بهترین کشورهای جهان برای کسب‌و‌کار

بهترین کشورهای جهان برای کسب‌و‌کار
اگر بخواهید برای کسب‌و‌کار یکی دیگر از کشورهای جهان به غیر از ایران را انتخاب کنید، به کدام کشور سفر خواهید کرد؟

اگر بخواهید برای کسب‌و‌کار یکی دیگر ازکشورهای جهان به غیراز ایران را انتخاب کنید، به کدام کشور سفر خواهید کرد؟ برای یافتن بهترین کشورها، مجله اقتصادی «فوربس» فضای کسب‌و‌کاربیش از 120 اقتصاد جهانرا مورد تحلیل قرارداده است و در این تحلیل بر درجه آزادی‌های شخصی، آزادی بیان وآزادی سازمان‌ها تمرکز کرده است.

کشور دانمارک در فهرست سال 2008 صدرنشین شدهاست. این کشور توانستهاست، سه پله نسبت به سال گذشته صعود کند. نرخ بیکاری در این کشور 5/5 میلیون نفری، 5/3 درصد اعلام شده است. رشد تولیدناخالص داخلی اینکشور7/1 درصد، سرانه تولید ناخالص داخلی 37 هزار و 400 دلار و تراز تجاری آن 7/4میلیارد دلار گزارش شده است.

ایرلند با 19 پله صعود، در رتبه دوم جایگرفته است. تنها 5 درصد از جمعیت 2/4 میلیون نفری این کشور بیکار هستند. تراز تجاری ایرلند، 6/12 میلیارد دلار ورشد تولید ناخالصداخلی آن 3/5 درصد تخمین زده شده است.

رتبه سوم این فهرست به فنلاند، دیگر کشور اروپایی تعلق گرفته است. نرخ بیکاری در اینکشور 9/6 درصد و ترازتجاری آن 2/11 میلیارد دلار گزارش شده است.

فوربس در ادامه می‌نویسد: ایالات متحده آمریکا با 3 پله سقوط در رتبه چهارم وانگلستان با 5 پله صعود دررتبه پنجم این فهرست جای گرفته‌اند. نرخ بیکاری در این دو کشور به ترتیب 6/4 و4/5 درصد است. تراز تجاری آمریکا 747میلیارد دلار وانگلستان111 میلیارد دلار گزارش شده است. سوئد و کانادا نیز بعد از انگلستان در جایگاه ششم و هفتم فهرست بهترین کشور‌ها برای کسب‌وکارقرار گرفته‌اند.سوئد با جمعیت 9 میلیون نفری خود، نرخ بیکاری‌ 5/4 درصدی داشته است و کانادا باتراز تجاری 5/28 میلیارد دلاری، سرانه تولید ناخالص داخلی 38 هزار و 200 دلاری، نرخ بیکاری 9/5 درصدی را تجربه می‌کند.

نخستین کشور آسیایی که فوربس برای کسب‌وکار پیشنهاد می‌کند، سنگاپوراست. این کشور که درسال گذشته در رتبه چهاردهم جای گرفته بود، اکنون در رده هشتم جای گرفته است. رشد تولید ناخالص داخلی این کشور 6/4 میلیوننفری، 5/7 درصد و نرخبیکاری آن 7/1 درصد گزارش شده است. هنگ‌کنگ دومین کشور آسیایی فوربس است؛ این کشوربا سرانه تولید ناخالص داخلی 42 هزار دلار و تراز تجاری 9/19 میلیارد دلاری پس از سنگاپور، رتبه نهم را بهخوداختصاص داداست.میزان بیکاری این کشور7 میلیون نفری، حدود 2/4 درصد تخمین زده شده است.

این مجله، با معرفی استونی به عنوان دیگرکشور مطمئن برای کار وتجارتبه فهرست خود پایان می‌دهد. به نوشته فوربس، استونی به علت رشد تولید ناخالص داخلی3/7درصدی، سرانه تولید ناخالص داخلی 21 هزار و 800 دلاری، تراز تجاری 1/3 میلیارد دلاری و در نهایت نرخ بیکاری2/5 درصدی، یکی ازبهترین کشورهای جهان برای کار و سرمایه‌گذاری است.

این مجله می‌افزاید: کشورهایی که تغییر زیادی را در جایگاه خود شاهدبودند مانند ایرلند،استونی و عربستان سعودی، بوروکراسی محدودی را در مقابل کارآفرینانی که امید کسب‌وکار را در داخل کشورشان دارند،گذاشته‌اند. طبقاینگزارش، عربستان سعودی به‌رغم تورمش که بیش از تورم صادرکنندگان نفت پررونق است، توانستهبا نابرابری‌های این بازارها به خوبی دست و پنجه نرم کند و از یک کشور نفتی به مرکز سرمایه‌گذاری خاورمیانه تبدیلشود. درهندوستان (رتبه64)و چین (رتبه79 ) بی‌ثباتی سیاسی، مانع از افزایش آزادی‌های شخصی شده است و این دو کشور به همین علت در رتبه‌بندیامسال سقوط کردند.افزایش تورم از قیمت غذا گرفته تا هزینه سایر کالاها، در کنار افزایش فشارها برکارآفرینان باعث شد که پرجمعیت‌ترین کشورها دوباره به‌عنوان مقصد کسب‌وکار مطرح شوند.

یکی از بزرگ‌ترین سقوط‌ها در این رتبه‌بندی مربوط بهژاپن است که با 21 پله سقوط به رتبه 24 رسیده است. در این کشور شورای اقتصاد و مرکز سیاست‌های سال مالی مشکلاتی رادر اوایل سال‌جاریبرای این دومین اقتصاد بزرگ جهان ایجاد کردند. به نظر کارشناسان، گزارش‌های تحقیقاتیو منتشر شده از مراکزی چون موسسه هریتیچ، اجلاس جهانی اقتصاد، بانک جهانی، مرکز شفافیت بین‌المللی، خانه آزادی،اتاق بازرگانی وآژانسمرکزی اطلاعات آمریکا نقش مهمی را در تحلیل شاخص‌های اجتماعیاقتصادی این کشورها ایفا کردند.

منبع خبر: سایت جامع خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی
  ۷ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۹:۳۹:۲۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد