پیش‌بینی‌ها حاکی از افت بیشتر قیمت طلا است

پیش‌بینی‌ها حاکی از افت بیشتر قیمت طلا است
قیمت دلار در ادامه روند دو هفته اخیر خود، وضعیت باثباتی را در محدوده 3270 تا 3280 تومان پشت سر می‌گذارد. در این شرایط، بازار طلا و سکه داخلی به تبعیت از بازار طلای جهانی روزهای گذشته را با کاهش قیمتی پشت سرگذاشته است. در این شرایط، پیش‌بینی‌های کارشناسان بازار طلا از تداوم کاهش قیمت در روزهای آتی حکایت دارد. امری که در صورت تحقق، نرخ‌های پایین‌تری را برای سکه و طلا در بازار داخل به همراه خواهد داشت.
قیمت دلار در ادامه روند دو هفته اخیر خود، وضعیت باثباتی را در محدوده 3270 تا 3280 تومان پشت سر می‌گذارد. در این شرایط، بازار طلا و سکه داخلی به تبعیت از بازار طلای جهانی روزهای گذشته را با کاهش قیمتی پشت سرگذاشته است. در این شرایط، پیش‌بینی‌های کارشناسان بازار طلا از تداوم کاهش قیمت در روزهای آتی حکایت دارد. امری که در صورت تحقق، نرخ‌های پایین‌تری را برای سکه و طلا در بازار داخل به همراه خواهد داشت.
پیش‌بینی کاهش قیمت طلا
در حالی که وضعیت اوکراین پس از انتخابات در ابهام به سر می‌برد، این هفته رویدادهای اقتصادی چندی وجود دارد که می‌تواند بر قیمت جهانی فلز زرد اثرگذار شود. در نظرسنجی هفتگی کیتکو بخش قابل‌توجهی از کارشناسان از کاهش بیشتر قیمت طلا در روزهای پیش رو گفته‌اند. هفته گذشته با سقوط طلا سطح حمایتی این سرمایه شکسته شد تا بازار شاهد افت بیشتر قیمت‌ها باشد. حالا در هفته جدید کاری و بر اساس نمودارهای فنی، کارشناسان می‌گویند انتظار کاهش بیشتر قیمت‌های طلا را دارند. در نظرسنجی جدید کیتکو که با استفاده از اظهارات معامله‌گران شمش، بانک‌های سرمایه‌گذاری، معامله‌گران آتی و تحلیلگران نمودارهای فنی گردآوری می‌شود، 27 نفر درباره روند طلا در هفته کاری‌ که از امروز-دوشنبه- آغاز شده نظر داده‌اند. از میان آنها، 18 نفر کاهش قیمت طلا را پیش‌بینی کرده‌اند، در حالی که تنها 7 نفر افزایش قیمت‌ها را محتمل دانسته‌اند. دو پاسخ‌دهنده به پرسش‌های کیتکو نیز از مشخص نبودن یا خنثی بودن روند طلا سخن گفته‌اند. هفته گذشته پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی کیتکو با اختلافی اندک از افزایش قیمت‌ها گفته بودند، اما طلا در کل هفته 41 دلار سقوط کرد. طلای آتی برای تحویل در ماه اوت نیز 45 دلار کاهش داشت.
دلایل حامیان کاهش و افزایش قیمت طلا
کارشناسانی که قائل به کاهش قیمت‌ها هستند، می‌گویند که طلا با عبور از سطح حمایتی و با توجه به نمودارهای فنی احتمالا ارزش بیشتری را از دست خواهد داد. کوین گرادی، رئیس موسسه «فینیکس فیوچرز اند آپشنز» می‌گوید هم دلایل بنیادین و هم دلایل فنی در حال وارد کردن فشار کاهشی روی قیمت طلا است. گرادی می‌گوید: «باور من این است که خرید فیزیکی کمتر خواهد شد. انتظار من این است که خریداران حساس به قیمت، بار دیگر قیمت‌ها را به سوی مرز 1225 دلار حرکت دهند. با این حال من به دیده‌بانی بازار برای یافتن نشانه‌ای از خریداران فیزیکی ادامه خواهم داد. تا آن موقع، فکر می‌کنم که طلا در سطوح کنونی خود بماند.» اما کسانی که در نظرسنجی کیتکو افزایش قیمت‌ها در هفته کای جاری را پیش‌بینی کرده‌اند نیز دلایلی دارند. آنها بر این باورند که طلا ممکن است پس از افت شدید با جهش قیمتی مواجه شود. ریچارد بیکر، دبیر «اورکا ماینر» می‌گوید: «قیمت طلا با تهدیدی دوگانه روبه‌رو است: وضعیت رکوردشکن دارایی‌ها در آمریکا و تقویت ارزش دلار. طلا مثل بچه یتیمی است که در 6 هفته گذشته در خانواده کالاها به سرپرستی گرفته شده و خانواده حالا با کاهش قیمت نفت و نقره و اخبار هشداردهنده از معادن آهن چین مواجه است. فلز زرد احتمالا بیش از اندازه فروخته خواهد شد و با رفع شدن فشار فروش به دلیل تحلیل‌های فنی، «فراغت تکنیکال» ممکن است از ماه آینده از راه برسد. دور شدن نیروهای ارتش روسیه از مرزهای اوکراین، دلایل ژئوپلیتیک افزایش طلا تا سطح 1300 دلار را رفع می‌کند، اما طلا می‌تواند سطح بیشینه قیمت‌های این روزها یعنی 1267 دلار را هم به چالش بکشد. دست آخر کسانی که قائل به مشخص نبودن یا خنثی بودن روند فلز زرد هستند هم می‌گویند قیمت‌ها ممکن است پس از سقوط هفته گذشته در جهت تثبیت گام بردارند. در بیشتر نمودارهای فنی که به این سه دسته پیش‌بینی درباره طلا منجر شده، اوکراین عامل بسیار مهمی است؛ اما در هفته پیش رو اخبار اقتصادی مهمی نیز در جریان خواهد بود. نشست روز پنج‌شنبه بانک مرکزی اروپا می‌تواند بازار طلا را تکان بدهد. انتظارها بر این است که بانک مرکزی اروپا در جهت مبارزه با تورم پایین پایدار و رشد اعتبار در منطقه یورو اقدامی انجام دهد.
 نشست بانک مرکزی اروپا و اشتغال آمریکا
به خاطر مواضع ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا، در پی نشست ماه مه مبنی‌بر اینکه شورای حاکم این بانک موافق تصویب اقدامات جدید در نشست ژوئن است، طلا و دیگر بازارها در انتظار تصویب اقدامات تحریکی در نشست پنج‌شنبه برابر با 5 ژوئن هستند. دراگی آن زمان گفته بود که شورای بانک می‌خواهد قبل از اقدام، داده‌های اقتصادی جدید را ببیند. سخنان دیگر مقامات اتحادیه اروپا نیز در این مدت حاکی از تایید مواضع دراگی بوده است. پاسخ دهندگان به نظرسنجی کیتکو گفته‌اند که از زمان نشست اوایل ماه مه بانک مرکزی اروپا، شاخص دلار آمریکا افزایش داشته و یورو با پیش‌بینی بازار مبنی‌بر تصویب اقدامات تحریکی افت داشته است. براون هریمن کارشناس بازار می‌گوید داده‌های اقتصادی ضعیف از اروپا شامل داده‌های خرده فروشی آلمان و شاخص ضعیف بهای مصرف کننده اسپانیا و ایتالیا احتمال اقدام این هفته بانک مرکزی اروپا را افزایش داده است؛ اما نشست بانک مرکزی اروپا تنها عامل عمده برای تعیین روند بازار طلا نیست. روز جمعه آمار حقوق‌بگیران بخش غیرکشاورزی ایالات متحده منتشر می‌شود که می‌تواند بر قیمت‌های فلز زرد اثرگذار باشد. بازار ارز هم از نشست مقامات اروپایی اثر می‌گیرد. تحلیلگران موسسه «استاندارد چارتر» می‌گویند بازارهای ارز همین حالا هم به نشست آینده پنج‌شنبه واکنش نشان داده‌اند. این باعث می‌شود که اگر بانک مرکزی اروپا اقدامی نکند یا اقدامی کمتر از انتظارات انجام دهد، حالت «برون داد ناامیدکننده» بر بازار ارز تاثیر بگذارد و قیمت‌هایی که کاهشی بودند با افزایش مواجه شوند. دن پاوییونیس، دلال ارشد کالا در موسسه «آر جی اوبراین» می‌گوید این حالت ممکن است برای طلا اثر افزایشی داشته باشد، اما روند کلی برای طلا همان روند کاهشی خواهد بود. پاوییونیس می‌افزاید: «با توجه به اوضاع کلی فشار بیشتری بر طلا وارد می‌شود. آمار تولید ناخالص داخلی آمریکا  روز پنج‌شنبه منتشر شده بود و انتظار می‌رفت که طلا با افزایش قیمت مواجه شود، اما این اتفاق نیفتاد.» برایان لارز، تحلیلگر فنی در موسسه «یونایتد ایکاپ»، می‌گوید شاخص دلار آمریکا روز پنج‌شنبه بالاتر از میانگین 200 روزه حرکت کرد که می‌تواند به معنای افزایش بیشتر نرخ برابری اسکناس سبز باشد. لارز می‌گوید: «تا وقتی که شاخص دلار رو به بالا باشد، یورو رو به پایین خواهد بود.» و این خبر خوبی برای طلا نیست. تا وقتی که دلار رو به بالا باشد، طلا رو به پایین خواهد بود. همچنین پیش‌بینی می‌شود که رقم آمار بیکاری آمریکا در ماه مه عدد خیلی خوبی باشد و این نیز به کاهش بیشتر طلا کمک خواهد کرد. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلای جهانی به صفحه نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۶:۵۲:۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد