گذری بر بازار طلا و سکه - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵

گذری بر بازار طلا و سکه - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
نشانه‌هایی از تثبیت سطح قیمتی زیر 1300 دلار در بازار طلا وجود دارد، با این حال اخبار سیاسی و اقتصادی گوناگون مانند همیشه توان اثرگذاری بر روند طلا را دارند.
نشانه‌هایی از تثبیت سطح قیمتی زیر 1300 دلار در بازار طلا وجود دارد، با این حال اخبار سیاسی و اقتصادی گوناگون مانند همیشه توان اثرگذاری بر روند طلا را دارند.
دوشنبه قیمت طلا روی عدد 1288 دلار ایستاد و سه‌شنبه نیز تا لحظه تنظیم این خبر قیمت 1291 دلار برای هر اونس فلز زرد ثبت شد. در نخستین روز هفته کاری جدید، «سودگیری» معامله‌گران در پی ثبات دارایی‌های دیگر به کاهش قیمت طلا انجامید تا طلا از قیمت بسته شدن بازار در هفته کاری گذشته 6 دلار افت کند.
شان لوسک، مدیر بخش تجارت موسسه Walsh Trading، دلیل این افت را توانایی بازارهای سهام در تثبیت دوباره شاخص‌ها می‌داند. این بازارها در هفته کاری گذشته با افت شاخص‌ها روبه‌رو شده بودند. لوسک به اثر ارزش دلار آمریکا نیز اشاره می‌کند. دلار روز جمعه در برابر یورو افت کرده بود، اما دوشنبه نرخ برابری این ارز در برابر دیگر ارزهای شاخص ثباتی نسبی را تجربه کرد. لوسک می‌گوید: «به‌نظر هنوز اعتقادی به افزایش قیمت طلا در بازار وجود ندارد. سطح پایین قیمتی هفته گذشته همچنان پابرجا است.» در حالی که بازار با توجه به اخبار ژئوپلیتیک در خاورمیانه و اوکراین به کار خود ادامه می‌دهد، هیچ خبر تازه‌ای که باعث تشدید خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن شود، مخابره نشده است. لوسک ادامه می‌دهد: «قیمت طلا کاهش پیدا کرده، اما این کاهش حالت سقوط به خود نگرفته است. با ادامه عملکرد خوب بازارهای سهام و ادامه قوی ماندن دلار، گویا سودگیری تجار همچنان تداوم دارد.»
 سودگیری در روزهای افزایش قیمت‌ها صورت می‌گیرد و به‌نظر می‌رسد که سودگیری دوشنبه مربوط به افزایش قیمت‌ها در پایان هفته کاری گذشته باشد، هفته‌ای که در کل آن طلا 14 دلار افت کرد. کیتکو از یکی از معامله‌گران بازار نیویورک نقل می‌کند که کاهش روز دوشنبه واکنش غیرارادی بازار به افزایش آخر هفته گذشته بوده است. برخی دیگر ازکارشناسان اعلام برنامه بانک‌مرکزی پرتغال برای نجات بانک «اسپیریتو سانتو» را هم بر عملکرد دارایی‌ها موثر دانسته اند. روز جمعه انتشار خبر ایجاد 209 هزار شغل در ماه جولای در بخش غیرکشاورزی آمریکا باعث رشد 12 دلاری طلای آتی برای تحویل در ماه دسامبر شد. قیمت طلا در حالی سه‌شنبه تغییر چندانی نداشت که افزایش ارزش دلار آمریکا و کاهش ذخایر صندوق‌های بزرگ سرمایه‌گذاری جهان می‌تواند فشار بیشتری را بر قیمت این فلز زرد وارد کند. میزان ذخایر طلای صندوق 
اس‌پی‌دی آر روز دوشنبه با 79/1 تن کاهش روبه‌رو شد و به کمتر از 800 تن رسید.
با این حال و با وجود پیش‌بینی برخی کارشناسان مبنی‌بر کاهش قیمت طلا در دوره بلندمدت، همچنان کسانی نیز هستند که روی افزایش قیمت طلا حساب می‌کنند. جف کلارک تحلیلگر ارشد بازار فلزات گرانبها از موسسه تحقیقاتی «کیسی ریسرچ» می‌گوید: «بی‌شک اقتصاد جهانی به‌زودی با افزایش فشارهای تورمی روبه‌رو خواهد شد و سرمایه‌گذاری در بازار طلا بهترین پاسخ ممکن به افزایش تورم خواهد بود. طلا سرمایه‌گذاری نخست برای در امان بودن از تورم به شمار می‌رود. بازار سهام و مسکن اولویت نخست برای سرمایه‌گذاری در شرایط تورمی نیست.»
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۸:۲۲:۳۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد