ابهام کم‌سابقه در بازار اونس طلا

ابهام کم‌سابقه در بازار اونس طلا
هفته گذشته به دلیل عدم تشدید تنش‌ها در اوکراین، هفته کاهش اثر عامل ژئوپلیتیک بر روند بهای فلز زرد بود، اما ادامه تنش‌ها در این کشور اروپای شرقی در کنار تداوم رسیدن اخبار خوب از اقتصاد آمریکا باعث شده که فضای ابهام همچنان در بازار جهانی طلا مشهود باشد.
هفته گذشته به دلیل عدم تشدید تنش‌ها در اوکراین، هفته کاهش اثر عامل ژئوپلیتیک بر روند بهای فلز زرد بود، اما ادامه تنش‌ها در این کشور اروپای شرقی در کنار تداوم رسیدن اخبار خوب از اقتصاد آمریکا باعث شده که فضای ابهام همچنان در بازار جهانی طلا مشهود باشد. این ابهام در نظرسنجی هفتگی سایت کیتکو نیز کاملا مشخص است. درباره جهت‌گیری روند طلا در هفته کاری جاری که از امروز دوشنبه آغاز شده است، یک رویکرد قطعی در برآیند نظر کارشناسان وجود ندارد؛ اما در کل باور متخصصان بر این است که طلا در بازه 1280 تا 1315 دلار برای هر اونس نوسان خواهد داشت.
در نظرسنجی این هفته کیتکو 25 معامله‌گر شمش، کارشناس سرمایه‌گذاری، معامله‌گر طلای آتی و تحلیلگر نمودارهای فنی شرکت کرده‌اند که یازده نفر از آنها گفته اند که روند قیمت‌ها در روزهای پیش رو مشخص نیست. هشت نفر کاهش قیمت‌ها و 6 نفر افزایش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. این فضای ابهام چیز عجیبی نیست. هفته گذشته برآیند پاسخ کارشناسان به سوال کیتکو نشان دهنده پیش‌بینی کاهش قیمت‌ها بود؛ اما طلا در کل هفته حدود 2 دلار رشد کرد که می‌تواند به عنوان نشانه خوبی از ثبات در نظر گرفته شود، اما همزمان، این موضوع بیانگر قابل پیش‌بینی نبودن فلز گرانبها نیز است. از اواخر ماه مارس، قیمت طلا در بازه فعلی مانده و با توجه به نبود اخبار مهم اقتصادی در روزهای پیش رو و عدم تشدید بیشتر تنش‌ها میان اوکراین و روسیه، قیمت‌ها ممکن است تکان بزرگی نخورند. برخی از کارشناسان می‌گویند که دلیلی برای خارج شدن طلا از بازه قیمتی فعلی وجود ندارد. اینکه کارشناسان بسیاری از پیش‌بینی سرباز می‌زنند، نکته مهمی در وضعیت کنونی بازار است. چارلز ندوس، استراتژیست ارشد بازار در گروه «لاساله فیوچرز» می‌گوید که بازار روی میانگین 100روزه حرکت می‌کند. او می‌افزاید: «هم اکنون معامله‌ها روند عجیبی دارد. بعضی می‌گویند روند افزایشی و بعضی می‌گویند که روند کاهشی خواهد بود. بالاخره از این وضعیت خلاص خواهیم شد، اما چگونگی آن واقعا نامشخص است. تنها چیزی که می‌توانست بهای طلا را بالا ببرد اوکراین است، اما حتی اوکراین هم نتوانسته چنین کند.» فرنک لش، دلال و تحلیلگر معاملات آتی در بازرگانی «فیوچر پث» می‌گوید: «هیچ کس نمی‌داند که چه عاملی بر طلا اثرگذار خواهد شد؛ چراکه اخبار متضاد زیادی وجود دارد که همه را گیج می‌کند. من بازه نوسان طلا را بین 1360 دلار و 1220 دلار می‌دانم، اما در کل تا زمانی که بازار تصمیم قطعی‌اش را بگیرد من نه از افزایش و نه از کاهش حمایت می‌کنم.» اما کسانی که افزایش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند می‌گویند طلا ممکن است از افت بازگشت سرمایه مثلا در اوراق قرضه ایالات‌متحده آمریکا آسیب ببیند. اوایل هفته میلادی گذشته، نرخ بازدهی اوراق بهادار 10 ساله آمریکا 5/2 درصد سقوط کرد. از سوی دیگر، کارشناسانی هم که کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند می‌گویند که عملکرد معاملات طلا ممکن است حاکی از آن باشد که قیمت فلز زرد در حال آزمایش سطوح حمایتی فعلی است. کن موریسون، دبیر خبرنامه اینترنتی «بازارهای موریسون» می‌گوید: «توالی قیمت‌های پایین در سطح بالای قیمت‌ها از میانه‌های ماه آوریل و ناتوانی طلا برای عبور از سطح مقاومتی 1310 دلار برای هر اونس پس از چندین بار زورآزمایی من را در دسته هواداران کاهش بهای طلا قرار می‌دهد. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلای جهانی به صفحه نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۶:۳۰:۱۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد