پیش‌بینی‌های متناقض برای طلا

پیش‌بینی‌های متناقض برای طلا
در حالی که طلا در هفته کاری گذشته با 5 دلار افزایش روبه‌رو شد، پیش‌بینی کارشناسان در مورد روند فلز زرد در روزهای پیش‌رو کاملا متفاوت بوده است. نظرسنجی این هفته کیتکو از کارشناسان بازار طلا نشان می‌دهد که شمار هواداران کاهش یا افزایش فلز زرد تقریبا با هم برابر است که این امر پیش‌بینی روند این هفته کاری که از امروز-دوشنبه- آغاز شده را دشوار می‌کند.
در حالی که طلا در هفته کاری گذشته با 5 دلار افزایش روبه‌رو شد، پیش‌بینی کارشناسان در مورد روند فلز زرد در روزهای پیش‌رو کاملا متفاوت بوده است. نظرسنجی این هفته کیتکو از کارشناسان بازار طلا نشان می‌دهد که شمار هواداران کاهش یا افزایش فلز زرد تقریبا با هم برابر است که این امر پیش‌بینی روند این هفته کاری که از امروز-دوشنبه- آغاز شده را دشوار می‌کند.
این هفته 18 کارشناس از معامله‌گران شمش، بانک‌های سرمایه‌گذاری، معامله‌گران طلای آتی و تحلیلگران فنی به پرسش‌های کیتکو پاسخ داده‌اند. در این نظرسنجی هفت نفر افزایش و هشت نفر کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. سه نفر نیز از خنثی یا مشخص نبودن روند این هفته گفته‌اند. در نظرسنجی هفته گذشته برآیند نظر کارشناسان با اختلافی اندک از افزایش قیمت‌ها خبر می‌داد که در نهایت به رشد 5 دلاری اونس طلا انجامید.
کسانی که برای روزهای آینده افزایش قیمت طلا را پیش‌بینی کرده‌اند، ماندن طلا بالای سطح حمایتی 1305 دلار را به‌رغم کاهش قیمت‌ها در روز پنج‌شنبه، نشانه امید به طلا می‌دانند. تحلیلگران نمودارهای فنی همچنان چشم به افزایش بیشتر قیمت طلا در هفته کاری جاری دارند. دارین نیوسام، تحلیلگر ارشد موسسه DTN می‌گوید که روند ثانویه یا میان‌مدت قراردادهای ماه اوت، افزایشی مانده است. «سطح هدف بعدی می‌تواند قیمت 1341 دلار برای هر اونس طلا باشد.» باب تبوت، مشاور مستقل کالا اشاره می‌کند که نمودارهای ماهانه درازمدت نشان از افزایش طلا دارند. او به کیتکو می‌گوید: «من معتقدم که بازار طلا در آستانه حرکتی بزرگ است. به لحاظ فنی، سطح حمایتی 1200 دلار و سطح مقاومتی 1375 دلار است. من فکر می‌کنم که طلا در طول سال آینده در حال افزایش باشد. حتی قیمت 1375 دلار نیز ممکن است این هفته شکسته شود.»
اما کسانی که پیش‌بینی کاهش قیمت‌ها را کرده‌اند می‌گویند که اخبار اقتصادی عامل کاهش قیمت‌ها خواهد بود. استرلینگ اسمیت، متخصص طلای آتی در بخش پژوهش‌های کالا در «گروه سیتی بانک» می‌گوید: «تعداد حقوق بگیران بخش غیرکشاورزی که برای ماه ژوئن آماری بسیار قوی بوده، عامل کاهش قیمت طلا در بازار خواهد بود؛ چراکه این نشانه دیگری است از اینکه فدرال رزرو ناچار به افزایش نرخ‌های سود خواهد شد که این خود در جهت کاهش قیمت طلا عمل خواهد کرد. بازار نشانه‌های برجسته‌ای از این واقعیت دارد که شکسته شدن قیمت‌ها به زیر مرز 1300 دلار، آزمونی برای رسیدن قیمت‌ها به سطح 1250 دلار خواهد بود.»
از سوی دیگر کسانی که مشخص نبودن روند طلا را پیش‌بینی کرده‌اند یا تغییرات آن را در روزهای آینده خنثی می‌دانند، می‌گویند که انتظار دارند طلا با توجه به نوسان‌های اخیر در مسیر ثبات قرار گیرد.  این در حالی است که بانک HSBC ادامه فشار بر قیمت طلا را در این هفته پیش‌بینی کرده است. آمار اشتغال‌زایی بخش غیرکشاورزی آمریکا در ماه ژوئن که پنج‌شنبه منتشر شد، گرچه دراین روز باعث کاهش قیمت‌ها شد اما به دلیل تعطیلی بازارهای آمریکا در روز جمعه به خاطر روز استقلال، همچنان ممکن است بر بازار اثرگذار باشد. تحلیلگران بانک HSBC می‌گویند که با توجه به اینکه آمار روز پنج‌شنبه بسیار بهتر از انتظارها بود، «آزمون واقعی برای طلا، شروع دوباره فعالیت بازار پس از تعطیلات سه روزه است.» نیلز کریستنسن اشاره می‌کند که قیمت‌های طلا بالای 1319 دلار برای هر اونس مانده، اما احتمال افت دوباره قیمت‌ها وجود دارد. الکساندر تورندیکه، دلال ارشد فلزات گرانبها در MKS سوئیس می‌گوید که «دیواره فروش» بازار 1330 دلار است: «در کل، سود روند کوتاه‌مدت بیشتر از روندهای درازمدت است، اما بازه 1310 تا 1330 دلار برای روزهای آینده همچنان پابرجا خواهد بود» اما جیم وایکوف، دبیر کیتکو می‌گوید به‌رغم فشار حاصل از آمار روز پنج‌شنبه، قیمت طلا همچنان افزایشی خواهد بود. او می‌گوید: «فشار فروش به دلیل آمار خوب اقتصادی و سودگیری معامله‌گران افزایش یافته، اما در کل سودگیری محدود مانده و احتمال افزایش طلا براساس داده‌های فنی وجود دارد.»
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۶ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۶:۲۵:۴۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد