پایان هفته تنش؛ آغاز هفته ثبات؟

پایان هفته تنش؛ آغاز هفته ثبات؟
طلا هفته پر افت‌وخیزی را از سر گذراند. هفته کاری منتهی به 18 آوریل هفته‌ای بود که فلز زرد در آن هم بالاترین و هم پایین‌ترین قیمت در سه هفته گذشته را تجربه کرد. نوسانات طلا در هفته گذشته بین 1333 و 1284 دلار برای هر اونس طلا بالا و پایین رفت گرچه قیمت‌های بسته شدن بازار در بازه کمتری نوسان داشت. شگفتی اول روز دوشنبه رقم خورد.
طلا هفته پر افت‌وخیزی را از سر گذراند. هفته کاری منتهی به 18 آوریل هفته‌ای بود که فلز زرد در آن هم بالاترین و هم پایین‌ترین قیمت در سه هفته گذشته را تجربه کرد. نوسانات طلا در هفته گذشته بین 1333 و 1284 دلار برای هر اونس طلا بالا و پایین رفت گرچه قیمت‌های بسته شدن بازار در بازه کمتری نوسان داشت. شگفتی اول روز دوشنبه رقم خورد.
 اوکراین یکی از بازیگران مهم هفته در بازارهای مالی بود، گرچه در طول هفته بخشی از اهمیتش را به دلیل انتشار آمار مختلف اقتصادی از دست داد. دوشنبه گذشته در نخستین روز کاری بازارهای مالی جهان در هفته میلادی، سرمایه‌گذاران بازار سهام نگران از تشدید بحران اوکراین که روسیه و غرب را به‌گونه کم‌سابقه‌ای رو در روی هم قرار داده است، بخشی از سرمایه‌شان را به بازار طلا آورند تا طلا با افزایش قیمت روبه‌رو شود. وقتی رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد که برای مقابله با فعالیت‌های هواداران روسیه در شرق کشور از نیروهای ارتش استفاده خواهد کرد، نگرانی‌ها حتی بیشتر شد و قیمت طلا باز هم بیشتر بالا رفت و به 1333 دلار هم رسید و در پایان روز این وضعیت باعث شد که برخی از تحلیلگران ارشد هفته‌ای قوی را برای طلا پیش‌بینی کنند. بیشتر تحلیلگران از جدی بودن احتمال جنگ داخلی در اوکراین می‌گفتند و اینکه قیمت اونس طلا باز هم بیشتر بالا خواهد رفت. تحلیلگران بازار در بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری، دید میان‌مدت خود را از بهای طلا تغییر دادند.
سه‌شنبه اما همه چیز معکوس شد. آمار خوب اقتصادی آمریکا کار خودش را کرد و روند طلا واژگون شد. پیش‌بینی کارشناسان غلط از آب درآمد و طلا بیش از 20 دلار سقوط کرد. آمار خرده‌فروشی ایالات‌متحده که روز دوشنبه منتشر شده بود نتوانست در بازارهای سهام تغییر بزرگی ایجاد کند؛ اما باعث افت شدید طلا شد. خوش‌بینی به احیای اقتصاد آمریکا باعث شد که سرمایه‌هایی از بازار طلا خارج شده و روز سخت طلا در هفته گذشته رقم بخورد. رسیدن طلا به مرز حدود 1280 دلار را کمتر کسی پیش‌بینی کرده بود. اقتصاد آمریکا بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا محسوب می‌شود و افزایش خرده‌فروشی در آن نمادی از احیای اقتصاد آمریکا و کمک به اقتصاد جهان است. آمار خرده‌فروشی ماه مارس ایالات‌متحده در واقع از پیش‌بینی‌های قبلی هم بهتر بود و بهترین رقم را در یک و نیم سال پیش از آن ثبت کرد. البته، یکی دیگر از دلایل کاهش بهای طلا در هفته گذشته کاهش تقاضای چین بود که حدود یک ماه است پایین مانده و قیمت طلا را هم پایین نگه داشته است. از اینجا بود که طلا تقریبا به ثبات پیرامون 1300 دلار رسید. چهارشنبه آمار اقتصادی و بحران‌های سیاسی بین‌المللی به نوعی با هم به تعادل رسیدند تا نوسان این فلز گرانبها زیاد نباشد. به این ترتیب سقوط سه‌شنبه جای خود را به ثبات داد. دلیل دیگر آرامش بازار طلا هم تغییرات کم بازارهای سهام بود. روز سه‌شنبه بازارهای آسیایی به دلیل ترس از کاهش رشد اقتصادی چین افت داشتند؛ اما رشد اعلام شده بهتر از پیش‌بینی‌ها بود تا چهارشنبه شاخص‌ها تکان عمده‌ای نخورند، ولی ادامه کاهش رشد چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان، بازار طلا را هم مانند دیگر بازارها نگران کرده است. به این ترتیب، چشم همه به آغاز هفته کاری جدید است، هفته‌ای که انتظار می‌رود آمار اقتصادی تاثیر بیشتری از بحران‌های ژئوپلیتیک بر قیمت فلز زرد داشته باشند. پنج‌شنبه بازار طلا از داده‌های اقتصادی آمریکا شامل گزارش نرخ بیکاری هفتگی و گزارش بانک مرکزی فیلادلفیا تاثیر بزرگی نپذیرفت و طلا چند دلار از قیمت چهارشنبه پایین آمد تا روز جمعه هم با ادامه خوش بینی‌ها به آمار اقتصادی طلا تغییر عمده‌ای را تجربه نکند و در بازارهایی که باز بودند حول‌وحوش 1292 دلار بماند. توافق انجام شده بین روسیه و آمریکا بر سر اوکراین می‌توانست باعث آرامش بیشتر بازار شود؛ اما باید دید آیا این توافقات در هفته تازه عملی خواهند شد یا خیر. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلای جهانی به صفحه    نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.  
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۷:۱۰:۳۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد