پیش‌بینی سالانه ارزش فلز گرانبها اصلاح شد

پیش‌بینی سالانه ارزش فلز گرانبها اصلاح شد
طلا دو روز نخست هفته کاری جدید را با ثبات نسبی حول و حوش مرز 1290 دلار برای هر اونس آغاز کرد.
طلا دو روز نخست هفته کاری جدید را با ثبات نسبی حول و حوش مرز 1290 دلار برای هر اونس آغاز کرد.
مهم‌ترین پیش‌بینی کارشناسان بازار طلا در روزهای گذشته این بود که با توجه به عوامل بنیادین اقتصادی، طلا باید کاهش اندکی را تجربه کند، مگر آنکه بحران اوکراین پس از چند روز آرامش دوباره اخبار تازه‌ای برای رسانه‌ها داشته باشد. این اتفاق با برگزاری همه‌پرسی در 2 شهر از شهرهای جدایی‌طلب شرق اوکراین افتاد، گرچه عوامل خوب اقتصادی اثر تحولات ژئوپلیتیک را متعادل کرده است. دوشنبه طلا از مرز 1290 دلار خیز گرفت و در مقطعی از روز -ساعت 8 صبح به وقت نیویورک- به 1304 دلار برای هر اونس هم رسید، اما بعد تا 1295 دلار پایین آمد. جیم استیل، تحلیلگر فلزات گرانبها در بانک «اچ اس بی سی»
 می‌گوید: «علت چنین روندی برای طلا را‌ می‌توان در 2 عامل جست‌وجو کرد. این امر ترکیبی از خطر ژئوپلیتیک اوکراین و بالا رفتن اندک ارزش یورو است. این ممکن است به رشد اندک طلا کمک کند.»
جدایی‌طلبان هوادار روسیه در شهر دونتسک اعلام استقلال کرده‌اند و اعلام کرده‌اند که درخواست پیوستن به روسیه را خواهند داد. آنها پیش‌تر ادعا کرده بودند که رای دهندگان در همه‌پرسی انجام شده تصمیم گرفته‌اند از دولت کی‌یف جدا شوند و به مسکو بپیوندند. یکشنبه رئیس‌جمهور موقت اوکراین همه‌پرسی مورد اشاره را زیر سوال برد و با اشاره به ادعای استقلال شهرهای شرقی، همه‌پرسی را «نمایشی تبلیغی» خواند و گفت که دولت به مبارزه با «تروریست‌ها» ادامه خواهد داد. اما تقریبا همزمان با این تحولات یورو هم از نرخ برابری 37510/1 دلار در روز جمعه به برابری 37574/1 رسید. هر زمان که دلار تضعیف‌ می‌شود، میزان خرید طلا در بازار افزایش پیدا‌ می‌کند و عکس این داستان هم برای تقویت دلار صحیح است. 
علاوه بر این نشانه‌هایی مبنی‌بر احتمال افزایش تقاضای فیزیکی از ناحیه آسیا هم به چشم‌ می‌خورد. یک معامله گر بازار نیویورک به کیتکو گفته با توجه به کاهش قيمت طلا در هفته گذشته و بعد بازگشت نسبی آن، همچنان‌ می‌توان گفت که عوامل فنی به نظر بسیار مهم هستند. این تاجر طلا‌ می‌گوید: «وقتی طلا به مرز 1295 دلار برای هر اونس رسید، میزان خریدها با توجه به احتمال رشد قیمت‌ها بیشتر شد؛ اما بعد قیمت‌ها با کاهش مواجه شد. من فکر‌ می‌کنم بازار در حال پیدا کردن خودش بعد از افت ماه دسامبر 2013 است. طلا در ماه مارس و اوایل آوریل 2014 بازگشت و حالا هم به نظر‌ می‌رسد در تلاش برای یافتن ثبات در بازه 1275 تا 1285 دلار برای هر اونس است.»
فلز زرد سه‌شنبه نیز تا لحظه تنظیم این خبر تغییر بزرگی را تجربه نکرد، اما نسبت به روز دوشنبه با کاهش روبه‌رو شد و در بیشتر ساعات روی مرز 1290 دلار برای هر اونس نوسان داشت؛ اما بازگشت طلا به بازه 1290 تا 1295 دلار در حالی است که بانک 
«بی ان پي پاریباس» دوشنبه پیش‌بینی خود را برای میانگین قیمت طلا در سال جاری میلادی اصلاح کرد. این بانک در گزارشی که در آن از اصطلاح «فرسایش نهایی قیمت» استفاده کرده،‌ می‌گوید طلا با توجه به حذف تدریجی سیاست‌های پولی تسهیل کمی توسط فدرال رزرو آمریکا و اصلاحات تازه توسط بانک مرکزی اروپا با کاهش مواجه خواهد شد. با این وجود قیمت طلا نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی بالاتر در نظر گرفته شده است.
در گزارش این بانک آمده که قیمت طلا برای سال 2014، معادل 1255 دلار برای هر اونس خواهد بود. این بانک پیش‌تر میانگین 1095 دلاری را برای فلز زرد پیش‌بینی کرده بود. عوامل موثر بر تحلیل فنی این گزارش شامل بحران ژئوپلیتیک اوکراین و افزایش تقاضای فیزیکی است. در هر حال «بی ان پي پاریباس» برای سه ماهه دوم 1265 دلار، برای سه ماهه سوم 1275 دلار و برای سه ماهه چهارم قیمت 1190 دلار برای این فلز گرانبها پیش‌بینی کرده است.
در این گزارش آمده است: «ما فکر‌ می‌کنیم که بازار هم‌اکنون این واقعیت را درک کرده که سومین دور تسهیل کمی فدرال رزرو که خرید دارایی‌ها است امسال به پایان خواهد رسید و به این ترتیب مساله زمان افزایش نرخ سود مطرح‌ می‌شود. ضمنا، محیط تورمی هم در جهت تقویت طلا نیست؛ چراکه تورم در ایالات‌متحده به طور مداوم زیر هدف 2 درصدی بوده است. حتی تورم سال به سال چین هم در ماه‌های گذشته در حال کاهش بوده است. در نتیجه، محتمل است که افزایش نرخ سود نهایتا به معنای بالا رفتن هزینه نگهداشت طلا باشد.»

شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلای جهانی به صفحه نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۶:۱۳:۲۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد