آغاز فراوری طلای معدن ساریگونی از مهر 93

آغاز فراوری طلای معدن ساریگونی از مهر 93
تولید طلای معدن ساریگونی در فاز نخست قرار است حدود یک تن در سال باشد که با برنامه ریزی های انجام شده این میزان تولید به حدود دو تن نیز خواهد رسید.
در پی ارسال گزارشهایی مبنی بر تعلل شرکت قزاقستانی در بهره برداری از معدن طلای ساریگونی در کردستان و پیشرفت تنها 20 درصدی این پروژه از حدود دو سال پیش تاکنون مسئولان این شرکت بالاخره بعد از مدتها سکوت خبری اعلام کردند که فراوری طلا در ساریگونی از مهر 1393 آغاز می‌شود.
معدن طلای داشکسن همان معدن طلای معروف ساریگونی است که چند سال پیش ریوتینتو - غول معدنکاری انگلیسی استرالیایی جهان - مطالعات اکتشافی آن را انجام داد و در حالی که قصد داشت کار بهره برداری از معدن را آغاز کند با اتفاقاتی که رخ داد در نهایت عطای این پروژه را به لقایش بخشید و از ایران خارج شد.
خروج ریوتینتو از معدن طلای ساریگونی تقریبا مربوط به اواخر سال ۱۳۸۹ و اوایل سال ۱۳۹۰ می شود که بعد از آن کار بهره‌برداری از این پروژه به یک شرکت قزاقستانی واگذار شد که به گفته مسئولان این شرکت تاکنون به وعده های خود در زمینه بهره برداری از این پروژه عمل نکرده است.
در این رابطه حامد قادرمزی، نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس روند پیشرفت بهره برداری از کارخانه طلای داشکسن را نامناسب دانست و گفت: این روند به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
در همین حال محمدرسول شیخی زاده، فرماندار قروه نیز طی اظهاراتی گفت: شرکت قزاقستانی مجری طرح تعهد کرده بود که کارخانه فرآوری طلا در این معدن شهریور ماه امسال بهره برداری شود که این تعهد عملی نشد.
او با اشاره به اینکه این شرکت برای بار دوم تحقق تعهد خود را به پایان اسفندماه جاری موکول کرده است، ادامه داد: این تعهد نیز به دلیل حجم پایین کار انجام شده، تحقق نخواهد یافت.
به گفته فرماندار قروه در حال حاضر پیشرفت فیزیکی این طرح در حدود ۲۰ درصد بوده که حاکی از عملکرد ضعیف شرکت قزاق در اجرایی کردن طرح است.
این اظهارات در حالی مطرح شد که به تازگی مدیر قزاقستانی طرح طلای ساریگونی برای نخستین بار در اظهارنظری خبر داد که مرحله نخست فرآوری طلا ماه سپتامبر برابر با مهرماه سال آینده انجام خواهد شد.
مقصود عبدوآژیت‌اوف همچنین سرمایه‌گذاری انجام شده در این طرح را تاکنون ۴۵ میلیون دلار اعلام و پیش‌بینی کرد تا پایان طرح ۲۵ میلیون دلار دیگر نیز به سرمایه‌گذاری این پروژه افزوده شود. ضمن اینکه مجوز برداشت این معدن از سوی قزاق‌ها ۱۶ تا ۲۰ سال است.
وی همچنین با تائید تاخیر رخ داده در بهره برداری از معدن طلای ساریگونی عنوان کرد: بروز مشکلاتی در نقل و انتقال منابع مالی از قزاقستان به ایران به دلیل تشدید تحریمها از اصلی ترین دلیل تاخیر در اجرای پروژه طی 2.5 سال اخیر بوده است.
تولید طلای معدن ساریگونی در فاز نخست قرار است حدود یک تن در سال باشد که با برنامه ریزی های انجام شده این میزان تولید به حدود دو تن نیز خواهد رسید.
گفته می شود در صورت راه اندازی کارخانه و معدن طلای داشکسن ظرفیت ایجاد ۲۰۰۰ شغل مستقیم و غیرمستقیم در منطقه به وجود می آید. طبق گزارشهای منتشر شده معدن طلای ساریگونی ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کانسنگ طلا با عیار ۱.۲ گرم بر تن ذخیره قطعی دارد. 
منبع خبر: ایسنا
  ۵ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۷:۲۴:۳۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد