ميليونرهاي مجازي

ميليونرهاي مجازي
برخي كارشناسان حدس مي‌زنند بين چند صد ميليون تا حدود يك ميليارد دلار سكه QQ همواره در دنياي مجازي در حال گردش است. در هر صورت آنچه مسلم است با گسترش سرسام‌آور شبكه‌هاي مجازي و به موازات آنها بازي‌هاي آنلاين، ديگر دولت‌ها و ساير مسئولان كشورها نخواهند توانست در برابر اين دنياهاي مجازي و آنچه درون آنها رخ مي‌دهد بي‌تفاوت باشند و خواه ناخواه آنان نيز بايد وارد اين اقيانوس‌هاي مجازي شوند.
از قديم و نديم پولدار شدن آرزوي هر كسي بوده است. هر كسي هم كه اين آرزويپيدا و پنهان را تكذيب كند، يا از روي صداقت حرف نمي‌زند يا ... . هميشهافراد بسياري از نوع بشر در طول تاريخ بزرگ‌ترين هدفشان جمع‌آوري پول ومال و مكنت بيشتر و پيوستن به جرگه ظاهراً خوشبخت ثروتمندان بوده است.كاري با اينكه اين كار و هدف چقدر درست بوده و هست يا نه نداريم. اماموضوع اين است كه امروزه به تبع پيشرفت‌هاي بسياري كه در دنيا رخ داده وبا ورود و نفوذ انواع و اقسام فناوري‌هاي پيشرفته در تمام اركان زندگي مانوع بشر، به نظر مي‌رسد به تدريج پولدار شدن هم دارد معنا و مفهوم‌هايديگري پيدا مي‌كند.
با رواج اينترنت، به مرور پايگاه‌هايي مجازي همتحت عنوان «شبكه‌هاي اجتماعي» پا گرفتند كه البته چندان موضوع بحث ما درصفحه بازي نيستند. اما همين شبكه‌هاي مجازي (مثلSecond Life ) باعث شدندمفاهيم مجازي ديگري هم در اينترنت رنگ و بوي واقعي بگيرد. زندگي مجازي،خانه مجازي، وسايل مجازي، دوستان مجازي، شغل مجازي، و حتي همسر مجازي! پولو اعتبار مجازي نيز يكي از همين موارد است كه ناگزير به فهرست اينمجازي‌ها اضافه شد و در دنياي بازي‌هاي آنلاين هم رفته رفته اهميتي حياتيپيدا كرده است.
امروزه كسب‌وكار شركت‌هاي بسياري در دنيا، شامل فروشاسلحه، مهمات و ساير اقلام مورد نياز بازي‌كننده‌ها شده است كه البته ازاين رهگذر پول خوبي هم به جيب مي‌زنند. يكي از سرزمين‌هاي اصلي و موردعلاقه و فعاليت اين كمپاني‌ها چين است كه كاربران و بازي‌كننده‌هاي فراوانآن بازار بسيار خوبي را مهياي ورود و فعاليت اين دسته از شركت‌هاكرده‌اند. كافي‌نت‌هاي چيني هميشه مملو از جواناني است كه با شدت و حرارتساعت‌ها پاي بازي‌هايي مثل World of Warcraft مي‌نشينند و به خانهنمي‌روند.
چند وقت پيش از همين كشور خبر جالبي رسيد مبني بر اينكه يكچيني به همراه سه تا از دوستانش با كلاه گذاشتن برسر يكي از بازيكناندنياي مجازي صد هزار يوآن (معادل 14700 دلار) از او تلكه كرده‌اند. اماكار به همين جا ختم نشد و با شكايت اين كاربر و پيگيري پليس اين افراددستگير شدند و جالب‌تر اينجاست كه با وجود اينكه هنوز در چين هيچ قانونرسمي در مورد مالكيت مجازي وجود ندارد، توسط دادگاه مستقر در شمال شرقيايالت ليائونينگ، سارق اصلي به سه سال زندان محكوم شد. به گزارش نشرياتمحلي، سارقان مجازي علاوه بر اعتبار، مقداري از وسايل مجازي قرباني خود راهم به سرقت برده اند كه دادگاه آنان را محكوم به پس دادن اين وسايل وتجهيزات كرده است.
شايد چنين داستاني ده سال پيش فقط در قالب فيلم‌هايسينمايي و داستان‌هاي كميك استريپ روايت مي‌شد و وقوع آن در دنياي ما غيرقابل باور به نظر مي‌رسيد. اما امروز به صورت يك خبر روي خروجيخبرگزاري‌ها قرار مي‌گيرد. پول‌هايي كه اين چيني‌ها دزديده بودند، درواقعسكه‌هايي به نام QQ هستند كه توسط شركت Tencent ابداع شده‌اند و از طريقپورتال اينترنتي همين شركت در اختيار كار بران قرار مي‌گيرد. كاربرانمي‌توانند به وسيله اين سكه‌هاي QQ تجهيزات و اسلحه‌هاي موردنظر خود را دربازي‌هاي آنلاين خريداري كنند.
همچنين تنسنت در قبال پرداخت تعدادي ازاين سكه‌هاي مجازي امكان استفاده از خدمات متعددي از جمله سرويس پستالكترونيك و چت را در اختيار كاربران قرار مي‌دهد. طبق گزارش سالانه خودتنسنت، اين شركت فقط تا پايان سال گذشته ميلادي رقم باور نكردني 377ميليون كاربر فعال را براي خود ثبت كرده است. كاربران اغلب پس از خريد اينسكه‌ها با كارت اعتباري و صرف مقداري از آنها در بازي، باقي مانده آن رادر حساب‌هاي كاربري آنلاين مخصوصي پس‌انداز مي‌كنند. چون در هر حالسكه‌هاي QQ يا ساير انواع پول‌هاي مجازي هيچ وقت قابل بازگشت و معاوضه باپول واقعي نيستند
از همين رو برخي كارشناسان حدس مي‌زنند بين چند صدميليون تا حدود يك ميليارد دلار سكه QQ همواره در دنياي مجازي در حال گردشاست. در هر صورت آنچه مسلم است با گسترش سرسام‌آور شبكه‌هاي مجازي و بهموازات آنها بازي‌هاي آنلاين، ديگر دولت‌ها و ساير مسئولان كشورها نخواهندتوانست در برابر اين دنياهاي مجازي و آنچه درون آنها رخ مي‌دهد بي‌تفاوتباشند و خواه ناخواه آنان نيز بايد وارد اين اقيانوس‌هاي مجازي شوند.
حسين رسولي- دنياي كامپيوتر و ارتباطات
منبع خبر: اخبار فناوری اطلاعات ایتنا
  ۱۲ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۱۱:۳۶ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد