آخر هفته داغ طلا

آخر هفته داغ طلا
طلا پس از پنج روز کاهش متوالی، سه‌شنبه و چهارشنبه نوسان اندکی داشت، تا در روز پنج‌شنبه در واکنش به مواضع تازه رئیس بانک‌مرکزی اروپا شاهد افزایش تندی باشد و بعد در روز جمعه به گزارش اشتغال‌زایی آمریکا واکنش نشان دهد.
طلا پس از پنج روز کاهش متوالی، سه‌شنبه و چهارشنبه نوسان اندکی داشت، تا در روز پنج‌شنبه در واکنش به مواضع تازه رئیس بانک‌مرکزی اروپا شاهد افزایش تندی باشد و بعد در روز جمعه به گزارش اشتغال‌زایی آمریکا واکنش نشان دهد.
در حالی که طلا روز دوشنبه از 1251 دلار برای هر اونس به 1242 دلار رسیده بود، سه‌شنبه و چهارشنبه به ترتیب روی قیمت‌های 1244 و 1243 دلار متوقف ماند تا پنج‌شنبه در مقطعی به بهای 1257 دلار برسد و بعد روی قیمت 1252 دلار بسته شود. مهم‌ترین علت افزایش قیمت طلا در روز پنج‌شنبه، سخنان ماریو دراگی، رئیس بانک‌مرکزی اروپا بود، که سیگنال‌های افزایشی به بازار فرستاد و باعث جهش طلا شد. فلز زرد صبح پنج‌شنبه با وجود تقویت شاخص دلار و کاهش نرخ برابری یورو افزایش داشت و در ادامه روز طلا با کاهش شاخص دلار و افزایش ارزش یورو هم ارزش خود را حفظ کرد.
پنج‌شنبه، طلا در اوایل ساعات کاری بازار، واکنش کمی به اقدامات تحریکی بانک‌مرکزی اروپا نشان داد. بانک‌مرکزی اروپا چنان که انتظار می‌رفت، اقدامات تحریکی جدیدی را در قبال سیاست پولی خود اعلام کرد که به خاطر نگرانی‌ها در مورد رشد کم اقتصادی اتحادیه اروپا و فشار تورم معکوس انجام شد؛ اما این اقدامات به شدتی که انتظار می‌رفت نبود.
سخنان دراگی، در نشست رسانه‌ای پس از نشست ماهانه ژوئن، طرفداران افزایش قیمت را در بازار راضی کرد. معامله‌گران طلا پیش‌تر هم اخبار احتمالی بانک‌مرکزی اروپا و تقویت دلار و تضعیف یورو را در قیمت‌ها لحاظ کرده بودند، اما مواضع دراگی در واقع می‌توانست به کاهش بیشتر قیمت طلا منجر شود؛ ولی اقدامات تحریکی چنان که انتظار می‌رفت شدید نبودند و این قیمت‌ها را بالا برد.
خبر نتیجه نشست بانک‌مرکزی اروپا مهم‌ترین خبر اقتصادی هفته بود، اما روز جمعه هم خبر دیگری منتشر شد که می‌توانست در جهت عکس عمل کند. معامله‌گران روز جمعه چشم به انتشار گزارش نرخ بیکاری ایالات‌متحده در ماه مه داشتند که نشان می‌دهد در ماه مه 2014 بیش از 217 هزار شغل ایجاد شده که خبر خوبی برای اقتصاد آمریکا است. این آمار کمتر از آمار ماه آوریل است، اما به گفته برخی کارشناسان این روند ثابت می‌کند که اقتصاد آمریکا حتی احیا را هم پشت سر گذاشته و در حال رشد است. تقویت اقتصاد آمریکا می‌تواند سیگنالی به بازار بفرستد که در جهت کاهش دوباره قيمت طلا عمل کند. با این حال گزارش اشتغال ADP که روز چهارشنبه منتشر شد نشان دهنده افزایش موارد اشتغال‌زایی تا زیر 200 هزار مورد بود و این می‌تواند قدرت گزارش اداره کار آمریکا را کاهش دهد. پنج‌شنبه آمار هفتگی تعداد دریافت‌کنندگان بیمه بیکاری آمریکا نیز منتشر شد که نشان از افزایش 8 هزار نفری مدعیان بیکاری بود. همچنین این تصور که طلا در روزهای سقوط 40 دلاری بیش از اندازه افت داشته ممکن است اثر گزارش کار آمریکا را کمتر کند.
به این ترتیب در نخستین ساعات آخرین روز هفته کاری، انتظار برای گزارش اداره کار ایالات‌متحده مهم‌ترین خبر بود. پس از انتشار گزارش اشتغالزایی، طلا تا لحظه تنظیم این خبر به جای افت با روند افزایشی مواجه شد و به قیمت 1255 دلار برای هر اونس فلز زرد رسید که دلیل آن به‌جز دلایل پیش گفته می‌تواند هماهنگی گزارش با پیش‌بینی‌ها باشد. اما با توجه به اینکه این متن در لحظه‌ای تنظیم می‌شود که بازار چندین ساعت دیگر پس از انتشار گزارش اداره کار به فعالیت ادامه داده، هم اکنون که شما این خبر را می‌خوانید ممکن است بهای متفاوتی برای این فلز گرانبها ثبت شده باشد.
الکس مانزارا، معاون موسسه «آر.جی.اوبراین»، با توجه به اهمیت آمار بیکاری آمریکا می‌گوید: «این اخبار برای اروپا هم مهم است. دراگی به کمکی به شکل تقویت رشد آمریکا نیاز دارد.» گری واگنر، کارشناس بازار در مصاحبه‌ای با «کیتکو» پس از اعلام مواضع تازه بانک‌مرکزی اروپا، می‌گوید: «سطح بحرانی بعدی طلا می‌تواند 1232 دلار باشد، اما اگر طلا روی این سطح هم نماند، فلز زرد ممکن است تا سطح 1182 دلار نیز پایین بیاید که این می‌تواند سطح حمایتی تازه باشد.» واگنر می‌گوید که بازار فعلا در دست هواداران کاهش قیمت است، اما تحلیلگران بانک بارکلیز می‌گویند که در کنار آمار اشتغال، بررسی داده‌های میزان حقوق نیز مهم است.
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلای جهانی به صفحه نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۵:۴۳:۳۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد