پیش بینی قیمت طلای جهانی

پیش بینی قیمت طلای جهانی
قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی، در روز دوشنبه با افزایش روبه‌رو شد و به بیشترین مقدار خود از اکتبر 2013، مصادف با مهر ماه سال‌جاری رسید، ديروز در ساعات ابتدايي شروع به كار بازار نرخ اونس قدري پايين آمد،
قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی، در روز دوشنبه با افزایش روبه‌رو شد و به بیشترین مقدار خود از اکتبر 2013، مصادف با مهر ماه سال‌جاری رسید، ديروز در ساعات ابتدايي شروع به كار بازار نرخ اونس قدري پايين آمد، ولي در ادامه مجددا افزايش يافت و روي نرخ دوشنبه خود قرار گرفت. کارشناسان اقتصادی رشد این روزهای طلا را به‌طور عمده تحت‌تاثیر عوامل خاصی عنوان می‌کنند. آنها معتقدند که نگرانی نسبت به وضعیت اقتصادی چین و ناآرامی‌های سیاسی اوکراین بیشترین تاثیر را در رشد این روزهای قیمت طلا داشته است. به اعتقاد آنها افزایش تقاضای طلا از سوی بازارهای آسیایی و کشورهای نوظهور و در حال توسعه نیز تاثیر زیادی بر رشد قیمت این فلز زرد در روزهای آینده خواهد داشت. نگرانی نسبت به وضعیت مسکن در چین باعث افت شاخص سهام در این کشور شد و این مساله نیز واکنش مثبت فلز زرد رنگ را به دنبال داشت. علاوه‌بر این، اوضاع سیاسی اوکراین باعث شده که سرمایه‌گذاران این کشور به فلز زرد رنگ روی آورده و افزایش تقاضای آن را موجب شوند. برخی از تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که در شرایط کنونی سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت در بازار طلا منطقی‌تر است. آنها استقبال از سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت را دارای پیامدهایی نیز می‌دانند. روی آوردن فعالان اقتصادی به سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت باعث افزایش حجم مبادلات در یک بازه زمانی مشخص شده و نوسانات قیمتی را تشدید می‌کند. تشدید نوسانات قیمتی و بالا و پایین رفتن قیمت اونس در فواصل کوتاه زمانی باعث می‌شود که عده بیشتری به این نوع سرمایه‌گذاری روی آورده و این امر نیز به نوبه خود تشدید بیشتر نوسانات را موجب می‌شود. 
با این وجود برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که قیمت فلز زرد رنگ در یک جهت مشخص تغییر خواهد کرد. یکی از کارشناسان ارشد «کیتکو نیوز» اظهار کرده بود که ادامه انتشار آمارهای اقتصادی منفی از ایالات‌متحده می‌تواند قیمت اونس را به 1400 دلار نیز برساند. این در حالی است که رفتار طلا در یکی دو هفته گذشته نشان داده که حساسیت این فلز به آمارهای اقتصادی آمریکا کاهش یافته است. به‌عنوان مثال به‌رغم انتشار آمار مربوط به شاخص بهای مصرف‌کننده در آمریکا که از حد پیش‌بینی شده پایین‌تر بود و نسبت به دوره قبلی نیز کاهش یافته بود، قیمت اونس قدری پایین آمد. پیش از این نیز برخی از کارشناسان اظهار کرده بودندکه آمارهای اقتصادی ضعیف آمریکا نمی‌تواند رشد ادامه دار طلا را موجب شود و بالاخره قدرت تاثیرگذاری خود را از دست می‌دهد. به هر روی در خصوص روند آتی فلز زرد رنگ اظهار نظرهای متنوعی می‌شود و بازار طلا همچنان به تقاضای فیزیکی، وضعیت بازارهای سهام، بحران اقتصادهای نوظهور و سیاست‌های پولی اقتصادهای بزرگ دنیا نظر دارد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۷ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۷:۳۹:۱۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد