دلایل کاهش قیمت

دلایل کاهش قیمت
همان‌طور که پیش‌تر مطرح شد، دلیل کاهش قیمت طی هفته گذشته، کاهش قیمت جهانی طلا بود و برای پی بردن به دلایل کاهش قیمت‌های آتی باید عوامل بنیادی موثر بر کاهش قیمت جهانی طلا را بررسی کرد.
همان‌طور که پیش‌تر مطرح شد، دلیل کاهش قیمت طی هفته گذشته، کاهش قیمت جهانی طلا بود و برای پی بردن به دلایل کاهش قیمت‌های آتی باید عوامل بنیادی موثر بر کاهش قیمت جهانی طلا را بررسی کرد. اقتصاد آمریکا از تاثیرگذارترین فاکتورها در قیمت اونس است تا جایی که باعث شد طی هفته اخیر افراد سایر عوامل بنیادی موثر در افزایش قیمت طلا از جمله وضعیت بحران بدهی در کشور آرژانتین را نادیده بگیرند. نرخ بیکاری در ماه گذشته به کمترین میزان پس از بحران اقتصادی آمریکا رسید. سیاست‌گذاران پولی بانک مرکزی آمریکا در بیانیه این هفته اعلام کردند وضعیت بازار کار هنوز فضای زیادی برای بهبود دارد. با وجود این بهبود سریع‌تر از پیش‌بینی بازار کار آمریکا باعث شده تا اکثر اقتصاددانان انتظار داشته باشند نرخ بهره در آمریکا زودتر از آنچه انتظار می‌رفت افزایش یابد. افزایش نرخ بهره آمریکا (یا به عبارتی تقویت ارزش دلار) از مهم‌ترین عوامل موثر در کاهش قیمت جهانی طلا است. بسیاری از فلزات گرانبها از جمله طلا در بورس‌های جهانی بر حسب دلار قیمت‌گذاری می‌شوند در نتیجه انتظار می‌رود با تقویت ارزش دلار، قیمت این کالاها بر حسب دلار کاهش یابد. از طرفی در زمان تضعیف ارزش پول، فعالان بازار پول (money market) برای پوشش ریسک به خرید طلا روی می‌آورند. تقویت ارزش دلار باعث می‌شود تقاضای این دسته افراد برای خرید طلا کمتر شود.
وضعیت بازار کار آمریکا یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر سیاست‌های پولی این کشور است. تاکنون شاخص‌‌های اقتصادی مربوط به ماه جولای بازار کار نسبتا مطلوب بوده است. تعداد متقاضیان بیمه بیکاری هفته گذشته در آمریکا نسبت به هفته ماقبل افزایش داشته، با این حال نزدیک به پایین‌ترین میزان طی هشت سال اخیر است. در روز چهارشنبه میزان استخدام‌های جدید در ماه جولای، 218 هزار نفر برآورد شده که آماری قوی است و باعث شده افراد تمایلی نسبت به حرکت بر خلاف این آمار نداشته باشند.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۷:۲۴:۱۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد