طلا در هفته پیش‌بینی‌های افزایشی تقریبا ثابت ماند

طلا در هفته پیش‌بینی‌های افزایشی تقریبا ثابت ماند
کارشناسان برای هفته کاری گذشته، افزایش قیمت طلا را پیش‌بینی کرده بودند، اما این فلز گرانبها در طول هفته تنها با یک دلار افزایش روبه‌رو شد.
کارشناسان برای هفته کاری گذشته، افزایش قیمت طلا را پیش‌بینی کرده بودند، اما این فلز گرانبها در طول هفته تنها با یک دلار افزایش روبه‌رو شد.
فلز زرد دوشنبه در نخستین روز کاری هفته با 4 دلار رشد روبه‌رو شد. طلا که هفته پیش از آن با 39 دلار افزایش به قیمت 1314 دلار رسیده بود، در این روز به قیمت 1318 دلار رضایت داد. سودگیری فعالان بازار و تثبیت نمودارهای فنی کوتا‌ه‌مدت، مهم‌ترین دلایل روند افزایشی در آغاز هفته بودند. دوشنبه پیشروی‌های بیشتر گروه تروريستي«داعش» در عراق هم به افزایش قیمت‌ها کمک کرد. آخر وقت دوشنبه همچنین اخباری از اقتصاد چین رسید. شاخص خرید مدیران بخش تولید چین که ازسوی بانک HSBC اعلام شد، رقم 8/50 را برای ماه ژوئن نشان می‌داد که نشانه رشد بود.  سه‌شنبه طلا با شروع به کار بازارهای غربی و درادامه روند افزایشی روزهای قبل، به رشد ادامه داد و حتی به قیمت 1326 دلار برای هر اونس نیز رسید که بالاترین قیمت در 10 هفته گذشته بود، اما فلز زرد درنهایت روی قیمت 1319 دلار ایستاد. این افزایش اندک روزانه در ادامه روند افزایشی موجود بود و بیشتر از نمودارهای فنی مثبت و خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن منشا گرفته بود. سه‌شنبه روز مهمی برای اخبار اقتصادی بود، با این حال این آمار مانند دوشنبه تکان شدیدی به بازار جهانی طلا نداد. سه‌شنبه در بازارهای جهانی ارز، یورو پایدار ماند، اما خبر مهم روز انتظار بازار برای سخنان جدید رئیس بانک‌مرکزی انگلستان بود که در ساعات پایانی فعالیت بازار به افت پوند منجر شد. این روند در روز چهارشنبه تشدید شد. مهم‌ترین خبر اقتصادی چهارشنبه، انتشار آمار نهایی تولید ناخالص داخلی ایالات‌متحده بود که نشان‌دهنده افت 9/2 درصدی و بیشترین کاهش فصلی این رقم در چند سال گذشته بود. همچنین داده‌های تازه خبر می‌داد که میزان سفارش کالاهای بادوام در ماه مه یک‌درصد کاهش داشته است. این اخبار بلافاصله پس از انتشار به خیز قیمت فلز زرد قیمت 1324 دلار منجر شد، ولی بازار در پایان روز به قیمت 1318 دلار رضایت داد. مهم‌ترین اتفاق چهارشنبه در بازار ارز، افت قابل‌ملاحظه پوند در برابر یورو بود. مهم‌ترین دلیل این افت، کاهش میل بازار به این ارز پس از تعدیل انتظارها درباره افزایش نرخ سود انگلستان در سال جاری میلادی توسط رئیس بانک‌مرکزی این کشور بود. به این ترتیب یورو برنده معاملات چهارشنبه شد؛ چراکه بیشترین رشد را در برابر پوند داشت و در برابر دلار هم پایدار ماند.
قیمت بسته شدن بازار در روز پنج‌شنبه، 1316 دلار بود که ثباتی نسبی را نشان می‌داد. دلیل اصلی کاهش قیمت‌ها در این روز «سودگیری» و اصلاح نمودارهای فنی بود. اصلاح نمودارهای فنی کوتاه مدت در نتیجه افزایش شدید طلا در روزهای هفته کاری پیشین و تردید بازار در حفظ سطوح قیمتی بالا، انجام شد. پنج‌شنبه همچنین گزارش‌هایی منتشر شد که نشان می‌داد چندین مقام چینی درگیر معاملات غیرقانونی طلا بوده‌اند. این گزارش به دلیل ایجاد ابهام درباره خرید و فروش طلا در چین، به کاهش بهای فلز زرد کمک کرد. از‌سوی‌دیگر، پنج‌شنبه روزی بود که احتمال عادت کردن بازار به بحران عراق مطرح شد. آمار اقتصادی آمریکا در این روز هم نتوانست بازار را تکان دهد. روز جمعه و با تداوم وضعیت پیش‌گفته، طلا روی قیمت 1315 دلار ایستاد که یک دلار از قیمت آغاز فعالیت بازار در روز دوشنبه بیشتر بود. ماندن قیمت‌ها بالای مرز 1300 دلار همزمان با ادامه پیش‌بینی‌های کاهشی درازمدت از یک طرف و نوسان قیمت‌ها بالای این مرز، از طرف دیگر، نشان‌دهنده مشخص نبودن روند میان مدت و بلندمدت طلا است؛ اما جمعه بازارهای جهانی ارز دو خبر مهم داشتند. دلار در این روز به پایین‌ترین ارزش مقابل ین در یک ماه و نیم پیش از آن رسید. این به معنی کاهش هفتگی نرخ برابری این ارز جهانی برای دومین هفته متوالی بود. علت عمده این کاهش، انتشار آمار ضعیف اقتصادی در روزهای قبل بود که باعث شده افزایش نرخ سود در آینده نزدیک محتمل نباشد. با این حال بخش قابل‌توجهی از کارشناسان افت دلار را موقتی می‌دانند. خبر دیگر روز جمعه این بود که دلار نیوزیلند به بالاترین ارزش خود مقابل سبد ارزی در تقریبا سه سال گذشته رسید که علت آن روی‌آوردن سرمایه‌گذاران به ارزهای پربازده‌تر گزارش شده است. 

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۸ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۶:۵۳:۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد