیم.

نکته دیگری که باید مورد توجه قرار بگیره اینه که بازار اینترنتی فعلا محدود به آمریکا، اروپا، ژاپن، استرالیا، سنگاپور و چند جای دیگه هست و باید در تصمیمگیری‌هامون این نکته رو هم رعایت کنیم (هر چند کشورها دارند به سرعت به این بازار می پیوندند اما خب گاهی باید بر مبنای واقعیتهای موجود تصمیم گرفت.

اینجاست که ما باید جهانی فکر کنیم اما در هنگام عمل محدودیتها رو در نظر بگیریم و خودمون رو باهاش تطبیق بدیم.مثلاً اگر در کشوری هستیم که به بازار تجارت الکترونیک دسترسی نداره می‌تونیم این فعالیتها رو از طریق یکی از کشورهای پیشرفته در این زمینه انجام بدیم تا از دنیای رقابت عقب نیافتیم.

 

منبع خبر: سایت جامع خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی
  ۶ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۱۰:۵۸ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد