آرامش بازار به دلیل سفرهای تابستانی

آرامش بازار به دلیل سفرهای تابستانی
طلا در روزهای کاری هفته جاری نوسان‌های شدیدی را تجربه نکرده است که با توجه به افت و خیزهای هفته‌های گذشته اتفاق به نسبت تازه‌ای در بازار فلزات گرانبها است.
طلا در روزهای کاری هفته جاری نوسان‌های شدیدی را تجربه نکرده است که با توجه به افت و خیزهای هفته‌های گذشته اتفاق به نسبت تازه‌ای در بازار فلزات گرانبها است. سه‌شنبه بازار طلا شاهد ثبات نسبی بود تا اونس فلز زرد با تنها یک دلار افزایش به قیمت 1308 دلار برسد. چهارشنبه نیز تا لحظه تنظیم این خبر قیمت هر اونس طلا 1307 دلار رقم خورد. این ثبات نسبی در حالی اتفاق می‌افتد که اخبار زیادی از حوزه‌های مختلف در حال مخابره است.
صبح سه‌شنبه به وقت نیویورک طلا با رشد مواجه شد، اما این رشد در نهایت پایدار نماند تا قیمت بسته شدن روز، ثباتی نسبی را به نمایش بگذارد. افزایش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن در این روز با سودگیری معامله‌گران خنثی شد. کیتکو در گزارش فلزات گرانبهای روز سه‌شنبه خود می‌نویسد که فعالان بازار این ایام را «روزهای سگی تابستان» می‌خوانند. این دوره دوره‌ای است که در آن معامله‌گران تمایل کمتری به معامله دارند و بازار به دلیل سفرهای زیاد در آستانه باز شدن مدارس و پایان رسمی معاملات تابستانی آرام هستند.
هنوز در مناطق مختلفی از جهان بحران‌های ژئوپلیتیک در جریان است که همچنان توجه بازار را به خود جلب می‌کنند. در حالی که به نظر می‌رسد بازار طلا این هفته واکنش چندانی به این سیل اخبار نشان نداده، هر آن ممکن است که با رسیدن اخبار تازه بازار تحت‌تاثیر قرار گیرد. آخر وقت سه‌شنبه، شاخص انتظارات اقتصادی ZEW آلمان نیز منتشر شد که برای ماه آگوست 6/8 واحد اعلام شد. این رقم در ماه جولای 1/27 واحد بود. این برای هشتمین ماه پیاپی است که این رقم با کاهش مواجه می‌شود. در حالی که احیای اقتصاد آمریکا ادامه دارد، اقتصاد اروپا همچنان درگیر بحران است. بحران‌های ژئوپلیتیک به ویژه تنش‌های میان روسیه و غرب باعث شده که چشم‌انداز رشد اقتصادی اروپا در ماه‌های گذشته با افت روبه‌رو شود. داده‌های اقتصادی منتشر شده درباره اتحادیه اروپا اخیرا عموما اخبار خوبی نبوده‌اند. این اثری متضاد با اثر احیای بزرگ‌ترین اقتصاد جهان دارد. در حالی که احیای اقتصاد ایالات متحده فشار روی قیمت طلا را افزایش داده است، اخبار بد از اقتصاد قاره سبز اثر افزایشی بر بهای فلز زرد خواهد داشت. این تضاد در حوزه اقتصادی در حالی وجود دارد که اخبار اقتصادی گاهی نیز با اخبار سیاسی در تضاد قرار می‌گیرد.
فعلا با توجه به ضعف سرمایه‌گذاری در آلمان و نگرانی از تاثیرات اقتصادی بحران اوکراین بر اروپا که سرمایه‌گذاران را به سوی بازار طلا سوق داده قیمت طلا همچنان بالای 1300 دلار باقی مانده است. پس از افت شاخص‌ها در وال استریت، ارزش سهام در بازارهای آسیایی نیز کاهش یافته و این امر باعث شده است که جذابیت بازار طلا افزایش پیدا کند. دیک پون، تحلیلگر بازار طلا می‌گوید: «قیمت طلا در کوتاه‌مدت ثابت خواهد بود و به علت تنش‌های ژئوپلیتیک، کاهشی محدود خواهد داشت. موضوع نگران‌کننده این است که حجم تقاضای فیزیکی امسال بسیار اندک است و احتمالا در پایان سال با یک افزایش تقاضای ناچیز مواجه خواهیم شد.»
تازه‌ترین تحلیل تکنیکال FX Street نشان می‌دهد که اگر طلا بتواند سطح مقاومتی 1320 دلاری را بشکند به‌زودی به بیش از 1332 دلار خواهد رسید. این تحلیل تکنیکال نشان می‌دهد که سطح مقاومتی قیمت طلا در شرایط کنونی 1320 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا به‌زودی به بیش از 1332 دلار افزایش خواهد یافت. سطح حمایتی قیمت طلا نیز در شرایط کنونی 1304 دلار است و در صورت شکسته شدن این سطح نیز قیمت طلا به‌زودی به کمتر از 1295 دلار خواهد رسید.
اما چهارشنبه در بازارهای جهانی ارز مهم‌ترین خبر افت پوند استرلینگ در واکنش به گزارش بانک‌مرکزی انگلستان بود. در این گزارش به مسائلی از جمله وضعیت حداقل دستمزدها اشاره شده که باعث شده استنباط کارشناسان به تعویق سیاست‌های انقباضی باشد. یورو نیز به دلیل اخبار ناامیدکننده از برون داد صنعتی منطقه یورو با افت مواجه شد و ین ژاپن نیز در برابر دلار آمریکا تضعیف شد. تضعیف ین متاثر از گزارش‌هایی درباره کوچک شدن اقتصاد ژاپن در سه ماه دوم سال‌جاری میلادی بود.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۶:۲۸:۴۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد