سطح مقاومتی طلا 20 دلار افزایش یافت

سطح مقاومتی طلا 20 دلار افزایش یافت
طلا در دومین روز کاری هفته، برخلاف روز نخست دچار ثبات کامل بود. در حالی که طلا روز دوشنبه از قیمت 1315 دلار به قیمت 1326 دلار رسیده بود، بازار در روز سه‌شنبه با همان قیمت بسته شدن دوشنبه به کار خود پایان داد. چهارشنبه نیز بازار تا لحظه تنظیم این خبر در آرامش بود و قیمت‌ها پیرامون قیمت 1325 دلار نوسان اندکی داشت.
 طلا در دومین روز کاری هفته، برخلاف روز نخست دچار ثبات کامل بود. در حالی که طلا روز دوشنبه از قیمت 1315 دلار به قیمت 1326 دلار رسیده بود، بازار در روز سه‌شنبه با همان قیمت بسته شدن دوشنبه به کار خود پایان داد. چهارشنبه نیز بازار تا لحظه تنظیم این خبر در آرامش بود و قیمت‌ها پیرامون قیمت 1325 دلار نوسان اندکی داشت.
دوشنبه مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت، افزایش خریدها در بازار بود. افزایش خریدهای فنی و خریدهایی که برای استفاده از قیمت «احتمالا» پایین طلا انجام شد قیمت طلا را 11 دلار افزایش داد و سه‌شنبه نیز ادامه همین خریدها طلا را تا بهای 1330 دلار نیز رساند، اما فلز زرد در دومین روز هفته کاری در نهایت روی همان قیمت 1326 دلار ایستاد. در هر حال طلا با وجود گذر از سطح مقاومتی 1325 دلار، نتوانسته خیز شدیدی را تجربه کند، گرچه با کاهش نیز روبه‌رو نبوده است. سطح مقاومتی تازه روی قیمت 1334 دلار برای هر اونس تعریف شده است و سطح مقاومتی بزرگ‌تر نیز 1340 دلار خواهد بود. سطح حمایتی کوچک نیز 1324 دلار و سطح پس از آن 1320 دلار تعریف شده است. به این ترتیب طلا شاهد افزایش 20 دلاری سطح مقاومتی فنی است که می‌تواند برابر با امید تجار به فلز زرد در نظر گرفته شود. این رویکرد را در اصلاح نمودارهای میان‌مدت نیز می‌توان دید. نمودارهای میان‌مدت همچنان کاهش قیمت طلا را پیش‌بینی می‌کنند، اما سطح قیمت‌ها در این پیش‌بینی‌ها نسبت به هفته‌های گذشته بالاتر رفته است.
از همین رو است که طلا با وجود ثبات و عدم رشد بیشتر طبق پیش‌بینی‌ها، همچنان روی قیمت خوبی مانده است. اینکه سطح مقاومتی از 1305 دلار به حدود 1335 دلار رسیده، نشان می‌دهد که خوش‌بینی به بازار طلا بازگشته است. قیمت‌ طلا همچنان بالای 1325 دلار مانده و این برای این فلز گرانبها خبر خوبی است. گلدتراست، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا در جهان اعلام کرده که ذخایر این صندوق روز سه‌شنبه با افزایش 69/5 درصدی به 39/796 تن رسیده است که نشانه دیگری از امید به طلا است. رفتار این صندوق نماد فضای حاکم بر بازار طلا است؛ چراکه حجم ذخایر و میزان ورود و خروج سرمایه این صندوق بر قیمت طلا تاثیرگذار است. یک تاجر طلا در هنگ‌کنگ به رویترز می‌گوید: «ورود حجم بزرگی از سرمایه به این صندوق در دو روز سبب تقویت قیمت طلا شد. از آنجایی ‌که تقاضای فیزیکی در آسیا به علت افزایش قیمت‌ها ضعیف است، این افزایش سرمایه یک نشانه خوب به‌شمار می‌رود.» موسسه «تی‌دی سکیوریتیز» نیز پیش‌بینی کرده که قیمت جهانی هر اونس طلا در سال 2014 به طور میانگین به بیش از 1273 دلار خواهد رسید که این رقم نسبت به گزارش قبلی این موسسه، 25 دلار افزایش داشته است. میانگین قیمت هر اونس نقره نیز در سال‌جاری میلادی به بیش از 87/19 دلار خواهد رسید که این رقم هم نسبت به گزارش قبلی این موسسه 55 سنت افزایش را نشان می‌دهد. این موسسه اعلام کرده که میانگین قیمت هر اونس طلا در سه ماه سوم امسال به 1260 دلار و در سه ماه پایانی به 1250 دلار خواهد رسید.
سه‌شنبه آمار اقتصادی چین خوب بود و می‌توانست افزایشی باشد، اما کاملا مطابق با انتظارات کارشناسان و فعالان بازار بود. شاخص خرید مدیران چین برای ماه ژوئن، 51 اعلام شد که در ماه مه 8/50 واحد بود. همین شاخص توسط بانک HSBC به میزان 7/50 واحد تعیین شده که در ماه مه 4/49 واحد اعلام شده بود. در هر حال افزایش شاخص و بالای 50 واحد بودن آن که به معنای رشد است، هر دو اخبار خوبی برای اقتصاد چین هستند. اما در این روز شاخص خرید مدیران بخش تولید اتحادیه اروپا برای ماه ژوئن نیز 8/51 واحد اعلام شد که برای ماه مه 2/52 واحد بود. انتظار معامله‌گران و سرمایه‌گذاران این بود که این شاخص رقم 9/51 واحد باشد. چهارشنبه آمار اقتصادی زیادی نیز در آمریکا و دیگر کشورهای مهم به لحاظ اقتصادی منتشر شد، اما هیچ کدام اهمیت فوق‌العاده‌ای نداشتند؛ ولی آمار مهم هفته امروز-پنج‌شنبه- منتشر می‌شود که میزان اشتغال‌زایی در بخش غیرکشاورزی ایالات‌متحده آمریکا است. این آمار به دلیل تعطیلات روز استقلال آمریکا به جای نخستین جمعه ماه، پنج‌شنبه منتشر می‌شود. امروز همچنین روز برگزاری نشست سیاست‌گذاری پولی بانک مرکزی اروپا است که آن هم برای بازار طلا مهم است. به این ترتیب امروز روز بسیار مهمی برای بازارهای مالی و از جمله بازار فلزات گرانبها است. اینها در حالی است که بحران‌های عراق و اوکراین نیز همچنان مورد توجه بازارها هستند. حملات تروریست‌های افراطی در عراق ادامه دارد. سرایت بحران عراق به کشورهای دیگر خاورمیانه محتمل است، به‌خصوص حالا که «دولت اسلامی عراق و شام» خود را «دولت اسلامی» خوانده و برای جهان خیالی خود خلیفه تعیین کرده است. از سوی دیگر آتش بس میان دولت کی یف و جدایی‌طلبان هوادار روسیه در شرق این کشور نیز پایان یافته و احتمال تشدید دوباره تنش‌ها می‌رود. تشدید تنش‌ها در این دو کشور می‌تواند باعث افزایش قیمت طلا شود بحران‌های ژئوپلیتیک معمولا اثرات بلندمدت ندارند، اما توان تکان دادن بازار را دارند. این دو بحران، هم‌اکنون اندکی از کانون توجه‌ها خارج شده‌اند، اما هر آن احتمال می‌رود دوباره به مرکز توجه فعالان بازار بازگردند. اما چهارشنبه در بازارهای جهانی ارز، دلار اندکی از کف قیمت دو ماه گذشته در برابر سبد ارزی بالاتر ایستاد. معامله‌گران در این روز منتظر سخنان جنت یلن، رئیس فدرال رزرو بودند که می‌تواند بر بازار ارز اثرگذار شود. مواضع یلن تا لحظه تنظیم این خبر منتشر نشد. چهارشنبه یورو به دلیل رسیدن شایعاتی مبنی‌بر احتمال تغییر سیاست‌گذاری برای تقویت این ارز، بخشی از ارزشش را از دست داد. پوند استرلینگ در برابر دلار قوی ماند، چراکه آمار خوب بازار مسکن این تصور را تقویت کرده که بانک مرکزی انگلستان، پیش از پایان سال‌جاری میلادی سیاست پولی‌اش را منقبض خواهد کرد.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۲ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۷:۵۰:۵۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد