تعديل مجدد تحلیل‌های تکنیکال طلا

تعديل مجدد تحلیل‌های تکنیکال طلا
بازار طلا در روزهای آخر هفته بیشتر در مسیر ثبات بود. پیش از این، کارشناسان با توجه به افزایش قیمت‌های دو هفته پیش، برای هفته‌ای که گذشت (هفته کاری منتهی به جمعه 26 ژوئن یا 6 تیر) نیز افزایش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده بودند، اما طلا تا عصر جمعه به وقت تهران (صبح جمعه به وقت نیویورک) در بیشتر مقاطع کاری هفته، ثبات نسبی را رقم زد.
بازار طلا در روزهای آخر هفته بیشتر در مسیر ثبات بود. پیش از این، کارشناسان با توجه به افزایش قیمت‌های دو هفته پیش، برای هفته‌ای که گذشت (هفته کاری منتهی به جمعه 26 ژوئن یا 6 تیر) نیز افزایش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده بودند، اما طلا تا عصر جمعه به وقت تهران (صبح جمعه به وقت نیویورک) در بیشتر مقاطع کاری هفته، ثبات نسبی را رقم زد.\
این فلز گرانبها چهارشنبه روی قیمت 1318 دلار برای هر اونس ایستاد. مهم‌ترین خبر اقتصادی چهارشنبه، انتشار آمار نهایی تولید ناخالص داخلی ایالات متحده بود که نشان دهنده افت 9/2 درصدی و بیشترین کاهش فصلی این رقم در چند سال گذشته بود. همچنین داده‌های تازه نشان می‌دهد که میزان سفارش کالاهای بادوام در ماه مه یک درصد کاهش داشته است. کارشناسان در تحلیل تبعات این آمارها عنوان کرده‌اند که گزارش اخیر می‌تواند به هواداران تداوم «سیاست‌های تسهیل کمی فدرال رزرو آمریکا» کمک کند و همچنین فشار فروش تورمی را افزایش داده و به نفع دارایی‌های فیزیکی مانند طلا و نقره عمل کند. این خبر بلافاصله پس از انتشار، به خیز قیمت فلز زرد از بهای 1314 دلار (8 صبح به وقت نیویورک) به قیمت 1324 دلار منجر شد، اما بازار در نهایت به قیمت 1318 دلار رضایت داد.
اما قیمت بسته شدن بازار در روز پنج‌شنبه، 1316 دلار بود که ثبات نسبی را نشان می‌داد. دلیل اصلی این کاهش را رفتار «سودگیری» در بازار و «اصلاح نمودارهای فنی» عنوان کرده‌اند. سودگیری رفتاری است که در روزهای خیز سریع قیمت‌ها اتفاق می‌افتد و عبارت است از فروش کالا در زمان افزایش سریع قیمت‌ها که معمولا باعث افت موقت قیمت‌ها می‌شود. اصلاح نمودارهای فنی و تحلیل‌های تکنیکال کوتاه مدت هم، در نتیجه افزایش شدید طلا در روزهای پیش و تردید بازار در حفظ سطوح قیمتی بالا صورت گرفت. پنج‌شنبه همچنین گزارش‌هایی منتشر شد که نشان می‌داد چندین مقام چینی درگیر معاملات غیرقانونی طلا بوده‌اند. این گزارش مربوط به دو سال پیش بود، اما به دلیل ایجاد جو روانی علیه وضعیت معاملات طلا در چین، به کاهش بهای فلز زرد کمک کرد. از سوی دیگر پنج‌شنبه روزی بود که احتمال عادت کردن بازار به بحران عراق مطرح شد. بحران عراق همچنان با جدیت از سوی فعالان بازار رصد می‌شود، اما بخشی از اهمیت خود را از دست داده است و بازار نیز حساسیت سابق را به تنش‌های فعلی این منطقه ندارد. با این حال، هر لحظه امکان بازگشت عامل «عراق» به صدر عوامل تاثیرگذار وجود دارد. پنج‌شنبه، گزارش میزان مطالبات بیمه بیکاری، گزارش تولید بانک مرکزی کانزاس و گزارش دخل و خرج فردی آمریکا از جمله مهم‌ترین داده‌های اقتصادی منتشر شده در مورد بزرگ‌ترین اقتصاد جهان بود که هیچ کدام تاثیری بر سطوح قیمتی فلز زرد نداشتند. جمعه قیمت طلا در بازارهای جهانی تا لحظه تنظیم این خبر به 1318 دلار رسید. ماندن قیمت‌ها بالای مرز 1300 دلار همزمان با ادامه پیش‌بینی‌های کاهشی درازمدت از سویی و افت و خیز قیمت‌ها بالای این مرز، از سوی دیگر نشان دهنده مشخص نبودن روند میان مدت و بلندمدت طلا است. ویکتور تیانپیریا، کارشناس ارشد بانک ANZ می‌گوید: «افزایش قیمت طلا در روزهای گذشته موجب افت تقاضای فیزیکی شده، ولی از طرف دیگر تنش‌های سیاسی
 بین المللی مانع سقوط شدید قیمت طلا شده است؛ اما با توجه به تحولات اقتصادی آمریکا و اوضاع عراق، جهت‌گیری بازار طلا در شرایط کنونی هنوز مشخص نیست.»  اما جمعه بازارهای جهانی ارز نیز اخبار جالب توجهی داشتند. دلار در این روز به پایین‌ترین ارزش مقابل ین در یک ماه و نیم گذشته رسید. این به معنی کاهش هفتگی نرخ برابری این ارز جهانی برای دومین هفته متوالی است. علت عمده این کاهش، انتشار آمار ضعیف اقتصادی در روزهای گذشته بوده که باعث می‌شود افزایش نرخ سود در آینده نزدیک محتمل نباشد. رویترز از یکی از معامله‌گران ارشد یک بانک در لندن نقل می‌کند که «انتظار برای افزایش ارزش دلار همچنان وجود دارد، اما این اتفاق این هفته نیفتاد». کارشناسانی که افزایش دوباره دلار را حتمی می‌دانند بیشتر بر پیش‌بینی‌های خوب از رشد اقتصاد آمریکا در سه ماه دوم سال 2014 تکیه می‌کنند. خبر دیگر روز جمعه این بود که دلار نیوزیلند به بالاترین ارزش خود در برابر دیگر ارزها در تقریبا سه سال گذشته رسید که علت آن روی آوردن سرمایه‌گذاران به ارزهای پربازده‌تر است. دلار نیوزیلند که در بازارهای جهان نام مستعار «کیوی» (پرنده ای که نماد این کشور است) دارد، جمعه به بالاترین ارزش خود در برابر دلار از زمان شناور شدن این ارز در سال 1985 میلادی رسید.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۷ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۷:۵۰:۳۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد