رشد طلای جهانی با افت سهام اروپا

رشد طلای جهانی با افت سهام اروپا
قیمت طلا در بازارهای جهانی، دیروز قدری افزایش یافت. عمده کارشناسان اقتصادی علت اصلی این امر را افت شاخص سهام در بازارهای اروپایی عنوان می‌کنند.
قیمت طلا در بازارهای جهانی، دیروز قدری افزایش یافت. عمده کارشناسان اقتصادی علت اصلی این امر را افت شاخص سهام در بازارهای اروپایی عنوان می‌کنند. عده‌ای نیز بر این باورند که افزایش ارزش یورو در برابر دلار و نگرانی‌های موجود در بازارهای در حال توسعه و نوظهور تاثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا داشته است و تا زمانی که تقاضای طلا در بازارهای نوظهور افزایش داشته باشد روند صعودی قیمت نیز ادامه خواهد یافت. با وجود این برخی دیگر افت قیمت طلا در سال 2014 را پیش‌بینی می‌کنند. آنها معتقد هستند که سرمایه‌گذاران حرفه‌ای در شرایط کنونی تمایلی به خرید طلا ندارند و کاهش تقاضا برای فلز زرد رنگ، کاهش قیمت آن را به دنبال خواهد داشت. این افراد علت اصلی عدم تمایل سرمایه‌گذاران به خرید طلا در شرایط کنونی را نوسان اونس در ماه‌های اخیر بین قیمت‌های 1200 تا 1400 دلار عنوان می‌کنند. بر این اساس آنها بر این باورند که قیمت طلا از این حد بیشتر نخواهد رفت و سرمایه‌گذاران باتجربه از این امر آگاهی دارند و به خرید فلز گرانبها اقدام نمی‌کند. در نتیجه این کاهش تقاضا نیز نرخ طلا کاهش خواهد یافت. آخرین نظرسنجی بلومبرگ نیز متوسط قیمت طلا در سه ماه پایانی سال 2014 را در سطوحی بسیار پایین‌تر از مقادیر کنونی پیش‌بینی کرده بود. با این وجود بازارهای سهام و ارزش دلار در ماه‌های اخیر نوسان زیادی داشته و تضمینی برای کنترل این نوسانات وجود ندارد، علاوه‌بر این، بانک مرکزی آمریکا احتمالا به سیاست تزریق نقدینگی برای رونق اقتصاد این کشور ادامه خواهد داد. به اعتقاد کارشناسان هر یک از این موارد می‌تواند به تقویت فلز زرد رنگ در ادامه سال کمک کند. علاوه‌بر موارد ذکر شده، اظهارات تحلیلگران تکنیکالی که برای طلا، بیشینه قیمتی در حدود 1350 دلار قائلند نیز جالب توجه هستند. عده‌ای معتقدند قیمت طلا مقداری افزایش خواهد یافت، ولی در یکی از این سطوح، تقاضا به‌واسطه بالا رفتن قیمت کاهش یافته و تعادل در آن نقطه بر قرار خواهد شد.
بر این اساس، عده‌ای معتقدند همان‌طور که در اواخر سال 2013 افزایش تقاضا به‌دلیل کاهش قیمت، از افت بیشتر فلز زرد رنگ جلوگیری کرد، در ماه‌های آتی نیز کاهش تقاضا به‌دلیل افزایش قیمت، از افزایش بیشتر قیمت جلوگیری می‌کند و تعادل برقرار می‌شود. به هر روی عمده کارشناسان اتفاق نظر دارند که بازار طلا مانند سال گذشته، نوسانات خیلی شدید را تجربه نمی‌کند و به گونه‌ای تعادلی‌تر حرکت خواهد کرد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۶ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۸:۱۴:۳۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد