طلا منتظر «مینتز»

طلا منتظر «مینتز»
فدرال رزرو در برخی از جلسات خود به بررسی مسائلی خاص می‌پردازد، نتایج این جلسات که تحت عنوان «مینتز» (Minutes) شناخته می‌شود، سه هفته بعد از برگزاری جلسه منتشر می‌شوند. چهارشنبه این جلسه خاص برگزار خواهد شد. «مینتز» در زبان انگلیسی هم به معنای دقیقه‌ها و هم به معنای صورت‌جلسه است و از این جهت ایهامی خاص را با خود به همراه دارد.
فدرال رزرو در برخی از جلسات خود به بررسی مسائلی خاص می‌پردازد، نتایج این جلسات که تحت عنوان «مینتز» (Minutes) شناخته می‌شود، سه هفته بعد از برگزاری جلسه منتشر می‌شوند. چهارشنبه این جلسه خاص برگزار خواهد شد.  «مینتز» در زبان انگلیسی هم به معنای دقیقه‌ها و هم به معنای صورت‌جلسه است و از این جهت ایهامی خاص را با خود به همراه دارد.
این جلسه برای تجار آمریکایی اهمیت زیادی دارد. این امر از آن جهت است که تجار آمریکایی با توجه به دورنمای افزایش نرخ بهره در ایالات‌متحده به گسترش روابط با این نهاد نظر دارند، اما آیا بازار طلا همیشه در انتظار هیجان نشسته است؟ به اعتقاد کارشناسان «کیتکو» تقویت دیروز طلا تحت‌تاثیر جلسه‌ای که با نامی هیجان‌انگیز قرار است روز چهارشنبه برگزار شود، رخ داده بود. این تقویت طلا جدی است؟ احتمالا خیر! دیدگاه‌ها نسبت به طلا مانند گذشته نیست. این فلز در 
یکسال و نیم اخیر چند بار طرفداران خود را ناامید کرده است. هیجان معمولا برای طلا خوشایند است و افزایش قیمت آن را موجب می‌شود، اما احتمالا افزایش قیمت طلا چندان ادامه‌دار نخواهد بود. 
تقویت دیروز طلا گذشته از هیجان وارد شده، تحت‌تاثیر جلسه روز چهارشنبه فدرال رزرو، به واسطه تضعیف دلار در بازارهای جهانی نیز رخ داده بود. دلار آمریکا دیروز در مقابل یورو و پوند تضعیف شده بود.
 تضعیف دلار نیز با تقویت طلا بی‌ارتباط نبود. عمده شاخص‌های سهام در آمریکا دیروز افت کردند. در اروپا وضعیت قدری فرق داشت. برخی از شاخص‌های سهام تقویت شده و برخی افت کردند. آیا پشت این قضایا ارتباطاتی وجود دارد؟ احتمال این قضیه وجود دارد. شاید آمریکایی‌ها با کارشناس روزنامه در این خصوص موافق بودند که بازارهای جهانی نیاز به هیجان دارند؛ اما این امر از چه جهت است؟ چشم خبرنگاران تا به حال در سایت «کیتکو» به نام جلسه «مینتز» نخورده بود. این خبرگزاری‌ها معمولا تمام اخبار خود را در اختیار همه قرار نمی‌دهند و بخشی از اخبار صرفا در اختیار کسانی قرار می‌گیرد که نرم‌افزار خاصی را تهیه کرده باشند. دیروز «کیتکو» در واکنش به افزایش قیمت طلا به صورتی نسبتا قاطع این امر را تحت‌تاثیر جلسه روز چهارشنبه عنوان کرد. این مسائل را برای کارشناسان زیادی به وجود آورده‌اند که یافتن پاسخ آنها مستلزم صبر است. اما موضع بانک مرکزی ایران چیست؟ دیروز، بانک مرکزی قیمت رسمی دلار را تنها یک ریال کاهش داد. این در حالی است که از ابتدای سال جدید قیمت رسمی دلار هرگز پایین نیامده بود. 
در مقابل این اتفاق قیمت رسمی دو ارز اروپایی به مقدار نسبتا زیادی بالا رفت. شاید بانک مرکزی ملاحظات فنی را در نظر گرفته و با نرخ‌های برابری جهانی همراهی کرده است، ولی توقف صعود قیمت رسمی دلار و کاهش تنها یک ریالی آن به نشانه دیگری نیز تعبیر شد. بانک مرکزی در حال ارزیابی واکنش‌ها است و این حرکت از سوی کارشناس دیروز مثبت و نشانه‌ای از عقلانیت ارزیابی شد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۶:۵۶:۱۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد