کاهش قیمت محاسبه ذخایر طلا در سال 2014

کاهش قیمت محاسبه ذخایر طلا در سال 2014
بهای طلا که در هفته‌های گذشته با بحران اوکراین و آمار اقتصادی گره خورده بود، چند روزی است که در کنار این دو عامل بیش از پیش تحت تاثیر اسکناس‌های سبز دلار نیز قرار گرفته تا به مرز روانی 1300 دلار برای هر اونس بازگردد.
بهای طلا که در هفته‌های گذشته با بحران اوکراین و آمار اقتصادی گره خورده بود، چند روزی است که در کنار این دو عامل بیش از پیش تحت تاثیر اسکناس‌های سبز دلار نیز قرار گرفته تا به مرز روانی 1300 دلار برای هر اونس بازگردد.
سه‌شنبه بهای طلا با وجود نوسان‌های طول روز شاهد ثباتی نسبی بود  تا روی حدود 1295 دلار برای هر اونس بماند.طلا سه‌شنبه در بازار نیویورک روی قیمت 1294 دلار برای هر اونس بسته شد.در طول روز آمار خرده‌فروشی ایالات‌متحده منتشر شد که رشد اندکی را نشان می‌داد و انتظارات بازار را برآورده نکرد. آمار خرده‌فروشی ایالات‌متحده در ماه آوریل تنها یک دهم درصد رشد داشته که از انتظار رشد 4 دهم درصدی کمتر بود. سه‌شنبه طلا ابتدا به این خبر واکنش منفی نشان داد، اما بعد به رشد اندک خرده‌فروشی رضایت داد و دچار افزایش شد. با این حال تقویت دلار در مقطعی از بازار روز سه‌شنبه دوباره افت قیمت طلا را باعث شد؛ چراکه شاخص دلار سه‌شنبه به بیشترین میزان در پنج هفته رسید.
سه‌شنبه گزارش سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی(OECD) نیز دربارخ نرخ رشد اقتصادی چین منتشر شد که نشان می‌داد رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان در ماه‌های آینده نیز کندتر خواهد شد. این گزارش می‌افزاید که رشد دیگر کشورها باثبات خواهد بود. ضمنا رشد سال به سال برون‌داد صنعتی چین در ماه آوریل هم 7/8 درصد اعلام شده که پایین‌تر از انتظارات بوده است. رشد زیاد چین در سال‌های گذشته این نگرانی را به وجود آورده که در صورت به مشکل برخوردن این اقتصاد بزرگ وضعیت اقتصاد جهان نیز دچار مخاطره خواهد شد. قوی بودن اقتصاد چین از آنجا که احتمال افزایش تقاضای فیزیکی طلا را افزایش می‌دهد برای فعالان بازار طلا مهم قلمداد می‌شود.
اما اخبار اوکراین همچنان تاثیرگذار است. موقعیت بحران بین روسیه و اوکراین هم اخیرا تغییر تازه‌ای نکرده و این در ثبات نسبی بازار موثر بوده، اما مساله دیگر این است که بحران همچنان ادامه دارد و این مساله از سقوط قیمت‌ها جلوگیری می‌کند. چهارشنبه طلا تا لحظه تنظیم این خبر با 9 دلار افزیش به 1303 دلار برای هر اونس رسید که همان مرز روانی است که از زمان تشدید بحران ژئوپلیتیک در شرق اروپا توسط تحلیلگران بازار فلزات ارزشمند تعریف شده است. تنش‌ها همچنان بالا است و از این رو معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در مورد روند آینده طلا دچار سردرگمی شده‌اند. افت‌و‌خیزهای طلا در یک ماه گذشته واقعا زیاد بوده است، اما فعلا بیشتر به‌نظر می‌رسد که تحلیلگران همچنان منتظر خبری هستند که ناگهان بازار را تکان بدهد و قیمت‌ها را بالا ببرد.
با این حال و با تمام این افت‌و‌خیزها وضعیت طلا در سال جاری میلادی از سال 2013 بهتر بوده است. یکی از کارشناسان یک گروه مشاوره فلزات می‌گوید افت طلا در سال 2013 به این معنا بود که شرکت‌های معدن باید قیمت‌های مورد استفاده در محاسبه ذخایر طلای خود را پایین می‌آوردند، اما حالا در سال 2014 و با وجود شناوری قیمت‌ها، محتمل نیست که کاهش بیشتر ذخایر رخ دهد. کارشناسان بر این باورند که با خیز طلا بین سال‌های 2002 تا 2012 تولیدکنندگان طلا قیمت محاسبه ذخایر خود را بالا بردند تا استخراج «کانه‌های» کم‌ارزش‌تر و هزینه برتر را مقرون به صرفه کنند. با این وجود، هنگام مقایسه ذخایر بعد از افت سال 2013، مشاوران به این نتیجه می‌رسند که قیمت محاسبه ذخایر هم افت محسوسی داشته است.
گزارشی از موسسه فلز و معدن «اس ان ال» می‌گوید که بررسی سابقه 9 ساله ذخایر پنج تولیدکننده عمده طلا-شرکت‌های باریک گولد، نیومونت ماینینگ، گولدکورپ، آنگلوگولد آشانتی و کینروس گولد- نشان می‌دهد که قیمت ذخایر آنها از سال 2012، معادل 14 درصد افت داشته و کل ذخایر آنها به طور میانگین 11درصد کاهش داشته است. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که ذخایر وزنی آنها با 8 درصد افزایش روبه‌رو بوده است.
طلا از پایان سال 2013 قیمت‌های شناوری داشته که بین 1385 در ماه مارس و 1200 در آغاز ژانویه نوسان داشته است. قیمت‌ها فعلا روی مرز 1300 دلاری ثابت مانده‌اند. با این حال، طلا در 30 روز گذشته با کاهش نزدیک 23 دلاری، 73/1 درصد از ارزشش را از دست داده است. هنوز دو روز کاری از این هفته کاری میلادی باقی مانده است. روند بازار در روزهای پنج‌شنبه و جمعه نشان می‌دهد که ثبات روی مرز 1300 دلاری تا چه حد قوی است. بازار همچنان به آمار اقتصادی چشم خواهد داشت، اما اوکراین بازیگر اصلی خواهد ماند. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلای جهانی به صفحه نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱:۵۴:۵۰ بعد از ظهر
نظرات (1)

محمد  ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۹:۴۱:۲۷ قبل از ظهر

سایتتون روهمیشه نگاه میکنم 5 یا 6 سال قبل هم خرید داشتم ازتون مد های خیلی جدی و بروز میذارید کیفیت کارها هم مطلوب دل ما بود امیدوارم همیشه همین طوری باشید محمد ساطانی

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد