طلا در مسیر سقوط بیشتر؟

طلا در مسیر سقوط بیشتر؟
قیمت طلا پس از چندین هفته نوسان در محدوده 1275 تا 1325 دلار، در نهایت سطح حمایتی خود را شکست و تا 1266 دلار برای هر اونس پایین آمد و موجب شد بهای هر اونس، از «حبس بازه‌ای» سه ماه‌ونیم اخیر خود خارج شود. سطح قیمتی جدید طلا، کمترین نرخ در حدود 100 روز گذشته بوده است. کاهش کم‌سابقه قیمت اونس همچنین موجب ریزش قیمت‌ها در بازار سکه داخلی شده است.
بازار ارز و سکه روز گذشته (چهارشنبه) نسبت به آخرین روز کاری قبل (دوشنبه)، شاهد کاهش و ریزش قیمت بود. همزمان، کاهش شدید قیمت‌ها در بازار طلای جهانی نیز موجب شد که قیمت طلا و سکه در بازار داخل با افت قابل‌ملاحظه‌ای مواجه شود. در نتیجه این تغییرات، بخشی از حباب منفی موجود در قیمت سکه در روز چهارشنبه از بین رفت.
دلار 10 تومان نسبت به روز دوشنبه کاهش یافت و در بازار آزاد 3270 تومان معامله شد؛ اما بیشترین کاهش قیمت در بازار طلا و سکه اتفاق افتاد. کاهش قیمت سکه و طلا تحت تاثیر سقوط شدید قیمت طلای جهانی و کاهش قیمت دلار در بازار آزاد به دست آمد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در بازار تهران روز گذشته 970 هزار تومان معامله شد که نسبت به روز کاری قبل، 15 هزار تومان کاهش را نشان می‌داد. قیمت نیم سکه هم با 6 هزار تومان کاهش، 490 هزار تومان تعیین شد. ربع سکه هم با 7 هزار تومان کاهش به 281 هزار تومان رسید. هر گرم طلای 18 عیار هم در بازار تهران 98 هزار و 920 تومان قیمت خورد که هزار و 777 تومان نسبت به روز کاری قبل ارزان‌تر شده است. فعالان بازار سکه می‌گویند این کاهش قیمت عمدتا به دلیل افت قیمت طلای جهانی بوده است. مشاهدات از بازار نشان می‌دهد وضعیت عرضه و تقاضا در این بازار همچنان متعادل است و هجوم خاصی برای خرید یا فروش در بازار وجود نداشته است.
علاوه بر این، بررسی قیمت سکه در بازار تهران نشان می‌دهد که سکه در هفته گذشته با حباب منفی همراه بوده است. تعیین میزان حباب قیمت سکه، با مقایسه «ارزش طلای موجود در سکه» و «قیمت بازاری سکه» (با در نظر گرفتن کارمزد ضرب سکه و تفاوت در عیار سکه با عیار اونس جهان) قابل‌محاسبه است. به صورت ساده، می‌توان با استفاده از فرمول «ارزش هر اونس طلای جهانی ضربدر ارزش هر دلار در بازار آزاد تقسیم بر ضریب 249/4 واحد به اضافه 5 هزار تومان (هزینه کارمزد ضرب سکه)» قابل‌محاسبه است. البته در این فرمول، میزان مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفته نشده است.
بر این اساس، روز پنج‌شنبه یکم خرداد ماه قیمت سکه حدود 13 هزار و 600 تومان حباب منفی داشته است. این حباب در روز شنبه به حدود منفی 12 هزار و 800 تومان رسیده است و روز یکشنبه نیز معادل 13 هزار و 800 تومان بوده است. میزان حباب منفی سکه تمام بهار آزادی روز دوشنبه به بالاترین سطح؛ یعنی 16 هزار و 300 تومان رسید، اما با سقوط قیمت اونس طلای جهانی روز چهارشنبه (دیروز) این حباب منفی به حدود 7 هزار و 500 تومان کاهش یافت. این موضوع نشان می‌دهد کاهش شدید اونس، موجب شده بخشی از حباب منفی موجود در قیمت سکه از بین برود.
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلای جهانی به صفحه نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۸ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۷:۲۲:۲۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد