احوال اونس در نوسانات سياسي

احوال اونس در نوسانات سياسي
در هفته‌اي كه سپري شد خبرهايي همچون تنش‌هاي سياسي در اوكراين، اظهارات رئيس بانك مركزي اروپا، سخنان مقامات ارشد فدرال رزرو همراه با انتشار گزارش‌هايي از اوضاع اقتصادي آمريكا، اروپا و چين به بروز نوساناتي در نرخ ارز و قيمت طلا منجر شد.
در هفته‌اي كه سپري شد خبرهايي همچون تنش‌هاي سياسي در اوكراين، اظهارات رئيس بانك مركزي اروپا، سخنان مقامات ارشد فدرال رزرو همراه با انتشار گزارش‌هايي از اوضاع اقتصادي آمريكا، اروپا و چين به بروز نوساناتي در نرخ ارز و قيمت طلا منجر شد.
هفته گذشته ميلادي در حالي آغاز شد كه تشديد بحران سياسي در اوكراين و اعزام نيروهاي نظامي روسيه به اين كشور، ريسك‌‌گريزي فعالان بازار را در سرتاسر جهان افزايش داد؛  طوري كه سرمايه‌گذاران خريد ارزها و دارايي‌هاي مطمئن‌تر همچون دلار آمريكا، فرانك سوئيس، ين ژاپن و طلا را بر فعاليت در بازارهاي سهام و خريد يورو ترجيح دادند. در اين ميان گزارش نه چندان مطلوبي از اوضاع اقتصادي چين نيز منتشر شد كه بر اين نگراني‌ها افزود.
تصميم روسيه مبني بر عدم گسترش فعاليت نظامي در اوكراين با فروكش‌ كردن حس عدم اطمينان موجود موجب شد فعالان بازار مجددا به سرمايه‌گذاري در دارايي‌هاي پرريسك‌تر همچون سهام ترغيب شوند؛ عاملي كه در نهايت به بازارهاي روز سه‌شنبه جان تازه‌اي بخشيد و تقاضا براي طلا را كاهش داد. البته مواردي همچون بستن موقعيت‌هاي خريد و افت خريد فيزيكي طلا در آسيا هم نقش مهمي در پايين آمدن بهاي اونس 
طلا داشتند.
در اين بين با اينكه اظهارات پوتين و آمادگي روسيه و آمريكا براي انجام مذاكره با هدف كاهش اختلافات در اوكراين تا حدي آرامش را به بازارهاي روز چهارشنبه هفته گذشته بازگرداند، اما در كل ادامه خروج سرمايه‌گذاران از بازار سهام و احتياط آنها نسبت به اوضاع اوكراين روند بازارها را تحت تاثير قرار داد و به افت آنها منجر شد. در اين ميان با توجه به اينكه وضعيت ركود در منطقه پولي يورو همچنان نگران‌كننده بود، احتمال اجراي برنامه‌هاي حمايتي بيشتر و يا حتي كاهش نرخ بهره اروپا از سوي بانك مركزي اروپا وجود داشت كه اين مساله هم فشار رو به پاييني بر ارزش يورو وارد ‌ساخت. در عين حال فعالان بازار طلا در انتظار خبرهاي مربوط به بازار كار آمريكا به سر مي‌بردند كه قرار بود در روزهاي پاياني هفته منتشر شوند؛ مساله‌اي كه موجب شد شاهد نوسان خاصي در قيمت طلا در اين روز نباشيم.
انتشار گزارش‌هاي مثبتي از اوضاع اقتصادي آمريكا و اروپا همراه با اظهارات رئيس بانك مركزي نيويورك درخصوص اينكه نرخ بهره آمريكا احتمالا تا اواسط سال 2015 در سطح پايين فعلي باقي خواهد ماند بازارهاي سهام روز پنج‌شنبه را قوت بخشيد. به علاوه در شرايطي كه صندوق بين‌المللي پول از ECB انتظار داشت اقدامي در جهت بهبود وضعيت ركود و بيكاري انجام دهد، رئيس بانك مركزي اروپا اعلام كرد اين بانك تغييري در نرخ بهره نخواهد داد؛ تصميمي كه به رشد ارزش يورو و طلا انجاميد. قابل ذكر است نرخ‌هاي تورم و بيكاري در منطقه پولي يورو به ترتيب 8/0 و 12 درصد بوده و بانك مركزي اروپا انتظار دارد نرخ تورم تا سال 2016 رشد آرامي را تا 7/1 درصد تجربه كند. 
در كل جو رواني بازار روز جمعه به گونه‌اي مبهم، محتاط و نگران‌ به نظر مي‌رسيد؛ به طوري كه سرمايه‌گذاران به دليل ادامه تنش‌ها در اوكراين و نامطمئن‌ بودن جريانات سياسي در آن ترجيح دادند موقعيتي باز در پايان هفته نداشته باشند. اگرچه آمارها و ارقامي هم از اوضاع اقتصادي آمريكا و اروپا اعلام شد كه تاثيري مثبت بر ريسك‌پذيري افراد گذاشت.
در اين روز گزارش منتشر شده از وضعيت بازار كار آمريكا حاكي از رشد دور از انتظار اشتغال در بخش غيركشاورزي بود كه اين گمانه‌زني را تقويت كرد كه سرماي هوا در ارائه گزارش‌هاي ضعيف پيشين نقش عمده‌اي داشته و در نتيجه از لحاظ بنيادي مي‌توان به روند بهبود در بزرگ‌ترين اقتصاد دنيا اميدوار بود؛ حس مثبتي كه شاخص دلار را افزايش و بهاي طلا را كاهش داد. از سوي ديگر اظهارات ماريو دراگي، رئيس بانك مركزي اروپا مبني بر عدم نياز به اجراي سياست‌هاي انبساطي بيشتر در شرايط فعلي فشار رو به بالايي بر ارزش يورو وارد ساخت.
همواره در شرايط عدم اطمينان، چه از لحاظ اقتصادي و چه سياسي، تقاضا براي طلا به عنوان كالايي با حاشيه ايمني بالاتر افزايش مي‌يابد. اين روزها حساسيت فعالان بازار طلا به خبرهاي مربوط به بحران سياسي در اوكراين بسيار بالا بوده و سرمايه‌گذاران نتيجه مذاكرات و اقدامات غرب و روسيه براي حل معضل پيش آمده را به شدت پيگيري مي‌كنند. گزارش‌هاي مهمي هم قرار است در هفته جاری منتشر شوند كه قطعا با توجه به بار رواني خود بر روند قيمت طلا تاثير خواهند گذاشت.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۸:۹:۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد