دو اتفاق متفاوت برای طلا

دو اتفاق متفاوت برای طلا
طلا ساعات اولیه نخستین روز هفته کاری جدید در بازارهای جهانی را در حالی با روند افزایشی آغاز کرد که کارشناسان برای کل هفته کاهش قیمت طلا را پیش‌بینی کرده اند. ابهام در بازار فلز زرد که از اواسط ماه مارس آغاز شده نه تنها ادامه دارد که تشدید نیز شده است.
طلا ساعات اولیه نخستین روز هفته کاری جدید در بازارهای جهانی را در حالی با روند افزایشی آغاز کرد که کارشناسان برای کل هفته کاهش قیمت طلا را پیش‌بینی کرده اند. ابهام در بازار فلز زرد که از اواسط ماه مارس آغاز شده نه تنها ادامه دارد که تشدید نیز شده است.
طلا دوشنبه با 11 دلار افزایش به قیمت 1303 دلار برای هر اونس رسید ولی تا لحظه تنظیم این خبر(ساعت8شب گذشته)به 1299دلار بازگشت تا کلافگی تحلیلگران و معامله‌گران از افت و خیز طلا ادامه داشته باشد. این فلز گرانبها در هفته‌های گذشته بارها در بازه‌ای پیرامون بهای 1300 دلار، بالا و پایین رفته و بارها پیش‌بینی استراتژیست‌ها مبنی‌بر کاهش یا افزایش قیمت‌ها را غلط جلوه داده است. جیمز ویلسون، تحلیلگر دارایی‌ها در موسسه «مورگانز»، بزرگ‌ترین شرکت دلال بورس در استرالیا می‌گوید: قیمت‌ طلا فعلا در چنین شرایطی که در آن نمی‌توان افزایش یا کاهش قیمت آن را به طور قطعی پیش‌بینی کرد خواهد ماند. او می‌افزاید: «چه در مورد کاهش قیمت و چه در مورد افزایش آن هیچ اعتقاد راسخی در بازار وجود ندارد.» ویلسون اضافه می‌کند که «سرمایه‌گذاران این هفته برای ورود به بازار تردید دارند؛ چراکه نگرانی‌های مربوط به اقتصاد چین دوباره در حال مطرح شدن هستند. نفت کاهش داشته و تکلیف طلا هم مشخص نیست. چین دیگر بار عامل عدم قطعیت شده که باعث می‌شود، سرمایه‌گذاران از بازار دوری کنند.» ویلسون همچنین می‌گوید که از تفاسیری که در ساعات آغاز کار بازار شنیده و از نشانه‌های تداوم احیای اقتصاد ایالات‌متحده می‌توان به این نتیجه رسید که اشتیاق برای خرید فلز زرد در حال افت‌کردن است. به باور این کارشناس بازار طلا، عدم قطعیت در میان معامله‌گران همچنین می‌تواند در بخش معدن مشاهده شود که به نظر می‌رسد از نبود اطمینانی مشابه وضعیت موجود در بازار طلا رنج می‌برد. او می‌گوید: «قطعا توافقی در بازار وجود دارد، اما این توافق بر سر نامشخص بودن جهت‌گیری طلا است.»تحلیلگران بانک HSBC می‌گویند با نگاه به شرایط هفته پپش رو می‌توان گفت که مثبت بودن داده‌های اقتصاد آمریکا در حمایت از کاهش قیمت‌ها عمل خواهد کرد.
بانک استرالیایی ANZ هم انتظار قیمت‌های کمتری را در آینده نزدیک دارد؛ چراکه معتقد است هیچ اعتقادی به افزایش قیمت‌ها در بازار وجود ندارد. در حالی که دوشنبه قیمت طلا با افزایش روبه‌رو شد، اما ابهام تولید شده با احیای اقتصادی آمریکا از یک سو و بحران ژئوپلیتیک اوکراین از سوی دیگر، باعث شده که کمتر کسی از افزایش قطعی قیمت‌ها خبر بدهد. تحلیلگران بانک ANZ می‌گویند که بازار طلا در آینده آسیب بیشتری هم خواهد خورد. در گزارش این بانک آمده است: «در شرایط کنونی، بالا ماندن قیمت طلا دشوار است و تصور ما این است که تغییر نهایی قیمت‌ها به سوی افت خواهد بود.»افت طلا در میان مدت با توجه به انتشار آمار خوب از اقتصاد آمریکا دور از ذهن نیست؛ اما شرایط کنونی هم فعلا در جهت کاهش بهای فلز زرد است. از دو هفته پیش کارشناسان از این می‌گویند که با توجه به تقویت بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، طلا در صورت فروکش کردن تنش‌ها در اوکراین با کاهش مواجه خواهد شد. مساله دیگری هم وجود دارد و آن این است که چندی است بازار به تنش‌های محدود در شرق این کشور عادت کرده و منتظر خبرهای مهم تری است. در حالی که یکشنبه یک مقام سازمان ملل از نزدیکی اوکراین به نقطه غیرقابل بازگشت گفته بود، دوشنبه رئیس‌جمهوری روسیه دستور بازگشت نیروهای نظامی این کشور، مستقر در مرز اوکراین را صادرکرد. 
ولادیمیر پوتین، به نیروهای این کشور که برای برگزاری رزمایش در مرزهای اوکراین مستقر شده بودند، دستور داد تا به پایگاه‌های خود در داخل روسیه بازگردند. این اقدام جدید می‌تواند به آرامش در بازار کمک کند؛ اما تنش‌های موجود در خاک اوکراین همچنان عامل نگرانی خواهد بود. به این ترتیب ابهام در فضای سیاسی نیز وجود دارد. پوتین پیش‌تر دستور بازگشت نیروهای روسی را از مرز اوکراین صادر کرده بود، اما آمریکا و ناتو اعلام‌کردند که هیچ نشانه‌ای مبنی‌بر خروج نیروها در این مناطق مشاهده نمی‌کنند و روسیه را تهدید کردند که اگر انتخابات ریاست جمهوری چهارم خرداد را مختل کند، با تحریم‌های بیشتری مواجه می‌شود.طلا هفته گذشته را با قیمت 1290 دلار به پایان رساند تا در ساعات آغازین هفته تازه با نگرانی نسبت به تصمیمات آینده فدرال رزرو به مرز 1300 دلار بازگردد. هفته گذشته هفته کاهش اثر عامل اوکراین بر تعیین روند طلا بود، اما با توجه به شرایط تازه ممکن است اثرگذاری آن دوباره تقویت شود. گرچه برای بازه میان مدت و بلندمدت نظرها فعلا بر کاهش قیمت فلز گرانبهای طلا است. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلای جهانی به صفحه نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۶:۳۲:۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد