طلا هفته را با نوسان اندک سپری کرد

طلا هفته را با نوسان اندک سپری کرد
در هفته کاری منتهی به جمعه 26 اردیبهشت، پیش‌بینی‌های کارشناسان مبنی بر نوسان جزئی قیمت طلا محقق شد.
در هفته کاری منتهی به جمعه 26 اردیبهشت، پیش‌بینی‌های کارشناسان مبنی بر نوسان جزئی قیمت طلا محقق شد.
روز دوشنبه طلا در حالی هفته را از مرز 1290 دلار برای هر اونس آغاز کرد که بحران اوکراین از همان آغازین روز هفته ابهام در بازارهای مالی را افزایش داده بود. خبر مهم اواخر هفته گذشته میلادی و اوایل هفته کاری پس از آن، برگزاری همه پرسی استقلال در دو منطقه دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین بود. این خبر بر بازار اثرگذار بود؛ اما نتوانست تکان بزرگی را متوجه بازار کند. دوشنبه طلا در مقطعی از روز خیز گرفت، از مرز 1300 دلار بالاتر رفت و به رقم 1303 دلار رسید؛ اما در نهایت با نرسیدن اخبار تازه و کمتر شدن جو هیجانی بازار در رابطه با اوکراین، روی عدد 1295 دلار برای هر اونس بسته شد.
اما طلا سه‌شنبه روی قیمت 1294 دلار برای هر اونس بسته شد. در این روز آمار خرده فروشی آمریکا منتشر شد که نشان دهنده رشدی اندک بود و از این رو انتظارات بازار را برآورده نکرد. طلا ابتدا به این خبر واکنش منفی نشان داد؛ اما بعد با عادی شدن جریان اخبار در بازار دچار افزایش شد. در مقطعی دیگر از همین روز کاری، طلا با تقویت دلار که به بیشترین میزان در پنج هفته رسیده بود، دچار افت شد؛ اما در نهایت چنان که اشاره شد در کل روز نسبت به قیمت بسته شدن بازار در روز دوشنبه ثباتی نسبی را تجربه کرد. سه‌شنبه گزارش سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (OECD) هم از نرخ رشد اقتصادی چین منتشر شد که نشان می‌داد رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان در ماه‌های آینده نیز کندتر خواهد شد. ضعیف بودن اقتصاد چین از آنجا که احتمال افزایش تقاضای فیزیکی طلا را کاهش می‌دهد مورد توجه فعالان بازار فلز زرد است؛ اما با وجود تاثیر اخبار اقتصادی و نبود تغییر بزرگ در اوضاع اوکراین، بحران ژئوپلیتیک شرق اروپا همچنان تاثیرگذار می‌ماند. در واقع تثبیت تنش محدود در اوکراین به نوسان محدود طلا منجر شده، اما ادامه تنش‌ها هم موجب ادامه نوسان‌ها بوده است. این اوضاع باعث شد که طلا در روز چهارشنبه با افزایش روبه‌رو شود. طلا چهارشنبه را با قیمت 1294 دلارآغاز کرد؛ اما در جریان ساعات کاری به 1308 دلار هم رسید تا دست آخر روی قیمت 1304 دلار بسته شود.
پنج‌شنبه اما قیمت طلا از آمار بهتر از پیش‌بینی‌های ایالات‌متحده تاثیر گرفت تا خیز فلز زرد در روز چهارشنبه به طور معکوس جبران شود. پنج‌شنبه طلا روز کاری را با قیمت 1304 دلار آغاز کرد؛ اما رسیدن آمار نرخ بیکاری آمریکا در همان ساعات اولیه آغاز به کار بازار، قیمت طلا را تا 1294 دلار پایین آورد. کمی بعد انتشار گزارش اقتصاد کلان از سوی بانک مرکزی فیلادلفیا قیمت‌ها را دوباره تا مرز 1300 دلار بالا برد؛ اما نرخ بیکاری ایالات‌متحده در هر حال باعث شد که طلا روز را با قیمت 1296 دلار به پایان ببرد. روز جمعه نیز طلا در بیشتر ساعات پیرامون قیمت بسته شدن بازار در روز پیش از آن نوسان داشت تا در نهایت با 4 دلار کاهش به قیمت 1292 دلار برای هر اونس این فلز گرانبها برسد.
به این ترتیب طلا هفته را از مرز 1290 دلار شروع کرد و با افت و خیزهای ناشی از آمار اقتصادی آمریکا و بحران سیاسی اوکراین نوسان‌هایی را تجربه کرد که بالاخره روی قیمت 1292 دلار در زمان بسته شدن بازار در روز جمعه ثابت ماند. این یعنی اینکه فلز زرد با وجود تمام عوامل تاثیرگذار بر روند طلا هفته که نسبت با ثباتی را پیش رو گذاشته است. گرچه افزایش 2 دلاری در طول هفته نشان می‌دهد که بحران اوکراین در صورت نداشتن اخبار مهم جدید دیگر توان اثرگذاری بر بازار را ندارد. در صورت حفظ وضعیت موجود در اوکراین و عدم تشدید جدال‌های لفظی میان مقامات اوکراین و روسیه یا روسیه و غرب، طلا ممکن است همچنان در مسیر کاهش جزئی بماند. سطح حمایتی طلا هم‌اکنون 1275 دلار است که در صورت حذف عامل اوکراین قابلیت کاهش بیشتر را نیز دارد. نتیجه این تحولات بر قیمت اونس جهانی در روزهای پیش رو، فردا در گزارش پیش‌بینی هفتگی «دنیای اقتصاد» بررسی می‌شود.
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلای جهانی به صفحه نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۶:۴:۴۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد