گذری بر بازار طلا، سکه و ارز - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳

گذری بر بازار طلا، سکه و ارز - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
قیمت دلار آمریکا در بازار با متحمل شدن افت 16 تومانی نسبت به نرخ قبلی که روزنامه اعلام کرد روی 3080 تومان ایستاد. قیمت یورو 10 تومان در بازار تهران کاهش یافت و روی رقم 4260 تومان تثبیت شد.
قیمت دلار آمریکا در بازار با متحمل شدن افت 16 تومانی نسبت به نرخ قبلی که روزنامه اعلام کرد روی 3080 تومان ایستاد. قیمت یورو 10 تومان در بازار تهران کاهش یافت و روی رقم 4260 تومان تثبیت شد.
پوند انگلیس بدون تغییر قیمت نسبت به نرخ روز چهارشنبه بازار روی رقم 5170 تومان قرار گرفت و قیمت بازار آزاد عمده ارزها تغییری ثبت نکردند. تغییرات اتفاق افتاده منجر به آن شد که نسبت نرخ بازاری یورو و پوند انگلیس به دلار به هماهنگی با برابری‌های جهانی برسند و قیمت‌هایی رند و حساب‌شده روی تابلو صرافی‌ها مشاهده شود. از یازده ارز مورد بررسی بازار آزاد تهران قیمت هشت ارز تغییر نکرد و تغییر قیمت ارزهای عمده در جهت انطباق با برابری‌های جهانی بود.
بازار طلا
همراه با این تغییرات، قیمت هر اونس طلای جهانی با متحمل شدن رشد 16دلاری نسبت به نرخ قبلی اعلام شده روزنامه، صبح دیروز، برای ساعاتی روی رقم دقیق 1320 دلاری ثابت شد.
 این تغییرات صبح دیروز، جمعه، اتفاق افتادند. یورو نیز تقویت شد. البته روز پنج‌شنبه نیز افزایش ارزش یورو و طلا در بازارهای جهانی رخ داد. این تغییرات با تقویت سکه در بازار داخل همراه بود و آخرین قیمت دیده شده از سکه‌ها نیز نسبتا رند بودند.
تغییر نرخ‌های رسمی
اما نرخ‌های رسمی چگونه تغییر کردند؟ وون کره‌جنوبی در فهرست ارزهای بانک مرکزی با ضریب هزار همراه است. تغییرات نرخ رسمی این ارز در مقیاسی متفاوت با ارزهایی که ضریب ندارند یا ضریب متفاوتی دارند، صورت می‌گیرد. با کنار گذاشته شدن این ارز از بررسی، نتیجه گرفته می‌شود که یورو با تجربه کردن تقویت 149 ریالی بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرد. قیمت دلار آمریکا پنج ریال دیگر در فهرست بانک مرکزی افت کرد. این تغییرات منجر به آن شد که نسبت نرخ رسمی یورو به دلار به 1.390 و نسبت نرخ رسمی پوند به دلار به 1.675 برسد. 
بانک مرکزی در نتیجه تغییراتی که اعمال کرد، به انطباق خوبی با برابری‌های جهانی رسید. اختلاف نسبت نرخ رسمی یورو و پوند به دلار با برابری جهانی این ارزها حالتی ضرب‌دری و متعادل داشت. نسبت نرخ رسمی یورو به دلار از برابری جهانی این ارزها کمتر و نسبت نرخ رسمی پوند به دلار از برابری جهانی این ارزها بیشتر بود. «بالانس شیت» فدرال رزرو در ساعت 4:30 دقیقه روز پنج‌شنبه به وقت ایالات‌متحده که با ساعت 17 در ایران مصادف بود، منتشر شد. 
«بالانس» در زبان انگلیسی به معنای تعادل و «شیت» به معنای صفحه یا برگه است. عدد مربوط به این گزارش نسبت به دوره قبل رشد کرد. رشد این آمار از دوره قبلی کمتر بود؛ یعنی سرعت رشد این شاخص کاهش یافته بود؛ ولی رشد ادامه داشت.
 قیمت طلا قدری رشد کرده بود، اما در ادامه صبح دیروز از رقم رند 1320 دلار پایین آمد و روی 1316 و دو دهم دلار قرار گرفت. در این میان سایت طلا به نقل از «رویترز» خبر داد که قیمت طلا به بالاترین حد خود در دو هفته اخیر رسید و علت آن را افزایش تنش‌های سیاسی در اوکراین و رشد تقاضا در بازار چین اعلام کرد.
 سایت طلا به نقل از رویترز گزارش داد که قیمت طلا چهارشنبه به بیشترین حد خود در دو هفته اخیر رسید. 
علاوه‌بر این «رویترز»، انتشار متن مذاکرات 18 و 19 مارس فدرال رزرو را گواهی بر این مدعا آورد که مقام‌های بانکی آمریکا تمایل به افزایش نرخ بهره ندارند و سایت طلا نیز این ادعا را تکرار کرد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۳ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۶:۲۴:۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد