طلا در هفته‌ای كه گذشت

طلا در هفته‌ای كه گذشت
در هفته‌ ميلادي گذشته اعلام بيانيه فدرال رزرو، گزارش‌هايي از بازار مسكن آمريكا و چين، جريانات سياسي در اوكراين و نيز مشكلات اقتصادي در اروپا به بروز نوساناتي در نرخ برابري ارزها و كالاها از جمله طلا انجاميد.
در هفته‌ ميلادي گذشته اعلام بيانيه فدرال رزرو، گزارش‌هايي از بازار مسكن آمريكا و چين، جريانات سياسي در اوكراين و نيز مشكلات اقتصادي در اروپا به بروز نوساناتي در نرخ برابري ارزها و كالاها از جمله طلا انجاميد.
اولين روز هفته در حالي آغاز شد كه ريسك‌پذيري معامله‌گران به‌واسطه انتشار گزارش‌هاي نه چندان مطلوب از وضعيت بازار مسكن چين كاهش يافته بود. خبر افت قيمت مسكن طي ماه گذشته كه توسط مركز آمار ملي كشور مذكور منتشر شد نگراني سرمايه‌گذاران را برانگيخت؛ چراكه وام‌هاي زيادي از سوي دولت به فعالان بخش املاك اعطا شده بود و احتمال ناتواني در بازپرداخت وام‌هاي مربوط وجود داشت.
به علاوه در شرايطي كه كم شدن توليد ناخالص داخلي منطقه پولي يورو همچنان سايه سنگيني بر چشم‌انداز موجود افكنده بود، انتظار براي اقدام بعدي بانك مركزي اروپا به‌منظور مقابله با ركود نيز باعث شد سرمايه‌گذاران محتاطانه‌‌تر رفتار كنند. در بازار طلاي روز دوشنبه عدم اطمينان نسبت به نتيجه جريانات سياسي در اوكراين، نگران‌كننده بودن اوضاع اقتصادي چين و اروپا و نيز افزايش اميدواري‌ها از بالا رفتن سطح مصرف هند از رشد بهاي اين كالاي گرانبها حمايت كرد.
در عين حال گروهي از 21 بانك مركزي كشورهاي اروپايي در اين روز اظهار كردند برنامه‌اي براي كاهش قابل توجه ذخيره طلاي خود طي پنج سال آينده ندارند.
در‌حالي‌كه نگراني‌ها حول تحولات سياسي در اوكراين از ريسك‌پذيري معامله‌گران در روز سه‌شنبه ‌مي‌كاست، جو رواني بازار نشان مي‌داد سرمايه‌گذاران محتاطانه منتظر نتيجه نشست روز چهارشنبه فدرال بودند تا بلكه خبرهاي جديدي درخصوص سياست‌گذاري اين نهاد تصميم‌گيري بشنوند. در اين ميان بي‌رونق بودن بازارهاي سهام و تنش‌ها در اوكراين فشار رو به بالايي بر بهاي طلا وارد ساخت و تا حدي پايين آمدن قيمت، ناشي از گزارش كنسول جهاني طلا را خنثي كرد. اطلاعيه مذكور حاكي از آن بود كه تقاضا براي شمش و سكه طلا در جهان طي سه ماهه اول سال 2014 با 39 درصد كاهش به كمترين سطح خود در چهار سال اخير رسيده و سهم چين از افت تقاضا 18 درصد بوده است.
در پي انتشار بيانيه فدرال رزرو در روز چهارشنبه، شاهد رشد بازارهاي سهام بوديم، زيرا خيال سرمايه‌گذاران از اين بابت راحت شد كه نه تنها بانك مركزي آمريكا عجله‌اي براي افزايش نرخ بهره در آينده نزديك ندارد، بلكه به نقل از اين نهاد ادامه برنامه حمايتي منجر به تورم نامطلوب نخواهد شد. 
در اين بيانیه كه نتيجه نشست روزهاي 9 و 10 ارديبهشت را عنوان مي‌كرد گفته شد روند كاهشي سياست‌هاي انبساطي ادامه خواهد يافت؛ چراكه به نظر مي‌رسد بازار كار نياز كمتري به حمايت دارد. به علاوه با هدف كمك به اقتصاد، نرخ بهره تا بعد از اتمام برنامه خريد اوراق قرضه (احتمالا تا پايان سال جاري) در سطح پاييني حفظ خواهد شد، اگرچه هنوز نمي‌توان زمان مشخصي براي افزايش نرخ مذكور ارائه داد. البته با توجه به رشد كسري بودجه آمريكا، روش‌هاي مختلفي به جهت محدود كردن آن بررسي شد كه نتيجه‌‌گيري خاصي در پي نداشت. از سوي ديگر رونق بازارهاي سهام و تقويت شاخص دلار عامل اصلي افت بهاي طلا در اين روز بود. در خصوص اوكراين هم خبر خاصي وجود نداشت تا به عنوان محركي قوي تقاضا براي اين كالاي گرانبها را به رشد وا دارد.
افزايش اميدواري ‌در بازار روز پنج‌شنبه نسبت به اوضاع اقتصادي چين و آمريكا به دليل انتشار گزارش‌هاي رضايت‌بخشي از فعاليت بخش توليدي آنها كاملا مشهود بود و نقش مهمي در تقويت ريسك‌پذيري سرمايه‌گذاران ايفا كرد. البته بازار سهام اروپا در اين روز كاهشي بود؛ چراكه آمار و ارقام رشد اندكي را در بخش توليدي كشورهاي منطقه پولي يورو نشان مي‌داد. در خصوص طلا، رفع نسبي محدوديت‌هاي اعمال شده از سوي دولت هند بر واردات طلا، نگراني‌ها از اوضاع اوكراين و نيز انتشار گزارش مثبتي از شرايط اقتصادي چين به عنوان بزرگ‌ترين مصرف‌كننده طلا در جهان موجب افزايش تقاضا براي اين كالا شد. 
همچنين باتوجه به اينكه نرخ بازده اوراق قرضه شاخص مهمي از سلامت اقتصادي محسوب مي‌شود و كاهش يا افزايش آن معمولا بازتابي از چشم‌انداز سرمايه‌گذاران نسبت به ركود يا تورم در آينده است، تصميم اخير بانك مركزي آمريكا در پايين نگه داشتن نرخ بهره به عنوان عاملي تورم‌زا گمانه‌زني‌ها از رشد تورم را قوت بخشيد و درنتيجه به بيشتر شدن بازده اوراق بهادار خزانه‌‌داري انجاميد. 
به‌رغم وجود نگراني‌ها نسبت به انتخابات اوكراين كه موجب رشد تقاضا براي دلار و اوراق قرضه آمريكا در روز پاياني هفته شد، بهتر از حد مورد انتظار اعلام شدن گزارشي از وضعيت مسكن در آمريكا، بازارهاي سهام روز جمعه را رونق بخشيد و درنتيجه از تقاضا براي طلا به عنوان كالايي با حاشيه ايمني بالاتر كاست. از سوي ديگر خبرهايي از اوضاع اقتصادي آلمان منتشر شد كه احتمال تغيير نرخ بهره ECB را افزايش داد و در نهايت فشار رو به پاييني بر ارزش يورو وارد آورد. قابل ذكر اينكه انتخابات پارلماني اروپا و انتخابات اوكراين دو رويداد مهم سياسي در آينده نزديك هستند كه مي‌توانند افراد را به خريد ابزارهاي پولي امن‌تري هم‌چون اوراق قرضه آمريكا ترغيب كنند.
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلای جهانی به صفحه نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۵ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۶:۴۱:۲۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد