اصول مؤثر مدیریت وب ‌سایت ‌ها

اصول مؤثر مدیریت وب ‌سایت ‌ها
باید وب سایت را به صورت روزانه مدیریت کرد. کاری که در این زمینه‌ باید انجام شود، به حجم وب سایت و میزان اطلاعات جدیدی که منتشر می‌ کند، بستگی دارد.

باید وب سایت را به صورت روزانه مدیریت کرد.کاری که در اینزمینه‌ باید انجام شود، به حجم وب سایت و میزان اطلاعات جدیدی که منتشر می‌ کند،بستگی دارد. البته، حتی وب سایت‌ های کوچک را نیز باید هر روزبررسی‌کرد تا تضمین شود که همه چیز سر جای خودش قرار دارد.این نکات را در ذهنداشته باشید :

وب‌سایت‌ ها ابزاری برای ارتباط هستند وباید توسط کسانی اداره شوند که محتوای آنها را به خوبی درک ‌می‌کنند‌؛

امنیت، یک نگرانی فزاینده در اینترنت است؛هر سایتی باید دارای یک سیاست امنیتی جامع باشد؛

تأمین منابع مالی از بیرون می‌ تواند کارآییخوبی‌برای وب سایت ‌ها داشته باشد، اما باید با احتیاط به سراغ آن رفت؛

عکس ‌العمل بازدیدکنندگان باید همیشه بررسیشود، زیرا این توجه به رفع نیازهای آنان کمک می‌ کند .

پرسش‌ های تحقیق

1)چرا وب سایت باید یک سردبیرداشته باشد؟

سردبیران درک خوبی از محتوا و اطلاعات دارند و اطلاعات همه چیز وب سایتاست. موفقیت وب سایتربطی به مسائل فنی ندارد، هر چند که آنها هم مهم هستند. توانایی یافتن سریع اطلاعاتخوب، وب سایت را برای بازدیدکنندگان جذاب می‌کند. به همین دلیل، فردی مورد نیاز است که سازمان ‌را کاملاً بشناسد وبتواند اطلاعاتخوبی را پیرامون فعالیت ‌های آن منتشر کند .

2)آیا وب سایت ‌ها، خطرات امنیتی دارند؟

بله. وب‌سایت ‌ها می‌ توانند دری را به روی شبکه‌ رایانه‌ای شماباز کنند . درنتیجهنیازمند اقدامات امنیتی هستند. هکرها تهدیدی مهم علیه اینترنت هستند ،پس اگر وب سایت شما از امنیت کامل برخوردار نباشد، عواقب آن می ‌تواندبه شدت برایشما خطرناک باشد .

(3چراتوجه به عکس ‌العمل بازدیدکنندگان در مدیریت وب سایت مهم است؟

وب سایت ‌ها به نوعی نمایانگر رفتار بازدیدکنندگان خود هستند وبه همین دلیل عکس ‌‌العملآنها مهم است. بدین ترتیب، شما می ‌توانید بفهمید که آنها در چه حوزه‌ هایی مشکل دارند و یا دوست دارند شاهد چه پیشرفت ‌هاییباشند. وب سایت بایدهمیشه در حال تکامل باشد، پس سعی کنید عمل ‌شما طوری باشد که صمیمیت بیشتری را برای مشتریان ایجاد نماید .

آیا تأمین نیازها‌ از بیرون خطرناک نیست؟

میزبانی وب سایت کاری مهم با ماهیت کسب و کار است . هرچند امروزهتعداد خدمات دهندگان وبسایت افزایش چشم ‌گیری داشته است اما باید در زمینه‌ تأمین نیازها از وب سایت ‌ها و اینترنت، مراقبت بیشتری به خرج داد .باید مطمئن شوید که بایک منبع یا فروشنده‌ معتبر کار می‌کنید و آنها همیشه خدمات کیفی مناسبی را به شما ارایه می ‌دهند .

ساخت یک وب ‌سایت

(1میزبانی وب سایت

میزبانی وب سایت یعنی اینکه خودتان را از طریق اینترنت معرفی کنید تادیگران بتوانندباشما آشنا شوند. برای این کار دو روش اصلی وجود دارد: میزبانی درونی و میزبانیبیرونی. میربانی درونی اغلب دربرگیرنده‌ شبکه‌ های درون سازمانی یا اینترانت است، زیرا بخش اعظم دستیابی به اینترانتبه افراد داخل سازمانمربوط است . البته باید امکانات کافی رافراهم کنید، تا کارکنان از خانه و حتی از داخل اطاق هتل، به راحتی و به سرعت،مطالب مورد نیاز خود رامنتقل کنند .

برای معروف ‌ترین وب سایت ‌ها، این کار را یک شرکت ثالث بهنام" شرکت میزبان" انجام می ‌دهد. چنین شرکت ‌هایی از عهده‌ حل پیچیدگی‌های موجود در وب سایتی که میزبانی آن را بر عهده دارند برمی ‌آیند و خدماتی عالی و ارزشمند را ارایه می ‌کنند. وقتیشرکت میزبان را انتخابمی ‌کنید، موارد زیر را در نظر بگیرید:

آیا به یک نام اصلی نیازمند هستم؟

هر ماه، انتظار چه تعداد بازدیدکننده رادارم؟

به چه اندازه سرعت و فضا نیاز دارم؟

آیا به امکانات تجارت الکترونیکی نیاز دارم؟

آیا نیازمند خدمات ویژه‌ برنامه ‌ریزی مانند CGI هستم؟

چگونه می ‌خواهم با پست الکترونیک خود کارکنم؟

چه نوع خدمات پشتیبانی را نیاز دارم؟

تعیین قیمت ‌ها و شیوه‌ پرداخت ‌ها به چهصورتی است؟

تأمین نیاز فعالیت ‌های وب سایت از بیرون

میزبانی بیرونی نخستین گام در تأمین نیاز‌های وب سایت از خارج است .اداره‌ یک وب سایتِ بزرگ،یک کار فنیِ پیچیده است. مزیت تأمین منابع از بیرون آن است که به شما اجازه می ‌دهدبر کسب و کار محوری خود تمرکز کنید . در عین حال به دلیل انعطاف‌ پذیری بالایی که دارد، نیاز شما به استخدامافراد فنی را مرتفع می ‌سازد.موضوعات زیر را به خاطر داشته باشید:

تأمین نیازهای وب سایت ‌ها از بیرون هنوز صنعتی جدید است‌ و احتمالشکست در آن بالا است.شرکتی معتبر و قوی از نظر مالی را برای این منظور انتخاب کنید .

تدوین استراتژی مناسب برای تأمین نیازها ازبیرون، مهم است .توجهداشتهباشید که این کار، فعالیتی جدی است که اگر غلط انجام شود، نتایجی جدی به دنبال خواهدداشت .

انتخاب یک فروشنده‌ معتبر زمان ‌بر است .

باید قراردادی جامع تنظیم شود. مطمئن باشیدکسی که قرارداد نمی ‌بندد، نمی ‌تواند کارش را درست انجام دهد .

برای مدیریت روزانه‌ تأمین منابع از بیرون،باید شاخص ‌ها و طرح‌ های مناسبی را تعیین کرد .

تأمین‌ کننده‌ منابع شما بایدقوی ترین شیوه ‌هایامنیتی را به کار بگیرد.

تأمین ‌کننده‌ منابع شما باید در زمینه‌ارایه‌ خدمات کیفی، سابقه‌ خوبی داشته باشد .

تأمین نیازها از بیرون، یک استراتژی بلندمدتٍ استفاده از فن ‌آوری نیست.بنابراینهمچنان به کارکنان فنی و باتجربه محتاج هستید ، تا سیاستی قوی ‌را برای استفاده ازفن ‌آوری‌ های مورد نیاز در آینده تدوین کنید .

مدیریت روزانه‌ وب سایت

وب سایت ‌ها مرتباً در حال تکامل هستند، و نیازمند نگهداریدایمی. سطح نگهداری بهحجم وب سایت و فعالیت ‌های آن بستگی دارد. برای نگهداری حرفه ‌ای یک وب سایت:

1)بایدعملکرد وب ‌سایت مرتباً تحت نظارت قرار بگیرد. صفحه‌ اصلی و دیگر صفحات مهم باید هرروز بررسی شوند،تا هر گونه مشکل فنی بهسرعت مشخص و حل شود .

2)محتوا و اطلاعات جدید باید بهطورمنظم منتشر شوند . اطلاعات قدیمی هم باید حذف شوند . اطلاعات منسوخ و قدیمی تأثیر بسیاربدی بر مخاطب دارند .

3)همه‌ ارتباط ‌ها، فرم ‌ها و عناصر برنامه ‌ریزی باید به طور منظم بررسی شوند .

4)استانداردهای تدوین شده در طراحی وب سایت، باید تحت نظارت قرار بگیرند .

 (5باید شرایطلازم برای دریافت نظرات بازدیدکنندگان فراهم شود. این قسمت هم باید به طور منظمبررسی شود .

 (6بایدبرقابلیت دسترسی آسان به وب سایت نظارت شود .

(7امنیت وب سایت باید تحت نظارت و مراقبت باشد .

مدیریت امنیت اینترنتی

اینترنت یک شبکه است و شبکه‌ها طبق تعریفشان، فضایی باز و آزاد هستند.وقتی به موضوع امنیتاینترنت ‌می‌ پردازید، توجه داشته باشید که: اگر یک سیاست مدون امنیت اینترنتی نداشته باشید، به هیچ وجه نمی ‌توانیدامنیت وب سایتخودرا تضمین کنید. شما باید:

1)همیشه هوشیار باشید. هیچ‌یک ازسیستمهای امنیتی، کامل نیست. تهدیدهای امنیتی مرتباً تغییر می ‌کنند، لذا باید بر وضعیت موجودنظارت داشته باشید .

2)توانمندی‌ های نرم‌افزاریو تخصص انسانی را با هم تلفیق کنید. بهترین نرم ‌افزار امنیتی در جهان هم نیازمندتجربه و مهارت انسانی است. این مسئله در مورد سیستم ‌های بزرگ‌ تر اهمیت بیشتری پیدا می‌ کند .

3)امنیت باید هم داخلی باشد و هم خارجی. بسیاری از تهدیدهای سازمانی ریشه در داخلسازمان دارد .

4)وب سایتی ساده داشته باشید. نرم‌ افزارهای کمتر و گزینه ‌های محدودتر به معنای فرصت کمتربرای ورود هکرها و یافتن ضعف ‌های وب سایت شما است .

به شکلی مؤثر با ویروس ‌های رایانه ‌ایمقابله کنید .

ویروس‌ های رایانه ‌ای، تهدیدی دایمی و فزاینده در اینترنت هستند وهر ساله میلیاردهادلار به سازمان ‌ها ضرر می‌ زنند. آنها هر روز پیچیده ‌تر می ‌شوند و به سرعت نیز با ویروس‌ های جدید جایگزین می ‌شوند.بهترین رویکردبرایمقابله با ویروس ‌های رایانه‌ ای، پیشگیری است. برای مبارزه با ویروس‌ های رایانه ‌ای :

1)آخرین نسخه‌ نرم ‌افزارهای ضد ویروس را نصب کنید و آنها رابه روز نگاه دارید .

2)به کمک نرم ‌افزارهای ضد ویروس خود، مرتباً بر سیستم رایانه‌ خود نظارت کنید .

3)آخرین نسخه ‌های نرم ‌‌افزاری را برای رایانه‌ خود پیدا کنید. اگر آنها را نیابید، احتمالاًنرم‌افزار ضد ویروس شما نخواهد توانست از سیستم شما مراقبت نماید.

4)با یک خبرنامه‌ الکترونیکی، که از طریق پست الکترونیکی برای شما ارسال می‌ شود، مشترک‌شوید؛ تا از آخریناخبار مربوط به نرم ‌افزارهایضد ویروس آگاه شوید .

(5ایمیل‌ های مشکوک را سریعاً حذف کنید .

6)هر چیزی را از اینترنت به سیستم خود منتقل نکنید، مگر اینکه از یک وب سایت بسیارمعتبر باشد .

7)بهطور منظم داده ‌های خودرا پشتیبانی کنید .

8)همیشه هوشیار باشید .

9)مدیریت پیام ‌های الکترونیکی

جدی نگرفتن ایمیل ‌ها دو نتیجه‌ مهم به دنبال دارد. نخست، بسیاریاز این پیام‌ ها که ارزشبالای‌یک ابزار اثربخش ارتباطی را دارند، ارزش خود را از دست می ‌دهند. دوم، بسیاری از سازمان ها در پاسخ‌ دادن به درخواست‌های الکترونیکیاز طریق ایمیل ضعیف عمل می‌ کنند. پاسخ ‌نگفتن سریع به یک ایمیل مانند آن است که به تلفن پاسخ داده نشود. باید برایپاسخ دادن به ایمیل‌ ها،سیاستی مناسب همراه با آموزش‌ های لازم در نظر گرفته شود .

اشتباهات رایج

محتوا و اطلاعات منسوخ

وب سایتی که با اطلاعات تازه روزآمد نشود ،یا حاوی اطلاعاتی‌نا متناسب باشد، چهره‌ سازمان را غیرحرفه ‌ای می کند .

ارتباطات منقطع و دیگر مشکلات مشابه

در بسیاری از وب‌ سایت ‌ها، قابلیت دسترسی به همه‌ بخش ‌ها بررسینمی ‌شود. البته اینگونه ارتباطات منقطع، به امری رایج در وب‌ سایت ‌ها تبدیل شده ‌است .

رویکردهای امنیتی ضعیف

بسیاری از سازمان ‌ها نمی ‌دانند که وب سایتآنها با چه تهدیدهای امنیتی شدیدی مواجه است. به طور کلی، امنیت در اینترنت ضعیف است و نتیجه‌ آن هم سرعت بسیاربالای انتشار ویروس ‌هادر سیستم‌ های رایانه ‌ای و توالی قطع یا کندی شبکه است .

بی جواب گذاشتن پیام‌ های الکترونیکی

تحقیقات حکایت از آن دارند که سازمان ‌ها در پاسخ دادن به افرادی کهاز طریق وب سایت باآنها تماس گرفته ‌اند، ضعیف عمل می ‌کنند. این امر تأثیر بدی بر مشتریان بالقوه دارد .

برای‌کسب اطلاعات بیشترمنابع زیر مفید هستند

منبع خبر: سایت جامع خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی
  ۱۰ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۴۲:۱۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد