بازگشت طلا به مرز 1300 دلار

بازگشت طلا به مرز 1300 دلار
طلا هفته گذشته میلادی را روز دوشنبه با تعطیلات عید پاک مسیحیان آغاز کرد و با بازگشت به بالای مرز 1300 دلار به پایان برد.
طلا هفته گذشته میلادی را روز دوشنبه با تعطیلات عید پاک مسیحیان آغاز کرد و با بازگشت به بالای مرز 1300 دلار به پایان برد.
دوشنبه و در اولین روز کاری هفته گذشته، بیشتر بازارهای مالی عمده جهان در روز تعطیلات عید پاک تعطیل بودند، اما در بازارهای فعال، فلز زرد با افزایش نسبی (نسبت به قیمت بسته شدن بازارها در هفته پیش از آن) شروع کرد؛ اما در این روز، نوسان‌ها خیلی پردامنه نبودند تا طلا حول‌وحوش مرز 1285 دلار بماند. به این ترتیب این هفته به گونه‌ای آغاز شد که مانند هفته پیش از آن، صحبت از تعادل در اثرگذاری‌های متفاوت آمار مثبت اقتصادی و پیامدهای نامطلوب بحران اوکراین شود، البته تمامی کارشناسان بر این باور بودند که در صورت رخداد اتفاقی مهم پیرامون مساله اوکراین، اثر آمار خوب یا بد اقتصادی زیر سایه خواهد رفت و تنش‌های ژئوپلیتیک در شرق اروپا بیشتر از اینها اثرگذار خواهند بود. اتفاقی که در پایان هفته افتاد.
اما سه‌شنبه بازار روند دیگری داشت. بازارها در این روز پایین‌ترین قیمت فلز گرانبهای طلا را در 9 هفته ثبت کردند. طلا بدون توجه به اوکراین و با نگاه به خوش‌بینی فعالان بازارهای سهام به قیمت حدود 1278 دلار رسید. سه‌شنبه روزی بود که حتی با وجود پایین آمدن قیمت طلا، خریدار کمی برای اونس و شمش طلا وجود داشت تا سردرگمی تحلیلگران ادامه یابد، اما طلا در سه‌شنبه شب بخشی از ارزشش را پس گرفت. چهارشنبه هم همین داستان ادامه پیدا کرد. بازار با ثبات شروع کرد، اما در ادامه افتی را تجربه کرد و بعد حول و حوش قیمت بسته شدن بازار در سه‌شنبه نوسان داشت. چهارشنبه طلا تا 1288 دلار برای هر اونس هم رسید، اما بازار را با قیمت حدود 1286 به تعطیلی برد. ثبات نسبی سه‌شنبه و چهارشنبه و عدم‌‌افزایش شدید قیمت با وجود پایین آمدن قیمت‌ها باعث شد که عده‌ای از «واقعی» شدن قیمت فلز زرد سخن بگویند. طلا ولی قیمت واقعی‌اش را فعلا در محدوده همان مرز روانی تعریف می‌کند. چرا؟ رویدادهای آخر هفته را باید مرور کرد.
چهارشنبه شب آغاز تشدید تنش‌ها در مرزهای شرقی اوکراین بود تا طلا دوباره به‌عنوان سرمایه‌ای امن دیده شود. کشته شدن چند نفر از گروه‌های جدایی‌طلب هوادار روسیه، در شهرهای شرقی این کشور بحران زده و بعد دستور دولت موقت اوکراین برای برخورد شدیدتر با جدایی طلبان و بعد هم استقرار شمار بیشتری از نیروهای ارتش روسیه در نزدیکی مرز اوکراین باعث شد تا طلا دوباره خیز بگیرد. پنج‌شنبه طلا از قیمت حدود 1270 دلار به نزدیکی‌های 1300 دلار رسید، همان مرز روانی که کارشناسان اوايل هفته تعریف کرده بودند. با تشدید تنش‌ها در اوکراین و عزم غرب برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه مسکو بازارهای سهام هم پایدار نبودند تا به تعداد خریداران طلا افزوده شود. به این ترتیب روز جمعه هم طلا به 1304 دلار برای هر اونس رسید. به این ترتیب بازارهای این هفته بسیار کمتر از حد تصور به آمارهای اقتصادی متعددی که منتشر شد، بها دادند. همان‌طور که پیش‌بینی شده بود تشدید بحران اوکراین بر همه چیز سایه انداخت تا وضعیت هفته پیش رو
 هم همین گونه باشد. یعنی در این هفته نیز چندین رخداد اقتصادی پیش‌رو هستند، اما در صورت وخیم‌تر شدن اوضاع ژئوپلیتیک میان روسیه و غرب، باید انتظار افزایشی ماندن روند طلا را فارغ از روند آمارها و تحولات اقتصادی داشت. طلا این هفته در بازارهای مختلف چیزی حدود 15 دلار افزایش داشته تا رشدی حدودا 4/1 درصدی را ثبت کند. اینکه در این هفته چه روندی ثبت خواهد شد، بستگی به تحولات اوکراین خواهد داشت.
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلای جهانی به صفحه    نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.  
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۶:۵۲:۲۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد