حفظ قیمت طلا بالای ۱۳۰۰ دلار بر اثر نگرانی‌های ژئوپلیتیکی

حفظ قیمت طلا بالای ۱۳۰۰ دلار بر اثر نگرانی‌های ژئوپلیتیکی
گزارش سه ماهه شورای جهانی طلا که امروز پنجشنبه منتشر شد حاکی است میزان تقاضای جهانی برای طلا به ویژه با توجه به کاهش مصرف آن در چین و هند 16 درصد کاهش یافته است.
گزارش سه ماهه شورای جهانی طلا که امروز پنجشنبه منتشر شد حاکی است میزان تقاضای جهانی برای طلا به ویژه با توجه به کاهش مصرف آن در چین و هند 16 درصد کاهش یافته است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، میزان تقاضا برای طلا در حالی با چنین کاهشی روبرو شده است که پارسال میزان خرید طلا به طرز بی سابقه ای افزایش یافته بود.
به موجب گزارش شورای جهانی طلا که متشکل از کلیه تولیدکنندگان بزرگ طلای جهان است میزان تقاضای جهانی برای طلا از ماه آوریل تا ژوئن بالغ بر 964 تن بود که 16 درصد نسبت به سه ماهه دوم سال 2013 میلادی کمتر بود.
این گزارش حاکی است میزان خرید زیورآلات طلا که نیمی از تقاضای جهانی را تشکیل می دهد در سه ماهه دوم سال 2014 میلادی 30 درصد کاهش یافته و به 510 تن رسیده است.
بر همین اساس از میزان تقاضا زیورآلات طلا در چین و هند که دو مصرف کننده بزرگ طلا هستند به ترتیب 45 درصد و 18 درصد کاسته شده است. پارسال با توجه به کاهش 28 درصد قیمت طلا در سال 2013 میلادی خرید طلا به میزان بی سابقه ای افزایش یافته بود.
مارکوب گراب مدیر کل راهبردهای سرمایه گذاری در شورای جهانی طلا می گوید: باید اذعان کرد که پارسال با توجه به کاهش شدید قیمت طلا و افزایش تقاضای مصرف کنندگان سالی استثنایی بود. 
این گزارش حاکی است امسال با توجه به خریدهای قابل توجه سال گذشته مصرف کنندگان تنها بر اساس نیاز خرید کرده اند.
علاوه بر این محدودیت هایی که برای واردات طلا در هند در سال گذشته اعمال شد بعد از انتخابات اخیر پارلمانی در این کشور همچنان پابرجاست و بر روند خرید تاثیر می گذارد.
در این حال تقاضا برای سکه و شمش طلا در چین و هند در سال جاری میلادی به میزان دو سوم کاهش یافته که میزان جهانی تقاضا برای شمش و سکه طلا را با سقوط 56 درصدی معادل 275 تن مواجه کرده است.
گزارش شورای جهانی طلا حاکی است مصرف طلا پارسال بسیار زیاد بود. در مجموع بازار طلا بعد از شرایط استثنایی سال 2013 امسال وضعیت خود را تثبیت می کند. گراب تاکید کرد نیمه دوم سال 2014 میلادی شرایط بهتر خواهد بود.
بانک های مرکزی نیز همچنان برای چهاردهمین سه ماهه پیاپی خریدار طلا بودند و میزان خرید آن ها با رشد 28 درصدی به 117 تن و 800 کیلوگرم رسید در شرایطی که تردیدهای اقتصادی و ژئوپلیتیک زیادی در جهان وجود دارد. روسیه به ویژه میزان دارایی های طلای خود را در سه ماهه دوم سال جاری میلادی 54 تن افزایش داده است.
منبع خبر: واحد مرکزی خبر
  ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۶:۳۰:۳۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد