اختلاف کارشناسان درباره روند هفتگی طلا

اختلاف کارشناسان درباره روند هفتگی طلا
طلا در هفته‌های گذشته در حبس بازه‌ای بوده به این معنا که به شدت در بازه محدودی از قیمت‌ها محبوس شده که به سختی می‌تواند از آن تجاوز کند.
طلا در هفته‌های گذشته در حبس بازه‌ای بوده به این معنا که به شدت در بازه محدودی از قیمت‌ها محبوس شده که به سختی می‌تواند از آن تجاوز کند.
 انتخابات روز گذشته اوكراين- یکشنبه - اما ممکن است به فرار طلا از این بازه کمک کند.حالت انتظاری بازار از امروز دوشنبه ممکن است تغییر کند، به این ترتیب وضعیت اوکراین در ساعات و روزهای پیش رو می‌تواند بر قیمت فلز زرد اثرگذار باشد. با این حال در نظرسنجی‌ها از کارشناسان جهتگيري قطعی برای طلا پیش‌بینی نمی‌شود. بررسی هفتگی سایت کیتکو درباره قیمت طلا نشان می‌دهد که این هفته نیز کارشناسان بازار به دو دسته تقسیم شده‌اند که این امر پیش‌بینی روند طلا را در هفته جاری دشوار می‌سازد. از 33 کارشناسی که به کیتکو کمک می‌کنند، این هفته 22 نفر به سوالات این وب‌سایت پاسخ داده‌اند. 9 نفر از آنها افزایش، هفت نفر کاهش و 6 نفر مشخص نبودن یا ثبات قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. هفته پیش از آن نیز مشارکت‌کنندگان در نظرسنجی کیتکو سردرگم بودند. آدریان دی، رئیس موسسه «مدیریت دارایی آدریان دی»، می‌گوید: «عوامل پولی جهانی در جهت تقویت طلا هستند. به علاوه، خطرات ژئوپلیتیک پابرجا مانده‌اند، به خصوص برگزاری انتخابات اوکراین و همچنین نزدیکی روسیه و چین که اتفاق بسیار مهمی است.» اما کسانی که کاهش قیمت طلا را پیش‌بینی کرده‌اند هم دلایل خود را دارند. احیای آرام اقتصاد ایالات‌متحده آمریکا و نبود تقاضای فیزیکی مهم‌ترین دلایلی است که این کارشناسان مورد اشاره قرار می‌دهند. کوین گرادی، مالک موسسه «فینیکس فیوچرز» می‌گوید: «من همچنان کاهش قیمت طلا را پیش‌بینی می‌کنم. آنچه از مواضع مقامات فدرال رزرو می‌فهمیم به این صورت است که عقیده آنها این است که اقتصاد آمریکا به رشد خود در سطحی ادامه می‌دهد که بر اساس درک آنها رشد کاملا مثبتی است. من معتقدم که وضعیت سیاست‌گذاری اقتصادی منعکس‌کننده همین واقعیت است. من همچنان پیگیر نرخ‌های آتی هستم؛ چراکه باور دارم آنها جهت‌گیری طلا را نشان می‌دهند. این واقعیت که این نرخ‌ها عقبگرد ندارند و در بازه مثبتی نوسان دارند، نشان‌دهنده این است که خرید فیزیکی در سطوح فعلی در حال کاهش است. سطح حمایتی ما همچنان 1270 دلار است. تجاوز از این سطح باعث جذب خریداران جدید خواهد شد.»
از سوی دیگر، کارشناسانی که موضعی خنثی گرفته‌اند یا روند این هفته را پیش‌بینی نکرده‌اند، نیز می‌گویند در انتظار رسیدن اخبار نتایج انتخابات اوکراین هستند. دبی کارلسون در نوشته دیگری در کیتکو می‌نویسد ناظران بازار طلا امید دارند که نتایج انتخابات اوکراین بالاخره بازار را از سردرگمی‌ای که از ماه مارس گرفتار آن شده، نجات دهد. کارلسون مي‌افزايد: «قیمت‌های طلا در چند هفته اخیر در بازه بین 1280 دلار و 1315 دلار برای هر اونس مانده که باعث ابهام برای بسیاری از معامله گران و استراتژیست‌ها بوده، اما انتخابات یکشنبه در اوکراین ممکن است در بازار طلا به‌عنوان کاتالیزور عمل کند.» افشین نبوی، رئیس بخش بازرگانی موسسه MKS واقع در ژنو سوئیس می‌گوید: «من هم امیدوارم قیمت‌ها تغییر کند. تا حالا هیچ چیزی باعث نشده که بازه قیمتی شکسته شود. قیمت‌های بین 1280 و 1310 دلار خسته‌کننده شده‌اند.»
در هفته کاری گذشته قیمت‌ها از تسهیل محدودیت واردات طلا در هند نفع برد که نبوی در این باره هم می‌گوید این امر نهایتا به افزایش تقاضای طلا در دومین کشور مصرف‌کننده این فلز کمک خواهد کرد. او البته به این هم اشاره می‌کند که این تنها ممکن است روی کاغذ درست باشد. با پینگ پونگی ماندن قیمت‌ها یا حبس بازه‌ای، تقاضای فیزیکی حتی در چین هم بی‌رمق مانده است. شورای جهانی طلا پیش‌تر اعلام کرده که تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه‌گذاری در چین در سه ماه نخست سال 55 درصد سقوط کرده، گرچه تقاضای طلا برای جواهرات افزایش داشته است.
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلای جهانی به صفحه نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۵ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۶:۳۴:۱۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد