سقوط اونس طلا در آخرین ساعات کاری سال میلادی

سقوط اونس طلا در آخرین ساعات کاری سال میلادی
اونس طلا در آخرین سه‌شنبه سال 2014 روی مهم‌ترین مرز سال میلادی ایستاد، اما چهارشنبه را با سقوط طی کرد.
اونس طلا در آخرین سه‌شنبه سال 2014 روی مهم‌ترین مرز سال میلادی ایستاد، اما چهارشنبه را با سقوط طی کرد. هر اونس فلز زرد روز سه‌شنبه به قیمت 1200 دلار رسید تا چهارشنبه، آخرین روز کاری سال 2014 با قیمت مرز روانی آغاز شود، اما بازارهای جهانی در روز چهارشنبه رو به کاهش گذاشتند و اونس را از کانال 1200 دلار به پایین کشیدند. روز گذشته هر اونس طلا تا ساعت 7 بعدازظهر به وقت تهران به قیمت 1185 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این خبر را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به عنوان قیمت نهایی روز و در واقع قیمت نهایی سال رقم خورده باشد.
سقوط روز چهارشنبه در حالی اتفاق افتاد که اونس روز سه‌شنبه با انتشار آمار بد از بخش مسکن آمریکا تا قیمت 1209 دلار هم بالا رفته بود. خیز 18 دلاری روز سه‌شنبه نیز خود در حالی روی داد که اونس در روز دوشنبه افت 13 دلاری را تجربه کرده بود. افت صبح چهارشنبه را می‌توان ناشی از عدم موفقیت طلا در تثبیت خیز سه‌شنبه با توجه به ادامه حضور عوامل کاهشی و همچنین تاثیر داده‌های خوب از بخش مسکن آمریکا  دانست. البته باید توجه داشت که تعطیلی بازارهای غربی در روز پنجشنبه، تعیین روند هفته را به جمعه موکول می‌کند. جمعه که آخرین روز هفته کاری جاری است، دومین روز ژانویه است تا قیمت نهایی آن تصویر بهتری از سال 2014 به دست دهد.
ثبات نسبی 2014
بنابراین می‌توان گفت که اونس سال 2014 را با نوسان حول و حوش مرز روانی که مهم‌ترین مرز سال نیز بود به پایان رساند. اونس طلا سال 2014 میلادی را با نوسان در محدوده 1220 دلار آغاز کرد تا رسیدن آن به سطح فعلی کاهشی نه چندان قابل‌ملاحظه در طول 12 ماه در نظر گرفته شود. ثبات نسبی طلا در روزهای کاری یک سال گذشته را باید در کنار سقوط شدید فلز زرد در سال 2013 بررسی کرد که 28 درصد از ارزش این کالای گرانبها و ماندگار را گرفت. این ثبات نسبی پس از سقوط شدید باعث شده برخی کسانی که اعتماد خود به طلا را از دست داده بودند، دوباره به فکر بازگشت به بازار بیفتند. چنین معامله‌گرانی به تحلیل‌های هواداران «امن ماندن» فلز زرد اتکا می‌کنند.
رئیس موسسه سرمایه‌گذاری Universal Coin and Bullion یکی از کسانی است که معتقد است دلایل مختلف و محکمی وجود دارد که نشان می‌دهد چشم‌انداز بازار طلا در بلندمدت همچنان مثبت و امیدوار‌کننده خواهد بود. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی مارکت واچ، مایکل فولجنز، رئیس این موسسه می‌گوید: «به نظر من قیمت طلا تا پایان سال 2015 میلادی به بیش از 1500 دلار در هر اونس خواهد رسید. 5 دلیل محکم و قاطع وجود دارد که نشان می‌دهد چشم‌انداز قیمت طلا در بلندمدت همچنان مثبت و امیدوار‌کننده خواهد بود.» فولجنز این 5 دلیل را این گونه تشریح کرده است.
5 امید طلا
دلیل نخست این است که بانک‌های مرکزی سراسر جهان همچنان به افزایش ذخایر طلای خود ادامه می‌دهند. میزان خرید طلا از سوی بانک‌های مرکزی سراسر جهان در 6 ماه دوم 2014 میلادی روندی به شدت صعودی داشته است. فولجنز پیش‌بینی می‌کند که این روند در سال 2015 میلادی نیز ادامه خواهد یافت.
دلیل دوم این است که کاهش قیمت طلا به کمتر از 1200 دلار موجب کاهش شدید تولید طلا از سوی برخی شرکت‌های معدنی شده و این مساله قطعا بر وضعیت عرضه کل طلا تاثیرگذار خواهد بود و در نهایت منجر به افزایش قیمت خواهد شد.
 دلیل سوم نیز این است که در سال 2015 میلادی میزان ذخایر طلای صندوق‌های بزرگ سرمایه‌گذاری جهان بار دیگر افزایش خواهد یافت. ذخایر طلای این صندوق‌ها در سال‌های 2013 و 2014 با کاهش روبه‌رو شده، ولی در سال 2015 بار دیگر شاهد افزایش ذخایر طلا خواهیم بود. دلیل چهارم رشد چشمگیر تقاضا در بازارهای آسیایی خواهد بود. هند اخیرا محدودیت واردات طلا را کاهش داده و این مساله می‌تواند موجب رشد چشمگیر واردات این کشور شود. واردات طلای چین نیز همچنان روندی صعودی دارد. این دو کشور مجموعا 30 درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، ولی بیش از 50 درصد کل تقاضای طلای جهان را در اختیار دارند. دلیل پنجم برای بهبود وضعیت بازار طلا در سال 2015 میلادی نیز کاهش احتمالی ارزش دلار خواهد بود. افت ارزش دلار سرمایه‌گذاران غربی را به سوی بازار طلا سوق خواهد داد.
البته در مورد دلیل آخر باید دقت بیشتری به خرج داد. دلار که در سال 2014 تقویت شده در سال 2015 نیز در نتیجه افزایش احتمالی نرخ‌های بهره با رشد بیشتر روبه‌رو خواهد شد. درهر حال نباید فراموش کرد که عوامل کاهشی قوی نیز وجود دارد که مهم‌ترین آنها همان رونق اقتصاد آمریکا، بزرگ‌ترین اقتصاد جهان است. این رونق به‌طور مستقیم و غیرمستقیم فشار را بر بازار فلزهای گرانبها حفظ خواهد کرد. رونق بازارهای سهام و تقویت شاخص دلار قطعا به ضرر بازار کالاهای پایه عمل خواهد کرد. البته در مورد بازارهای سهام برخی بر این باورند که سال 2015 ممکن است تکرارکننده رکوردزنی‌های 2014 نباشد. فعلا که بازارهای سهام در شوک بحران یونان هستند. چهارشنبه در آخرین روز کاری سال تمام شاخص‌های بازارهای بورس آمریکا با عدم فعالیت سرمایه‌گذاران و تحت‌تاثیر آینده سیاسی یونان با کاهش جدی مواجه شدند.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۱ دی ۱۳۹۳ ساعت ۸:۲۸:۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد