مقاومت طلا در برابر کاهش قیمت

مقاومت طلا در برابر کاهش قیمت
در پایان هفته گذشته اتفاقاتی روی داد که پیش از این، افت قیمت اونس را به دنبال داشت. دلار آمریکا در مقابل عمده ارزهای مهم اقتصاد جهان تقویت شد و شاخص سهام در بازارهای اروپایی رشد قابل‌توجهی را تجربه کرد؛ اما فلز گرانبها این بار در مقابل این عوامل واکنش منفی نشان نداد و قیمت آن دیروز نسبت به روز چهارشنبه افتی را ثبت نکرد. در شرایط کنونی، برخی کارشناسان، نوساناتی را که در شاخص بازارهای سهام و ارزش دلار در بازارهای جهانی دیده می‌شود، برای فلز گرانبها مفید عنوان می‌کنند.
نرخ طلا در بازارهای جهانی، به‌رغم تقویت قابل‌توجه دلار و افزایش شاخص سهام در اروپا در نهایت نسبت به روز چهارشنبه تغییر قابل توجهی ثبت نکرد. عدم واکنش فلز زردرنگ به این رویدادها که پیش از این کاهش قیمت اونس را به همراه داشتند، اظهارنظرهایی را از سوی کارشناسان به دنبال داشت.
 بر این اساس آنها معتقدند که افزایش نوسان در شاخص‌های سهام و نرخ‌های برابری، عامل مساعدی برای طلا است و تقویت این فلز را موجب می‌شود. سکه همچنان با طلای جهانی همراهی می‌کند و این امر به نشانه‌ای مثبت برای بازار طلای داخل تعبیر می‌شود.در بازار ارز داخلی نیز اثر تقویت دلار در بازارهای جهانی، در افت قیمت یورو و پوند منعکس شد.
سهام، دلار، طلا
پنج‌شنبه هفته گذشته، روز مهمی برای بازارهای جهانی بود. دلار آمریکا به مقدار قابل‌توجهی در مقابل عمده ارزهای مهم اقتصاد جهان تقویت شد. این در حالی بود که پیش از این دلار در حال تضعیف شدن بود و در طول چند هفته اخیر، بخش قابل‌توجهی از ارزش خود را در مقابل یورو و پوند انگلیس از دست داده بود. به گزارش «ایسنا»، از عواملی که تقویت دلار را موجب شده تمایل برخی مقامات بانکی آمریکا به افزایش نرخ بهره عنوان می‌شود. در آخرین نشست کمیته بازار آزاد «فدرال رزرو»، برخی از سیاست‌گذاران این بانک افزایش نرخ بهره را در شرایط کنونی اقتصاد آمریکا ضروری و مفید عنوان کردند. این سیاست‌گذاران خوش‌بینی بالا به اقتصاد آمریکا را حفظ کرده و آمار اشتغال ضعیف دسامبر را به شرایط آب و هوایی نسبت دادند. در پایان این نشست، تصمیم بر این شد که نرخ بهره در سطح صفر تا 25/0 درصد باقی بماند، با این وجود، گزارش‌های این نشست تمایل اعضای کمیته برای افزایش نرخ بهره در سال‌جاری را فاش کرد و تقویت دلار را موجب شد. اما به گزارش «کیتکو نیوز»، این تقویت به واسطه آمارهای مساعدی که از اقتصاد آمریکا منتشر شد، صورت گرفت. شاخص بهای مصرف‌کننده با مقدار پیش‌بینی شده مطابق و نسبت به دوره قبلی رشد بیشتری را تجربه کرده بود. تعداد افرادی که در طول هفته برای عضویت و دریافت حق بیمه بیکاری اقدام کرده بودند، کاهش یافته و میزان تولیدات کارخانه‌ای رشد کرده بود.
اما همان‌طور که پیش از این کارشناسان اقتصادی اظهار کرده بودند، آمارهای اقتصادی آمریکا دیگر توانایی آن را نداشت که بازار طلا را به صورت جدی تحت‌تاثیر قرار دهد. بر همین اساس، اونس به تقویت ارزش دلار واکنش خاصی نشان نداد و در سطوح قیمتی قبلی، باقی ماند. رویداد دیگری که پیش از این بازار فلز زردرنگ را شدیدا تحت‌تاثیر قرار می‌داد بازار سهام بود. در پایان هفته گذشته، شاخص سهام در اروپا به مقدار قابل‌توجهی رشد کرده و خبرساز شده بود. با این وجود، فلز زردرنگ از این رویداد هم متاثر نشد و در نهایت، کاهش قیمت قابل توجهی نسبت به روز چهارشنبه ثبت نکرد. بر این اساس عدم واکنش منفی فلز گرانبها به تقویت دلار و شاخص سهام اروپا، خود می‌تواند به نشانه‌ای مثبت برای بازار طلا تعبیر شود. پیش از این فلز زردرنگ به‌دنبال این اتفاقات افت قابل‌توجهی را متحمل می‌شد، ولی این بار طلا افت قیمتی نکرد. رفتار اخیر طلا شاید موید این ادعا باشد که نوسانات ارزش دلار و شاخص سهام برای طلا نشانه مثبتی است. بررسی روند قیمتی طلا از اواخر سال گذشته تا به حال می‌تواند تصویری از موقعیت این فلز زردرنگ به دست دهد.
اواخر سال 2013، قیمت فلز زردرنگ، به نزدیک 1200 دلار در هر اونس رسیده و طلا در حال ثبت یکی از بدترین عملکردهای 3 دهه اخیر خود بود. بهبود وضعیت اقتصادی جهان و استقبال زیاد از بازارهای سهام، فلز زردرنگ را به حاشیه راند. اعتماد سرمایه‌گذاران نسبت به طلا کم شد و این فلز جایگاه خود را در سبدهای سرمایه‌گذاری، از دست داده بود. افت 30 درصدی قیمت طلا در طول یک‌سال، باعث شد این کالا جایگاه خود را به‌عنوان یک پناهگاه امن برای سرمایه‌گذاری از دست بدهد. نرخ طلا آنقدر پایین آمد که عده‌ای از کارشناسان آن را کف قیمتی عنوان کرده و سرمایه‌گذاران را به خرید تشویق می‌کردند. تحلیلگران اظهار کردند که کاهش زیاد قیمت طلا، احتمالا باعث افزایش تقاضا می‌شود. همین اتفاق افتاد و افزایش تقاضا برای فلز زردرنگ در کف قیمتی، کمک کرد که این فلز گرانبها سال 2014 را به گونه‌ای امیدوارکننده شروع کند. الان تنها با گذشت حدود 2 ماه از آن زمان، عواملی مانند عملکرد ضعیف بازارهای سهام، نگرانی نسبت به وضعیت اقتصادی آمریکا، افت ارزش دلار، تقاضای زیاد بازارهای آسیایی، بحران اقتصادهای نوظهور و... باعث شد نرخ هر اونس فلز زردرنگ از 1300 دلار عبور کند و کارشناسان از رسیدن طلا به سطوح بالایی قیمت حرف بزنند. در اواخر سال 2013، تحلیلگران معتقد بودند که پایین آمدن بیش از حد نرخ طلا، بالاخره باعث افزایش تقاضا شده و روند نزولی متوقف می‌شود؛ یعنی تعادل در سطوح قیمتی پایینی درنهایت برقرار شده و قیمت از آن پایین‌تر نمی‌آید. در حال حاضر نیز، تحلیلگران استدلال مشابهی را در تبیین عدم امکان صعود بدون توقف طلا عنوان می‌کنند. بر این اساس، افزایش قیمت درنهایت سطح تقاضا را پایین خواهد آورد، عرضه و تقاضا در سطوح قیمتی جدید به تعادل خواهند رسید و قیمت طلا بیش از آن بالا نخواهد رفت. به اعتقاد برخی از تحلیلگران ‌قیمت طلا در ادامه سال افزایش خواهد یافت و به بیشترین مقدار خود که در حدود 1350 دلار در هر اونس است، می‌رسد. چنانچه پیش‌بینی‌های این افراد درخصوص سطوح بالایی نرخ اونس درست باشد، بازار در طول 2 ماه، شاهد حرکت نرخ طلا از کف به سقف بوده است. خود این امر می‌تواند موید عدم استقرار ثبات و اطمینان در اقتصاد جهانی باشد و به خبری خوش برای فلز زردرنگ تعبیر شود؛ چراکه برخی کارشناسان نوسان قیمت‌ها و شاخص‌ها را از عوامل تقویت‌کننده قیمت طلا عنوان می‌کنند. آنها معتقدند که شاخص سهام در بازارهای مالی جهان و نرخ برابری دلار در مقابل ارزهای مهم، در ادامه سال نوسان قابل‌توجهی را تجربه می‌کند، ایالات‌متحده توانایی کنترل این نوسانات را ندارد و این مساله واکنش مثبت فلز زردرنگ را به‌دنبال خواهد داشت. رویدادهای اخیر، تصویری از وجود نوسان‌های زیاد در بازارهای جهانی را به دست داد. در شرایط کنونی برخی از کارشناسان بر این باورند که سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت در بازار فلز زردرنگ سودآورتر خواهد بود. در شرایط پیچیده پیش روی طلا، اظهارنظر قطعی درخصوص آینده میسر نیست، با این وجود به نظر می‌رسد ادعای کارشناسان مبنی‌بر پرنوسان بودن شاخص‌ سهام در آمریکا و اروپا و ارزش دلار درست باشد. حال باید دید آیا اظهارات این افراد مبنی‌بر مساعد بودن این شرایط برای طلا درست از آب درمی‌آید یا خیر.
بازار سکه
بازار سکه که در اوایل هفته گذشته به واسطه تقویت چشمگیر طلای جهانی قدری تکان خورده بود، همچنان با اونس همراهی می‌کند. قیمت سکه در آخرین روز هفته گذشته نیز همراه با عدم تغییر جدی قیمت اونس، تقریبا ثابت ماند. بازار سکه پیش از این با رکود مواجه بود و به واسطه همین امر نمی‌توانست تغییرات نرخ اونس را انعکاس دهد، اما در شرایط کنونی به نظر می‌رسد سکه همراهی خوبی با اونس جهانی دارد. این امر از سوی بازاری‌ها به نشانه‌ای مثبت تعبیر می‌شود. بر این اساس بازار داخل به روند طلای جهانی نظر دارد و احتمالا قیمت سکه متناسب با تغییرات نرخ اونس تنظیم خواهد شد.
بازار ارز
بازار ارز داخلی آخرین روز هفته گذشته را نیز به‌آرامی پشت سر گذاشت. با این وجود کاهش قیمت یورو و پوند انگلیس در روز پنج‌شنبه جلب توجه می‌کرد. دلار آمریکا در پایان هفته گذشته پس از مدتی، مسیر تقویت در بازارهای جهانی را پیش گرفت. نرخ برابری دلار در مقابل بسیاری از ارزهای مهم اقتصاد جهان افزایش یافت، اما از آنجا که بازار داخلی تمایل زیادی به جلوگیری از نوسان شدید نرخ دلار دارد، این تغییرات در کاهش نرخ یورو و پوند انعکاس یافت. درخصوص نرخ رسمی ارز نیز به‌دلیل اینکه نرخ رسمی پوند به نسبت برابری‌های جهانی، پیش از این قدری پایین بود، این تغییرات باعث انطباق نسبت نرخ رسمی پوند به دلار با برابری جهانی این ارزها شد، اما انطباق نسبت نرخ رسمی یورو به دلار با برابری جهانی این ارزها مستلزم کاهش نرخ رسمی یورو است.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۷:۲۴:۱۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد